• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för fem personer?

F

F.d. 18690

Guest
Hej alla kunniga husbilsägare/veteraner.

Vi funderar på att sälja bort båten och satsa på en husbil istället, "problemet" tycks vara att det är svårt att hitta en bil som har fem färdplatser och som inte väger över 3500 kg - vi har bara B-kort.

Så våra första frågor är;

  • Begagnad husbil - vad tänka på?
  • Fem färdplatser - kan man ordna en femte plats i en fyrsits bil?
  • Vad skall vi satsa på för inredning?
  • Hur långt räcker B-körkort?

Tacksam för seriösa svar. Det var min frus idé så det gäller att argumenten håller om det här skall kunna sjösättas (eller vad säger man på detta fikonspråk?)

Med vänlig hälsning
AM2017
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för fem personer?

Går ju att ha ett litet obromsat släp efter och satsa på max innerutrymmen och minimalt garage.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Husbil för fem personer?

Det blir svårt att hålla sig under 3,5 med tre barn! Alla familjer jag känner som åker husbil har med sig cyklar, utemöbler, grill, leksaker, osv och för att allt det ska få plats vill man ha stort garage (=förvaringsutrymme längst bak under sängarna). Då blir bilen för lång/tung, och alla sakerna väger ju också... Jag håller med om att ni bör ta C1-kort och köpa en tyngre bil.

Om ni har små barn och bara vill packa badkläder, typ, så finns det alternativ under 3,5. Antingen en helintegrerad bil med en bältad plats bakom passageraren. (ganska ovanligt och svårt att hitta i sökmotorer eftersom det är tillval) Ett barn får sova på hoppusslade dynor och sänkt matbord.
Eller en alkovbil med dubbeldinett (två soffor mittemot varandra) och våningssäng bak. Ni i alkoven, två barn i våningssängen och ett i dinetten.

/Jessika
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för fem personer?

Har du B kort taget före september 1996 så får du köra tyngre än 3500 kg, så länge bilen är reggad som PB klass 2.:D
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Husbil för fem personer?

Vi har en Chausson Flash24, som er helt lik Challenger 54. Begge er registrert med 5 seter og 5 sove plasser. Egenvekt med fører 3046kg., max nyttelast 454 kg. Totalt 3500kg. Sete 5 er bak passasjer sete med ryggen mot kjøreretningen. Bak er det 2 enkle senger på langs på hver side, Det er en plate som kan trekkes ut i midten som gir en seng som dekker hele bilens bredde.I tillegg er det en senkeseng for 2 personer. Vi har ofte med våre barnebarn på 4,9, og 12 år og vi har aldrig problemer med vekten. Hilsen Gunni.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för fem personer?

Om Bürstner-bilen:

Angiven tjänstevikt är 2860.

Eftersom tjänstevikten tillåts variera ±5%, kan den vara 3003 kg.

Bilen är utrustad med markis och cykelhållare (ca 80 kg).

På den tiden ingick inte färskvatten i tjänstevikten (100 kg?).

5 passagerare à 75 kg blir 375 kg.

6 personer ska ha med sig 10 kg var (60 kg).

En 6,75 m lång bil ska, enligt nu gällande normer, kunna lasta 67,5 kg.

Detta blir 3686 kg. Har bilen genom åren absorberat fukt, vilket alla bilar gör, blir tyngden ännu större.

Hur ska man klara detta på en totalvikt på 3,5 ton???
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för fem personer?

Jag har exakt samma bil, så jag vet att den har bra lastvikt.:wink:
Sen väger knappast deras 3 barn 75kg styck.

Men annars håller jag med fullständigt, med 5 personer bör/måste man ha en tyngre bil och fler sovplatser.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för fem personer?

Om det går som jag vill kommer vi ha detta med oss på vår semester när vi startar.

