• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford Transit - Skåpbil till Husbil

F

F.d. 29718

Guest
Hej!

Efter lång sökning efter bra objekt till husbilsbygge blev det tillslut en Ford Transit -01. Tanken är att det ska gå att bo i den under flera månader. Skulle vara roligt att kunna bli relativt självförsörjande - alltså inte behöva stanna till på campingar allt för ofta. :)

Har funderat ut en någorlunda plan på hur jag tänkt göra, men har aldrig gjort något liknande och är verkligen ingen mekaniker, så tar gärna emot alla åsikter och tips som ni har!

Här kommer några bilder på bilen. :)

T22Guxbl.jpg


rHXCu12l.jpg
 
F

F.d. 29718

Guest
Sv: Ford Transit - Skåpbil till Husbil

Redan nu har jag några frågor som jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med, om ni vill!

- Golvet har tyvärr flera små hål. Jag antar att de måste läggas igen, tyvärr äger jag dock ingen svets. Därför funderar jag på om silikon eller liknande på spruta räcker för att täcka igen dessa mindre hål?

- En evig fråga som jag inte har hittat något svar bra svar till är vilken isolering man bör välja. Jag har hittat massor av idéer från diverse skum, material i form av ThermoReflekt, liggunderlag samt frigolit. Bilen kommer användas både i varma klimat och någon resa till alperna. Kan inte bestämma mig riktigt men helt klart lockar någon form av liggunderlag mest på grund av priset samt att det verkar lättbearbetat då väggarna i bilen inte är helt raka. Vet inte om det kommer räcka med ett eller två lager liggunderlag och om det är helt tätt mot fukt...

Uppskattar era åsikter!

Väl mött! :)

tzXYmKpl.jpg


sEzxuKAl.jpg
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Ford Transit - Skåpbil till Husbil

Hej

Grattis till projektet. Snart klart!
Om jag var i dina skor skulle jag antingen åka till en verkstad med bilen och be de svetsa mot betalning alternativt köpa en enkel pinsvets. Tätning med "kladd" kommer säkert funka. Men hur länge? är det värt risken att spara pengar på just det för något ni skall använda i kanske många år.

Utan att vara en expert på ämnet skulle jag använda krypgrundsisolering (samma som liggunderlag typ), smidigt och bland det bästa vad gäller isoleringsvärde.

I övrig planera för kök, vatten, el, vent. Osv först! bygg sedan efter det.

Lycka till!
 
F

F.d. 29718

Guest
Sv: Ford Transit - Skåpbil till Husbil

Hej

Grattis till projektet. Snart klart!
Om jag var i dina skor skulle jag antingen åka till en verkstad med bilen och be de svetsa mot betalning alternativt köpa en enkel pinsvets. Tätning med "kladd" kommer säkert funka. Men hur länge? är det värt risken att spara pengar på just det för något ni skall använda i kanske många år.

Utan att vara en expert på ämnet skulle jag använda krypgrundsisolering (samma som liggunderlag typ), smidigt och bland det bästa vad gäller isoleringsvärde.

I övrig planera för kök, vatten, el, vent. Osv först! bygg sedan efter det.

Lycka till!
Tack så mycket! Haha, ja eller hur, snart klart :D Uppskattar dina åsikter, blir svetsning. Ska kolla upp krypgrundsisolering! Har många idéer på olika planlösningar, tänkte göra ett framtida inlägg om det efter det hänt lite med bygget.

Blir lite oroligt på din kunskapsnivå när du frågar om dessa hål. Finns popnitar med stor krage, och tätningsmedel och bricka så är det klart. Resten av bygget gör du som man alltid gjort, se här. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/200783
Kunskapsnivån är låg. Men den blir inte högre utav att sitta i soffan utan skåpbil som jag skulle gjort annars. Sen finns det ju toppen människor som er till hjälp! :) Tack för länken! Imponerande bygge du gjort där! Läste att du använde gullfiber som isolering, ska läsa vidare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ford Transit - Skåpbil till Husbil

Jag trodde det var rosthål, men det är ju bara gamla bulthål för tidigare inredning, de kanske går att återanvända i den nya inredningen.
Svets är ju såklart Overkill.
Finns nästan bara en vettig lösning på dina bostadslösning skåp kök på ena sidan säng/soffa på den andra.
Så brukar det se ut på en bil av din storlek om du inte är väldigt kortväxt då har man mer val att göra.
Ett tips kolla filmer på Yuo tube finns massor där.
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Ford Transit - Skåpbil till Husbil

