• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lynnig Skoda

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
En kompis har en gammal (2002-2003, 11000 mil) välskött Skoda som är i toppskick förutom en liten irriterande ovana. Ibland vägrar den att starta. Bilen är inlämnad på märkesverkstad för åtgärd utan resultat. För det mesta startar den, men när bilen behövs som mest så vill den inte.

Kompisen har köpt en ny Volvo men får den inte levererad förrän i september så han är utan fungerande bil f.n. och det vet ju alla hur svårt det är.

På detta forum vimlar det ju av motorintresserade medlemmar så jag föreslog honom en blänkare här. Det finns kanske någon HBK-are som känner igen symptomen. Bilen har nytt batteri och startmotorn är stark nog för att köra bilen så det tycks vara något mystiskt bränslefel. Motorn (bensin) är på 1,6 liter och går görfint bara han får igång den.

Mysterium, eller?

Jappe

PS. Kompisen ringde just och sade att om jag får igång bilen så får jag den av honom.
 
Senast ändrad:

LadyMcLain

HBK Medlem (P)
Inlägg
65
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Lynnig Skoda

Då förstår jag att du är på hugget. Jag har ju haft 5 st Octavia på jobbet. Jag tror det var tändningslåset vi bytte.???
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Lynnig Skoda

Har en Skoda som passar in hyggligt på beskrivningen (kanske inte helt om det där om toppskick) felet kan nog bero på en hel del olika saker men ett tips kan vara att kolla den grova kabeln mellan batteriet och startmotorn. Våran kändes lite seg i startmotorn under en period och slutligen var den död, kabeln hade gått av.
Kolla även säkringarna som sitter i en burk uppe på batteriet, där fick vi en annan gång en mindre härdsmälta på grund av dålig kontakt.

mvh jocke
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lynnig Skoda

Jag funderar lite över din kompis logik. Villkorat att om du får i gång bilen, så får du den är lite motsägande och kräver närmare precision. Vad händer om du inte får i gång den? Tänker han behålla den själv då? Hur lång tid har du på dig? Jag hyser ingen tvekan om att vi löser detta, men det kräver lite aktiviteter av de berörda.

Först och främst skulle jag satsa på att det rör sig om en elfel. Då startmotorn går runt, handlar det om den delen som ger knista eller något som påverkar bränslematningen.
Vid det här läget förstår till med forumets damer att det handlar om en jordningsfel. Nu tar Jappe fram en flaska W40 och går lös på bilen. Spruta medlet överallt du ser svarta kablar i karossen och i anslutningen till motorn. Sedan skall du "hantverkar smacka" och skaka på huvudet med en kännarmin. (du kan dettta spel säkert) Sedan gör du reträtt och menar att du måste konsultera faktaböcker osv, men återkommer i morgon. Under natten skall bilen stå i laddning. Det är möjligt att det rör sig jordningsfel till den elektriska bränslepumpen, eller en solenoid som stänger av bränslet har hakat upp sig. Alternativt jordningen till knistalstraren, dvs. fördelningsdosan som vissa rättframma personer kallar manicken. Den hittar du när du följer sladdarna från tändstiften. Om allt verkar okay, så skall du göra en test för att skynda på uteslutningsmetoden. Be din kompis hålla i en av tändstiftkablarna (i ändan av metaldelen) med ena handen och den andra skall helst vila mot torpedväggen. Sedan skall du vrida startnyckeln och studera hans mimik. Är han nollställd, har du ingen knista, och då vet vi en hel del. Ser han däremot ut som en vanlig Orust gubbe på lördagafton, fast med lite ticks, så har vi knista och kan rikta intresset åt annat håll.

Detta är mitt förslag med början på felsökningschemat som skall mynna att Jappe får en ossi brud som Skoda ju är...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lynnig Skoda

Har han någon reservnyckel? I så fall prova med den. Det kan vara startspärren som krånglar. Typiskt är då att den tänder till någon sekund för att därefter stanna.
 
Toppen