Fylld dieseltank.
Fullt kylskåp.
ca 120 liter färskvatten.
Grill/grillkol och tändvätska.
Campingstolar/bord.
Dammsugare.
Fiskeprylar.
Verktygslåda.
Massor med x-dryck.
2 cyklar.
2 fyllda gasolflaskor.
2 Kajaker.
Personliga kläder/skor, stövlar samt vadare.

Givetvis har vi även markis, reservhjul, domkraft och brandsläckare med oss.
Ååååå, ändå är jag inte det minsta orolig för överlast, men vi är visserligen bara 2 vuxna och en hund.

Vi har kikat på massor med andra husbilar för att eventuellt byta till en nyare årsmodell. Finns inte många 3500kg husbilar som har bra lastvikt.
Dessutom tar T604 lite soppa, snabb och smidig.:)

Tyngre bilar har många ggr dålig lastvikt också, bara för att bilen är över 3500kg betyder inte det per automatik att den får lasta mycket.:wink:

Blev nästan ett reklaminlägg för husbilen, men jag har inte den blekaste om vem det är som säljer.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Husbil för fem personer?

Tyvärr är det bara dom äldre som faller in här . Tex har jag 900 kg lastvikt 6 bältade samt 6 bäddar på 3500 kg bil . Polisen har kontroll vägt den med full semester packning och snart är den skattebefriat
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för fem personer?

Vi har tre barn 9, 11, 15 år + två vuxna = 5 personer.
Jag säger bara: stor och rymlig bil är ett måste!
Vår första bil ca 730 lång, en bil med alkov, våningssäng, två bord (ett ständigt nedsänkt som säng/dagbädd). Det var en Knaus Sun Traveller. Rymlig och absolut bästa planeringen för en stor familj. Tyvärr svårt att hitta med nyare kaross (-09 eller nyare).
Nu har vi en med alkov, stor säng bak och ett bord med 4 platser. Vi trodde att barnen kunde dela sängen där bak förra året, men nej! Det är ett bord för lite alltså. Skulle funka bra för två vuxna och två barn men inte för fem personer även om bordet går att göra till sovplats. Det var ett evigt bäddade och krånglande - inte kul!

Kan ni bara köra liten bil så leta efter en med våningssäng så får ni mer golvyta. Det är mitt tips.
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Husbil för fem personer?

Haj haj.
Har en burstner med alkov. har 6 bältade sittplatser.och fem bra bäddar inkl dinetten, körde till kroatien 2014 med tre tonåringar och fru, gick hur fint som helst,vägde oss i hurva 3485 kg. tar bara med det absolut nödvändigaste. max tre kilo kläder/pers, sen finns det ju mycket att dra in på. vi kör med engångstallrikar och pappersmuggar både till kaffe och dricka, två pannor till mat lite bestick och annat som hör köket till,liten verktygslåda har ju assistansförsäkring. det är ju så att man gör av med vikt efterhand som man skaffar det.tryck in vad du ska ha med ej, kör till lokalföreningen eller granngården och väg dig sittandes i bilen med full dieseltank och vattentank, sen får du väl väga dina familjemedlemmar "mindre uppskattat" så e de lätta räkna ut vem som inte ska med på resan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18690

Guest
Sv: Husbil för fem personer?

Japp, mitt körkort togs redan 1990. Vad betyder klass2?

Några länkar till lämpliga husbilar som uppfyller kravet på att ungarna kan åka bältade och får plats?

Idag har vi en alldeles för liten båt och att byta upp sig till en större när det är så få dagar vi kan vara ute känns väääääldigt avlägset nu. Grabben får sova på durken med näsan vid toalettutrymmet, det funkar inte länge till.
 
F

F.d. 18690

Guest
Sv: Husbil för fem personer?

Tyvärr är det bara dom äldre som faller in här . Tex har jag 900 kg lastvikt 6 bältade samt 6 bäddar på 3500 kg bil . Polisen har kontroll vägt den med full semester packning och snart är den skattebefriat

Låter intressant, vad är det för modell?
 
