• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TJÄNSTEVIKTSVARIATION ±5% ?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Från tid till annan uppges att just Tjänstevikten får variera ±5%.
Så finns det någon som kan ange var det uttryckligen står i något dokument från exempelvis Transportstyrelsen.
Alltså inte något indirekt som kan tolkas så eller en förklaring.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKTSVARIATION ±5% ?

Hej!
Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt.
Jag efterlyser nämligen ett text från någon svensk myndighet som exempelvis Transportstyrelsen där det uttrycklige anges att just Tjänstevikten får variera ±5%.
//Conny
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKTSVARIATION ±5% ?

Är det inte så att av tillverkaren angiven tjänstevikt får avvika med 5 %.

Vid en kontroll och vägning används den riktiga totalvikten.

tjänstevikten eller maxlasten används då bara för att räkna ut hur stor procent den eventuella övervikten är.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKTSVARIATION ±5% ?

Hej!
Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt.
Jag efterlyser nämligen ett text från någon svensk myndighet som exempelvis Transportstyrelsen där det uttrycklige anges att just Tjänstevikten får variera ±5%.
//Conny

Måste det vara från en svensk myndighet?

Duger inte EU-förordningen vi tidigare bifogat? Det är ju den som ligger till grund för svenska lagar och förordningar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50661

Guest
Sv: TJÄNSTEVIKTSVARIATION ±5% ?

Måste det vara från en svensk myndighet?

Duger inte EU-förordningen vi tidigare bifogat? Det är ju den som ligger till grund för svenska lagar och förordningar.

om en bill har 5000 totalvikt är det 5% på den vikten, eller på 750 lastvikt?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKTSVARIATION ±5% ?

Rubriken på tråden är TJÄNSTEVIKTSVARIATION ±5% ?

Så här står det i inlägg # 1: Från tid till annan uppges att just Tjänstevikten får variera ±5%.

Några andra vikter har inte diskuterats, och några andra vikter finns det inte några tillåtna variationer på.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKTSVARIATION ±5% ?

Måste det vara från en svensk myndighet?

Duger inte EU-förordningen vi tidigare bifogat? Det är ju den som ligger till grund för svenska lagar och förordningar.

Hej!
Varför frågorna?
Är det inte svenska lagar och förordningar från svenska myndigheter som gäller för oss i Sverige oavsett vad som ligger till grund för dem?
//Conny
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: TJÄNSTEVIKTSVARIATION ±5% ?

Svenska lagar är kompilerade med EU-föreskrifter. Kort sagt. Det man kommit överens om i EU ska tillämpas i Svenska lagar och det är till det man hänvisar. Därför anger man inte 5% i den Svenska lagstiftningen utan hänvisar till EU-förordningar som finns i oändlighet.

Det jag tycker är intressant i denna diskussion är att om man tolererar 5% +- i tjänstevikten så påverkar ju det även lastvikten. Då bör ju samma tolerans gälla även vid eventuell överlast.
Lastvikten är ju Totalvikten minus Tjänstevikten.

Är det något som du Ingrid o Pålle vet något om?

(Förlåt om jag snodde en bit av din tråd....)
 
Toppen