• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böjbar plywood

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Är det någon som använt eller känner till böjbar plywood. Ca 4 mm. Måste ha detta i rundningen mellan sida och tak i min sprinter.
Förslag mottages gärna. :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Böjbar plywood

Tror inte det finns. Jag har i liknande situationer använt två tunna skivor och limmat ihop dem mot tex en cementrör som har lämplig radie, rätt lim förståss och mha spändband och brädstumppor som stöd.....
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Böjbar plywood

Finns tunn spårad mdf som du kan böja ganska rejält men den väger mer än plyfa,,,blötlägg annars så kan du bocka på bäst du vill:twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Böjbar plywood

Det borde gå att spåra en vanlig plyfa med täta spår ca 1mm djupa på det som skall bli baksida och sedan böja och limma mot underlaget. Kanske det behöver värmas innan limningen. (Jag antar att det finns något bärverk bakom att limma emot.)
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Böjbar plywood

De flesta plywoodskivorna brukar gå att böja.....i en riktning!
4 mm brukar gå bra men behöver ganska mycket övertalning om radien är liten.
På den här länken finns beskrivning på hur man gör och vilka radier som kan fungera.
http://schmeling.com/reference/pdf_file ... radius.pdf
tyvärr har de inte fattat vitsen med det metriska systemet.
Böjd plywood strävar efter att räta ut sig och det krävs rejäl infästning.
Jag har gjort ett antal sittbrunnssarger till kajaker där jag över en mall format två lager med 4 mm björkplywood. Limmade ihop med tixotroperad lamineringsepoxi och fick använda ett antal tvingar mm för att få till rätt form.

Ett enklare sätt än att böja saker som vill vara raka kan vara att göra en fasad övergång av en smal remsa där baksidans kanter fasas av.
Så gjorde jag i badkaret, fast det var med tunna granlister mest. se bilder...004.jpg

007.jpg

0003.jpg

02.jpg
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Böjbar plywood

Det finns en plywood som är mjuk och böjbar, jag tro det är Hultens som säljer den, jag har använt sådan mycket på den tiden jag byggde pluggar, vi kallade den böjplywood.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Böjbar plywood

Vem minns inte alla dessa fruktkorg av mahongny faner laminerade med epoxy från 70 talet när folk fortfarande ville göra saker själva.
Jag har inte gjort sådana själv, men jag har för mig att tekniken var att man hade kanske 1 mm tjock faner som man vätade med harts, polyester eller epoxy, och sedan ny lager och sist en lämplig mothåll som höll det hela i schack under härdningen. Resultatet var en lätt och tålig smycke på bordet. Vill man inte söla med plast, skall man använda bra lim i laminatet och sedan lacka ovansidan. Skall man bara böja plyfa till en kurvatur med eller utan värme, finns alltid en risk att den strävar mot ursprungsformen. I detta fall, en plåtisbygge, skall man se till att alla mjuka hörn i bilen får samma radie, så man kan använda samma rundböjda konstruktion, lite liksom en metervara....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Böjbar plywood

Vem minns inte alla dessa fruktkorg av mahongny faner laminerade med epoxy från 70 talet när folk fortfarande ville göra saker själva.
Jag har inte gjort sådana själv, men jag har för mig att tekniken var att man hade kanske 1 mm tjock faner som man vätade med harts, polyester eller epoxy, och sedan ny lager och sist en lämplig mothåll som höll det hela i schack under härdningen. Resultatet var en lätt och tålig smycke på bordet. Vill man inte söla med plast, skall man använda bra lim i laminatet och sedan lacka ovansidan. Skall man bara böja plyfa till en kurvatur med eller utan värme, finns alltid en risk att den strävar mot ursprungsformen. I detta fall, en plåtisbygge, skall man se till att alla mjuka hörn i bilen får samma radie, så man kan använda samma rundböjda konstruktion, lite liksom en metervara....

Det är denna övergång mellan tak o vägg som jag måste göra. Det är inte synligt för det är inne i väggskåpen.

image.jpeg
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Böjbar plywood

Borde räcka att lägga den i blöt.
Har en skiva som är ca 6 mm, som stått ute mot en vägg utan hängränna och den har böjt sig nästan 90 grader.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Böjbar plywood

Fukt pluss varme gir maks formbarhet for de fleste treprodukter. Formpresset finer er ofte dampet og satt i press, har sett slike arbeid opp til 10 mm. Har testet litt med 4 mm bjørk og damp Asker (ångmaskin?)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Böjbar plywood

Är det någon som använt eller känner till böjbar plywood. Ca 4 mm. Måste ha detta i rundningen mellan sida och tak i min sprinter.
Förslag mottages gärna. :)
Egentligen inte då det är själva syftet med att laminera, men såklart man kan bruka våld men eftersom du har en limning så riskerar den att släppa för den yttre delen måste bli längre och den inre kortare och hur ska det kunna gå egentligen utan att något brister.
 
Toppen