F
F.d. 29954
Guest
Jag har gjort en "djupdykning" i nya bilars partikelfilter, vi talar om alltså dieselbilar, och det verkar bli en trist följetång.
Varför jag gjorde det var att min VW caddy 2012 års modell började med Lampblinkning och därefter limpmode. Hos VW kostar filterbytet ca 25.000kr. Men det finns andra "permanenta" lösningar på problemet, vilket jag tänker praktisera.
Min åsikt är att partikelfilter kan fungera i skåpbilar eller andra transportbilar som görs ofta med liten eller ingen last. Med husbilar som går jämt med fullast blir reningsprocessen lidande och knappast fullständigt. Därför är problem att vänta både med partikelfiltern och EGR ventilen. Lär bli dyrt för Hb ägare då problemen dyker upp kanske kring 10.000mil och då är garantierna slut.
Jag har öppnat en Partikelfilter för att studera eländet. Det set ut som en luftfilter med otroligt täta sikt av någon typ av fiber där partiklarna skall fastna och slutligen brännas upp då temperaturen höjs till kring 700 grader av en tillsatsbränsle som sprutas in i filtern under rengöringsprocessen som är automatisk. Det finns sensorer som mäter tryckskillnad före och efter filtern som därmed ger en indikation hur pass mycket sot det finns där.
I persondieslar fungerar reningsprocessen någonlunda beroende på fabrikatet, men det kräver relativt höga motorvarv och nästan obelastat motor. Vi vet ju alla hur husbilar används. Pga. den höga vikten går motorerna hårt belastade jämnan. Ju mer man anstränger motorn, ju mer bildas sot.
Jag vet inte riktigt när partikelfilterna började sin intåg i husbilar men tippar kring 2008 eller strax efter. För att hålla filter eländet så ren som möjligt krävs absolut den rätta motoroljan som är av speciell typ, ren luftfilter osv. Problemet är egentligen att man kan inte utan en avgastemperaturmätare se när reningsprocessen pågår, och när den väl pågår, borde man hålla motorvarvet kring 2500 r/min och liten belastning på motorn. (man kör med låg växel) Denna process pågår tidsmässigt kring 15 minuter beroende av fabrikat. Frekvensen beror på sotmängden.
Till slut är reningsprocessen på jämt men lyckas ändå inte rengöra filtern och då går bilen i "limpmode" och filterbyte är nödvändigt. Det finns bränsletillsatser som skall höja temperaturen och därmed ge en renare filter, men jag tror att deras effekt är ytterst marginell. Vidare finns firmor som har specialiserat sig på att rengöra partikelfilter med kemikalier och en del använder värme. Även där tror jag att man vinner på sin höjd kanske 3000 mil, sedan är filtret täppt igen....
Varför jag gjorde det var att min VW caddy 2012 års modell började med Lampblinkning och därefter limpmode. Hos VW kostar filterbytet ca 25.000kr. Men det finns andra "permanenta" lösningar på problemet, vilket jag tänker praktisera.
Min åsikt är att partikelfilter kan fungera i skåpbilar eller andra transportbilar som görs ofta med liten eller ingen last. Med husbilar som går jämt med fullast blir reningsprocessen lidande och knappast fullständigt. Därför är problem att vänta både med partikelfiltern och EGR ventilen. Lär bli dyrt för Hb ägare då problemen dyker upp kanske kring 10.000mil och då är garantierna slut.
Jag har öppnat en Partikelfilter för att studera eländet. Det set ut som en luftfilter med otroligt täta sikt av någon typ av fiber där partiklarna skall fastna och slutligen brännas upp då temperaturen höjs till kring 700 grader av en tillsatsbränsle som sprutas in i filtern under rengöringsprocessen som är automatisk. Det finns sensorer som mäter tryckskillnad före och efter filtern som därmed ger en indikation hur pass mycket sot det finns där.
I persondieslar fungerar reningsprocessen någonlunda beroende på fabrikatet, men det kräver relativt höga motorvarv och nästan obelastat motor. Vi vet ju alla hur husbilar används. Pga. den höga vikten går motorerna hårt belastade jämnan. Ju mer man anstränger motorn, ju mer bildas sot.
Jag vet inte riktigt när partikelfilterna började sin intåg i husbilar men tippar kring 2008 eller strax efter. För att hålla filter eländet så ren som möjligt krävs absolut den rätta motoroljan som är av speciell typ, ren luftfilter osv. Problemet är egentligen att man kan inte utan en avgastemperaturmätare se när reningsprocessen pågår, och när den väl pågår, borde man hålla motorvarvet kring 2500 r/min och liten belastning på motorn. (man kör med låg växel) Denna process pågår tidsmässigt kring 15 minuter beroende av fabrikat. Frekvensen beror på sotmängden.
Till slut är reningsprocessen på jämt men lyckas ändå inte rengöra filtern och då går bilen i "limpmode" och filterbyte är nödvändigt. Det finns bränsletillsatser som skall höja temperaturen och därmed ge en renare filter, men jag tror att deras effekt är ytterst marginell. Vidare finns firmor som har specialiserat sig på att rengöra partikelfilter med kemikalier och en del använder värme. Även där tror jag att man vinner på sin höjd kanske 3000 mil, sedan är filtret täppt igen....