• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylskåpet är för varmt i Kroatien

F

F.d. 30701

Guest
Befinner mig just nu i Kroatien. Kylskåpet kyler inte tillräckligt. Endast frysfacket är hyfsat kallt. 19 grader i kylen. Ute har det varit 32 grader varmt idag. Det är Electrolux kyl. Tror det är rätt gammal då det är en Fiat Elnagh från -00. Kör på 230 v nu. Har inte provat köra på gasol.

Jag har läst att det kan antingen bero på att kylskåpet lutar eller något med ventilationen. Var ska jag börja felsöka?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Var i Italien och kylskåpet evakuerar inte värmen tillräckligt i stark värme så installerade en fläkt bakom gallret t ex datafläkt men det finns särskilda fläktar
att köpa och det gör oftast susen. Och se om det finns mycket damm i så fall bör man dammsuga rören. Kylskåpet är något som man försummar service på endast när det inte fungerar och felar på något sätt, rengör och dammsuger bakom och sotar skåpet varannat år.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Jag skulle prova med stt köra på gasol istället, brukar vara bättre effekt än på 230 V
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Räkna med att ett kylskåpet kan sänka temperaturen med c:a 20 gr mot yttertemperaturen, så det är nog inget fel på kylskåpet.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Håller med, tar alltid bort både övre och undre galler när vi står still en längre stund i varmare länder, brukar funka bra för kylan i kylskåpet.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Mät spänningen på inkommande 230 V. Troligen ligger den långt under 230V och det betyder effektminskning mot hemma. Av den anledningen kör vi på gasol, istället om kyleffekten är dålig på 230V, i södra Europa. Samma omgivningstemp hemma i Sverige eller Tyskland har aldrig hittills varit något problem då nätspänningen är korrekt.
Claes
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Håller med om alla svar. Stå om möjligt med kylskåpsdelen i skugga, kör på Gasol, ta bort båda gallren, dammsug. Tvinga luften underifrån med en fläkt, gärna kraftig. Stödkyl med att köpa frysta vattenflaskor. Hälsar Björn o Lena från värmen i Grekland.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Två datorfläktar gör susen. Har monterat det på ett antal husvagnar / husbilar genom åren.

Har fläktarna en kylande funktion eller bara för ventilationen? Hur funkar det egentligen?
Tack får nog installera fläktar inför nästa resa till varma länder.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Finns där någon 12 volt till kylen som man kan koppla in en fläkt på?
Eller man får dra en ny kabel.
Jag funderar på att testa en från Husvagnssvensson, den högra enl. bild. Drar 6 w så det är ju ingent större strömuttag.

image.png
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Finns där någon 12 volt till kylen som man kan koppla in en fläkt på?
Eller man får dra en ny kabel.
Jag funderar på att testa en från Husvagnssvensson, den högra enl. bild. Drar 6 w så det är ju ingent större strömuttag.

Visa bilaga 114364

Kopplade in en likadan. Sök under "Blåbär" på forumet så hittar du ett inlägg om kylskåp.

Hälsar Kjell
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Kopplade in en likadan. Sök under "Blåbär" på forumet så hittar du ett inlägg om kylskåp.

Hälsar Kjell

Är du nöjd med fläkten/kontrollenheten?
Inställningen på kontrollenheten gör man väl bara en gång? Kan den inte vara i utrymmet bakom kylen?
När jag inte använder husbilen så stänger jag huvudströmmen så fläkten kommer inte att få ström när inte kylen är igång.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

Är du nöjd med fläkten/kontrollenheten?
Inställningen på kontrollenheten gör man väl bara en gång? Kan den inte vara i utrymmet bakom kylen?
När jag inte använder husbilen så stänger jag huvudströmmen så fläkten kommer inte att få ström när inte kylen är igång.

Ja, jag är nöjd med fläkten. Du kan säkert sätta den bakom kylskåpet.

Som jag skrivit i en annan punkt så får jag ändå för hög temperatur i kylen. Har bytt matarledingarna till kylen så nu är de på 16 mm2. Har dock inte hunnit testa kyleffekten under körning ännu. Det kräver en resa på några timmar för att det skall ge ett tydligt utslag. Hoppas dock kunna göra det i nästa vecka.

Hälsar Kjell
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

"Har fläktarna en kylande funktion eller bara för ventilationen? Hur funkar det egentligen?"

Kylapparaten hämtar värmen i kylskåpet (då blir det kallt) genom att föra ut den till baksidan av skåpet.

Där sitter "kylflänsar" som överför värmen till passerande luft. Luft sugs in genom det nedre gallret och åker ut genom det övre, som en skorsten. Ju mer luft som passerar desto lättare kyls flänsarna av, kylskåpet blir kallare. Söderut är det inte ovanligt att se gallren helt borta och en 230 voltsfläkt trycka in luft nertill...

Permanent 12 volt finns normalt alltid på en plint bakom kylen. I min värld duger de enklaste datafläktarna utmärkt. Enklast möjliga strömbrytare duger fint men jag känner flera som startar fläkten vid avfärd från Sverige och låter den gå hela tiden. Termostatreglering och kontrollpaneler tillför ingen kyla, de kan spara ström.

Det funkar men lika viktigt är användandet. Köp om möjligt kallt, kyl inte onödigt mycket, proppfyll inte kylen-luften skall kunna cirkulera, stötta med frysta vattenflaskor etc.

Hälsar Björn med en kall öl, i Grekland.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

I mitt fall är det fläktar som gäller, har testat att ta bort gallerna och det påverkar marginellt.
Lufttemperaturen från den övre ventilen ligger på 64 grader, insuget vid det undre gallret är 31grader.

Monterade tillbaka gallerna och ställde en 230v bordsfläkt 1cm från karossen, den sänkte temperaturen från 64 grader vid det övre gallret till 41.9 grader.

Precis innan hade vi 12 grader i kylen, återkommer om några timmar så ska vi se vad det är i kylen då..
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpet är för varmt i Kroatien

I mitt fall är det fläktar som gäller, har testat att ta bort gallerna och det påverkar marginellt.
Lufttemperaturen från den övre ventilen ligger på 64 grader, insuget vid det undre gallret är 31grader.

Monterade tillbaka gallerna och ställde en 230v bordsfläkt 1cm från karossen, den sänkte temperaturen från 64 grader vid det övre gallret till 41.9 grader.

Precis innan hade vi 12 grader i kylen, återkommer om några timmar så ska vi se vad det är i kylen då..

Nu är du på banan! Ta bort gallren igen, de gör någon grad.
Kolla tempen under bilen, hur mycket svalare är det där? Jag har sett många roliga lösningar, bl.a. dubbla ventilationsslangar från skuggan under bilen, upp till luftintaget...
 
Toppen