• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urladdat startbatteri

F

F.d. 19991

Guest
Hej

Våran Eura Fiat Ducato 2011 har stått utan strömladdning ca 1 vecka och nu vill den ej starta, startmotorn orkar knappt dra runt trots att mätarn visar 12,6 v efter uppladdning, efter ca 10 sek efter man försöker starta utan resultat går larmet igång av ngn underlig anledning, det känns som ett batteribyte är nära men är rädd för att det är ngt annat som drar ur det?.

Med vänlig hälsning,
Jack
 
F

F.d. 19991

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Har kopplat bort externströmmen och kopplat på en c tek laddare som visade halvfullt batteri, får se imorgon om batteriet tar emot att bli fullladdat.

Med vänlig hälsning,
Jack
 
F

F.d. 19991

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Hej igen

Efter att pratat med diverse husbilsfolk och även ngnlunda elkunniga visade sig att vårat 110 mah startbatteri förmodligen inte varit fulladdat sen vi köpte bilen på Forsbergs.

Enligt Forsbergs så är det så lite ström som skickas från den interna laddaren till starbatteriet då det är bodelsbatterierna som prioriteras, larm och annan elektronik ligger och drar tjuvström hela tiden så kör man inte ofta eller står still längre period utan ha extern ström kopplat så kan detta hända, speciellt om man inte hela tiden har ett fulladdat startbatteri, dom sa även att dom väldigt ofta eftermonterar laddare även på nya bilar för att komma tillrätta med detta.

Så gjorde även jag idag, köpte en C tek Mxs 5 på Batterilagret och fastmonterade i bilen så att jag alltid har en laddare som tar hand om bara starbatteriet när extern ström är påkopplat, dom har kampanj nu och fick den för 749 kr, den har en modernare programvara än sin storebror mx 7 så den är att rekommendera, laddaren är av typ, "koppla in och glöm" då den sköter sig helt och hållet själv.

Med vänlig hälsning,
Jack Söderberg
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat startbatteri

Visst är det så att laddning till startbatteriet oftast är minimal på många husbilar, oftast bara nån eller några ampere jämfört med 10 - 15 A som bodelsbatterierna får, i vissa fall så kanske det inte laddas nåt till startbatteriet, speciellt på en del äldre modeller.

Använder man då bilstereo m.m. när man står still en längre tid så kan batteriet bli urdraget.

Flertal moderna fordon har oftast nån omkopplare för bilstereon så att den går på bodelsbatterierna när man står still, antingen vid radion eller på bodelens kontrollpanel, på min svågers bil fick man trycka på AUX på kontrollpanelen så startade radion på bodelsbatterierna, annars så gick den på startbatteriet.

På min gamla hb så har jag kopplat stereon direkt till bodelsbatterierna via en knapp samt ett relä från tändningen som går förbi knappen när jag slår på tändningen.

Kan nog vara bra att ha med en separat laddare i fall det behövs.
 
F

F.d. 19991

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Funderar på på att sätta in en modern c tek till att ladda bodelsdelen oxå, bilen är fr 2011 och det händer en del på elektronikfronten, vet inte, kanske överkurs i nuläget, vad tror ni?

/Jack
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Laddaren i husbilen sköter båda batterier parallellkopplat, vid elanslutning och när även när bilens generator laddar.
Har aldrig hört talas om att man sektionerar laddningen.
En C-tekladdare gör samma sak som en laddare som finns i en husbil.
Dvs laddar blybatteriet med tre eller fyra steg, som varit känt i minst 100 år.
Kan inte tänka mig att en sådan laddare gör något nytt.
Däremot är de små och billiga jämfört med förr.

Att ladda upp ett startbatteri på över 100 Ah tar sin tid, bilens egen laddare kanske ger 10 - 20 A, och som sagt skall ladda båda batterier samtidigt, dvs den skall klämma in över 200 Ah plus lite med för verkningsgraden, (man behöver ofta ladda c:a 50 procent mer än batteriets kacitet i Ah) ex 300 Ah.
Det tar då upp till 30 h. Och betydligt längre om tredje steget skall ha verkan.

de
Roy
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat startbatteri

Ur instruktion för Scahudt EBL99.

"
Mains charging of starter
battery
This feature provides an automatic float charge for the starter battery at up to
2 A when the 230 V mains is connected to the Electrobloc "

http://karavaanarit-fi-bin.directo....67157/Schaudt_Electroblock_EBL99_G_Ingles.pdf

Sida 6.

Detta är nog vanligt förekommande med lägre laddström till startbatteriet så att bodelsbatterierna skall få maximal laddning.

Här finns även en extern laddare från Schaudt, ger 3 A till start och 18 A till bodel.
"
For mains operation, the starter battery is also charged (with maximum
charge current of 3A). The final charge voltage is 14.1 V "

http://www.frankana.de/dokumente/sonstige/afcd35733d21e4630fc1b2e2e10c8d62.pdf

Sida 18.

Inget ovanligt med lägre laddström till start än bodel.
 
F

F.d. 19991

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Min tanke på att byta är att en laddare från 2011 jämfört med en laddare från 2016 har ett annorlunda stegprogram, tittar jag på laddaren som sitter i idag är jag ganska säker på att den är analog och relästyrd, en modern laddare är microprocessor styrd och övervakar laddningen på ett helt annat sätt, laddaren visar även batteristatus på ett tydligare sätt, detta i kombination med den digitala panenelen i bodelen ger bättre koll på hur batterierna mår, enligt Forsberg är det inget ovanligt beroende på husbiltillverkare att man slänger ut den interna laddaren på fabriksnya bilar och eftermonterar med 2 st microprocessorstyrda laddare, en till bodel och en till start.

/Jack
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Jag ser på laddaren i min bil, från 1996.
Den laddar båda batterier parallellt, och ger 18 A, med samma trestegsprogram som "moderna" billiga småladdare gör.
Kurvor i handboken till laddaren visar exakt samma system som exvis C-tek-laddarna.
Kretsarna för laddning av blybatterier kom för ännu längre sedan. Före det dvs 80 tal och bakåt fanns kunskapen men få laddare tillverkades då de skulle ha blivit dyrt då.

Att det verkar ha gått bakåt i tiden på nyare husbilar var en överraskning för mig.
Men krav på billigare tillverkningskostnader är nog bidragande till försämringarna.
Det kostar trots allt flera tior att sätta in en lite större laddare i bilarna.

de
Roy
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Min inbyggda laddare laddar inte startbatteriet alls om jag inte kopplar om den till det men då laddar den inte bodelsbatterierna så det gör jag aldrig.
Men generatorn i min bil som är på feta 55 Ah laddar lätt upp mitt startbatteri så jag har alltid haft fullt där ändå.
 
Toppen