F

F.d. 18690

Guest
Sv: Husbil för fem personer?

Haj haj.
Har en burstner med alkov. har 6 bältade sittplatser.och fem bra bäddar inkl dinetten, körde till kroatien 2014 med tre tonåringar och fru, gick hur fint som helst,vägde oss i hurva 3485 kg. tar bara med det absolut nödvändigaste. max tre kilo kläder/pers, sen finns det ju mycket att dra in på. vi kör med engångstallrikar och pappersmuggar både till kaffe och dricka, två pannor till mat lite bestick och annat som hör köket till,liten verktygslåda har ju assistansförsäkring. det är ju så att man gör av med vikt efterhand som man skaffar det.tryck in vad du ska ha med ej, kör till lokalföreningen eller granngården och väg dig sittandes i bilen med full dieseltank och vattentank, sen får du väl väga dina familjemedlemmar "mindre uppskattat" så e de lätta räkna ut vem som inte ska med på resan

Våra barn har flera år kvar till tonåren, även om åren trillar på, allt snabbare. Vad har ni för modell - någon beteckning att leta efter?
 
F

F.d. 18690

Guest
Sv: Husbil för fem personer?

Båtfolket är väll vana med små utrymmen!

Här kommer en bil som tar 6 personer och är på 3500kg, lastvikten är ca 750kg.

Hur ni ska bädda/sova vet jag dock inte.:wink:
https://www.blocket.se/jonkoping/B__rstner_T604_Harmony___03_67167750.htm?ca=11&w=3

Jajamän, vi är vana vid trånga utrymmen, toalett man får backa in på (avklädd) och sånt där. Det är ju lite det vi önskar slippa, åtminstone att kunna stå raklång är en stor fördel.

Förtält, klotgrill, cyklar mm verkar overkill, så länge vill vi kanske inte stanna på samma ställe. Barnen väger nog 75 kg tillsammans nu och får de packa själva (inte) så blir det deras surfplattor och necessärerna... :D

Många bra svar i den här tråden.

Skulle uppskatta några foton på lämpliga typer (som passar för vårt behov).

Hur stor är risken för fuktskador på HB äldre än 10 år? Bilar som gått över 15000 mil - största kommande problem efter er erfarenhet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för fem personer?

Glem grensen 3500 kg totalvekt og se på Bürstner Argos 747, barne familienes favoritt. For kjørkort fra før 1996 er det ikke vektgrense for nyere husbiler og heller ikke for eldre som er omregistrert til skatteklasse PBII.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Husbil för fem personer?

När det gäller mil kontra årsmodell så är mitt generella råd att alltid köpa så ny bil som möjligt, milen spelar mindre roll. Är bilen bara servad o skött så har milen lite betydelse. Däremot så kan du aldrig få in den nyare bilens egenskaper o finesser i en gammal. Tänker då främst på ABS, ESP, starkare snålare renare motor EU5 mm. Även bodelen blir ju bättre ju nyare den är med mer fuktanpassde lösningar osv.
 
F

F.d. 18690

Guest
Sv: Husbil för fem personer?

När det gäller mil kontra årsmodell så är mitt generella råd att alltid köpa så ny bil som möjligt, milen spelar mindre roll. Är bilen bara servad o skött så har milen lite betydelse. Däremot så kan du aldrig få in den nyare bilens egenskaper o finesser i en gammal. Tänker då främst på ABS, ESP, starkare snålare renare motor EU5 mm. Även bodelen blir ju bättre ju nyare den är med mer fuktanpassde lösningar osv.

Okej, bra synpunkter!

Vi tänker oss en instegsmodell för max 200 tkr. Det ger ett visst mått. Är det något särskilt märke som utmärker sig - eller flera - med bättre egenskaper, menar då rent tekniskt.

Halvintegrerad, med barnkammare verkar praktiskt, kommentarer?

När kom ABS, ESP och AC på modellerna?
 
Toppen