• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING Markiser!

F

F.d. 55521

Guest
I natt har det regnat 35 mm, inte så mycket kan man tycka men det kan ställa till stora problem.

img_3730l.jpg


Det blir fort väldigt tungt på markisen om inte vattnet rinner av, när det regnar. Denne husbilsägare kommer inte att vara glad när han vaknar.

img_3727l.jpg


Många markiser är inte spända utan kan rulla ut sig när vattnet lägger sig på markisen. Husvagnar med förtält har stag som förhindrar att tyget hänger ned, om inte stagen åker ihop.

img_3726_l.jpg


Varje droppe regn som kommer att falla på den här markisen kommer att bli kvar.

img_3736l.jpg

Om en av pinnarna är lägre som på bilden så är chansen större att man klarar regnet.

Även vinden kan ställa till problem, ytan är stor och vid ogynnsamma vindar kan markisen slitas loss från sina förankringar och vika sig över husbilen.

Mina rekommendationer är att inte lämna markisen ute om man inte är säker på vilket väder som kommer att råda medans man är borta eller sover.
 
Senast redigerad av en moderator:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: VARNING Markiser!

Liknande höll på att hända för våra grannar förra sommaren
i Rättvik.
Jag och min dotter sprang dit o hon släppte spärren på stolpen
medans jag höll upp markisen som jag sedan snabbt och försiktigt
sänkte så att allt vatten hamnade på och omkring mej.
Det var det värt. När grannarna kom ut så såg dom förvånade ut
till en början och funderade vad vi gjorde med deras markis.
Efter förklaring så var dom jätte glada att inte någon skada skett
och det bjöds på förfriskning.
Dom tyckte noga att jag inte var tillräckligt blöt.:):)

Veva in markisen om det inte är soligt, den gillar inte vind o regn.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: VARNING Markiser!

Vevar alltid in markisen på kvällen . Efter att vi var och hämtade en ny bil hos husbilslandet stannade vi på skutbergets camping i Karlstad , jättefin kväll sol och vindstilla . Vaknade halv fyra av ett brak , markisen låg över taket . Så frugan och jag ut i underkläder i spöregn för att rädda det som kunde räddas . Har även hängt i en markis i Kroatsien hos vår italienske granne som låg och sov .Så därför vevar jag alltid in markisen oavsett väder . Sevallbo
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: VARNING Markiser!

Felet många troligen gör är att de vevar ut markisen och sedan vevar in slacket Själv brukar jag fortsätta att "veva ut" för att få spänn på slacket i markisen.:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: VARNING Markiser!

Felet många troligen gör är att de vevar ut markisen och sedan vevar in slacket Själv brukar jag fortsätta att "veva ut" för att få spänn på slacket i markisen.:)

Vad skulle det innebära för skillnad för markisens hållbarhet och förmåga att motstå vind och regn?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: VARNING Markiser!

Jag hade en markis på min husbil men den kom aldrig till användning så jag tog bort den. Jag gillar sol så den var bara i vägen för solens välgörande strålar. Regnade det så kunde man gå in i bilen eller gå på krogen.

Som gammal seglare så tycker jag det är lika begåvat att lämna en husbil med markisen uppe som att gå ifrån sin segelbåt vid bryggan med seglen uppe. Markiser är utmärkta segel och kan ställa till det rejält vid plötsliga kraftiga vindbyar.

Jappe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VARNING Markiser!


Man lär så länge man lever
Detta hade iaf jag absolut ingen aning om, trots att vi har åkt husbil i snart 30år!
Tack, även om jag är en försiktig Markisnyttjare

Bara en nackdel..vi har en mittstång som är fjäderbelastad och den kräver invevning för att funka!
Men för alla som saknar den är det ju kanon
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: VARNING Markiser!

Testa! Du får inte bort tillräckligt med slack om du vevar tillbaka när armarna väl är ute men det får man om man fortsätter att veva ut.

Min spänner ordentligt med lite tillbaka vevning, samma sak med den motordrivna markisen hemma på huset.

Ska testa ditt tips nästa gång, TACK..
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: VARNING Markiser!

:wideeyed::wideeyed:En liten fundering, kan det skilja på årsmodeller av hur markisen fungerar.
På vår Dethleffs (2015) sitter en 5,5 m Thule omnistor. Djup 2,75m
Där går det inte att veva ut längre en till att markisväven "slakar"
Då går det att montera eventuella tillbehör som "fjäderbelastad mittavdelare"
eller Thules G2 hörn gavel (överliggare stum).
När någon av dessa tillbehör är monterade så "vevar jag in tills vevän är spänd.
Sen "låser" man stagen med dom monterade plastblecken som sitter på insidan av fronten,(där diagonlstagen slutar, en på varje sida) då går det inte att veva in markisen.
Mvh Staffan
PS: Lite svårt att beskriva i text.
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: VARNING Markiser!

Man måste sätta dit mittstaget och spänna markisen. Då klarar sig markisen utan att slacka.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: VARNING Markiser!

Thule omnistor 8000 är utrustad med inbyggda spännarmar för att ge optimal spänning av duken. Har en 5,5m markis och de funkar förvånansvärt bra. Köpte mittrafter, men har inte sett behovet av den.
 

Bilagor

  • thule_omnistor_8000_detail2_sized_640x420.jpg
    thule_omnistor_8000_detail2_sized_640x420.jpg
    18,9 KB · Visningar: 1.081

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: VARNING Markiser!

Felet många troligen gör är att de vevar ut markisen och sedan vevar in slacket Själv brukar jag fortsätta att "veva ut" för att få spänn på slacket i markisen.:)

Det är förmodligen lite beroende på vilken markis man har!
Vår Omnistor 5002 fungerar det inte att bara fortsätta veva för att få bort slacket.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: VARNING Markiser!

hej jappe ! tack för att du ger så kloka svar ! och såna liknelser så även vi med icke så erfarenhet och visdom begriper ! :twitcy:
 
Toppen