• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

har också hjälpluftfjädring bak Dunlop , har även en krängningshämmare ditmonterad plus spacers på bakhjulen och då först märker man den den stora skillnaden inget problem med vaggande gång och svaj från långtradare stötande gång lär man sig att justera till efter ett tag :)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Har Fiat chassi! De har tydligen tillverkat med både Fiat o ALKO. Synd att inte min har ALKO.

Hälsar Kjell

Otroligt att de gör samma modell /årsmodell med 2 olika chassin.
Känner inte igen mig i din upplevelse att husbilen är ostabil vid omkörning av lastbilar, men har vi olika chassi så förklarar det skillnaden. Den här husbilen är mycket stabilare än förra husbilen med Fiats låga husbilschassi.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Angående lufttryck 5.5 bak är svaret stabilitet vid undanmanöver.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Vår husbil har tidigare lutat ner lite på förarsidan. Det beror säkert på tyngre utrustning i form av soffa, vattentank, kylskåp mm. Efter monteringen av hjälpluftfjädringen är bilen i våg. Vet inte vilken betydelse det har men det känns bättre när den inte lutar.

Hälsar Kjell
 
Toppen