• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

F

F.d. 55834

Guest
Bilprovningen.se tar fel pris för HB pb2 i sin bokning på hemsidan. Vill ha 795 kr
när man bokar över nätet för en HB pb2 under 3500 kg, samma pris som gäller över 3500 kg. Enligt deras prislista är priset 395kr för pb2 under 3500 kg och över dito 795 kr. Vid kontakt med bilprovningen säger dom att priset är 590 kr om man bokar innan 1:a juli 2016 och efter är det 645 kr. Det står ingenstans att det är ett speciellt pris för en husbil i deras prislista före 1:a juli, den gäller för HB pb2. Kanske lite rörigt inlägg, men hur många har bokat för 795 kr utan att tänka sig för.
 
F

F.d. 55834

Guest
Sv: Besiktning

Så är det men det är inte alla som kan ta in en HB på över 7.5 m. Kollade med Dekra i Västerås, kunde inte ta in en HB med axelavstånd på 4,015m,
 
F

F.d. 55834

Guest
Sv: Besiktning

Det stämmer nog, nu var det informationen jag fick, men saken gällde egentligen om någon har betalat fel pris för sin besiktning. För övrigt tack
för tipset angående Carspect!
 
Senast redigerad av en moderator:

STEFFAMI

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15005
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Hej, Får varierande uppgifter ang. kostnad för besiktning av husbil som som är uppvägd till 3850 kg. Tidigare var kostnaden ca 530 kr. men Bilprovningen begär nu 800 kr. Husbilar är ju klassade som PB II och ej lätt lastbil. Har väldigt svårt att förstå skillnaden i pris mellan husbil max 3500 kg och en som väger 3850kg. Man gör ju varken mer eller mindre vid besiktningen. Tacksam för svar
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Det är bara när skatten skall betalas som det är en "personbil". När den skall besiktigas och väger över 3,5 ton är det en tung lastbil och avgiften är därefter.
 
Toppen