Hur låg din eventuella kunskapsnivå är spelar bara roll om du har en begränsad tid för projektet. Min åsikt är att alla kan klara allt bara man har viljan och tiden! Fråga, läs. Men var väldigt källkritisk.
Personligen skulle jag aldrig välja stenull eller glasfiberisolering.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Ford Transit - Skåpbil till Husbil

Jag började kika lite på att inreda en liten extrabil al'a plåtis.
Det som gör mig tveksam är lastvikten, finns det någon vikt kvar att nyttja när bilen är färdiginredd?

Vad kan man räkna att all inredning ca väger, med kyl, spis, gasolflaskor och fylld vattentank?
 
F

F.d. 29718

Guest
Sv: Ford Transit - Skåpbil till Husbil

Hej där alla ute i mörkret!

Tro det eller ej, men bygget är inte nedlagt. Massor av privata prylar har ändrats och varit upptagen till och från, därav att det inte blivit någon rutin alls i byggnationen. Berättar mer med hjälp utav bilder!

Började att köra lite med en roterande stålborste på den annorlunda ytan som var runt hjulhusen i skåpbilen. Det dammade något väldigt, vilket gjorde mig misstänksam på vad detta kan vara för fantastiskt ämne som är så välanvänt? Spackel var svaret. I mängder. Bilderna nedan förklarar bättre.

IMAG1267.jpg

IMAG1265.jpg


Efter ett tags körande med stålborsten möttes jag av synen av bakdäcket.

IMAG1241.jpg


Blev inte alls glad över detta då jag bara ville se hur det såg ut under ytan, om det var ytrost eller liknande. Att det fattades stora delar av plåten var otroligt jobbigt att se särskilt då jag hade planerat större resor relativt kort efter att jag upptäckte detta. Då jag inte har tillgång till en svets ställde det till mina planer en hel del.

Men självklart gick det att lösa! Fick hjälp med svetsningen och började kapa. Även här blev det mer jobb än jag hade trott, däremot är jag extremt nöjd över att jag valde att göra det mer seriöst än det var förut.

IMAG1276.jpg

IMAG1285.jpg

IMAG1283.jpg


Lite svetsbilder kanske kan vara intressant. De små hålen jag frågade om tidigare i tråden blev nu svetsade ändå. :oops:

IMG_0162.jpg

IMG_0164.jpg

IMG_0159.jpg


Nästa steg var isolering! Blev cellplast som isolering. Vanlig vit 30 mm EPS cellplast till väggar, tak och dörrar samt XPS cellplast till golvet. På vissa ställen blev det dubbla lager isolering.

Även här fick jag problem. Isoleringen fick för sig att släppa från limmet, som skulle klara att limma cellplast. Använder nu ett lim som var skrämmande dyrt men klarar cellplast utmärkt och släpper inte förrän 120 °C. Blir det varmare än så har jag mer problem än isoleringen tror jag. :rolleyes: Använde fogskum i skarvar och i sådana utrymmen som jag inte kom åt med cellplast.

IMAG1432.jpg

IMAG1483_1.jpg

IMAG1439_1.jpg

IMG_9437.jpg


Började med en takventil från Biltema, vilket inte var tillräckligt. Blev då även en finfin taklucka som går att öppna, med myggnät och mörkläggningsgardin. Ha överseende för min håltagning och rostskyddning. :oops:

Har inte sovit i bilen med dessa två ventilatorer tillsammans, jag hoppas på att de räcker. Jag har idéer om inluftsventil i golv eller lågt på någon dörr, men har inte kommit fram till någon bra lösning.

IMG_0246.jpg

IMAG1446.jpg

IMAG1450.jpg

IMAG1491.jpg

IMAG1516.jpg


Väggar och tak är klädda med mörkgrå nålfilt. Monterade 8 st IKEA Lysdioder, tror att man brukar ha de som skåpsbelysning och liknande. Har dragit kablar till den runda ventilatorn för eventuell fläkt jag haft funderingar på att montera där. Installerade bitumenmattor på hjulhusen för att försöka att minska bullret från vägen då skiljeväggen bakom förar- och passagerarstolen är borta.

IMAG1504.jpg

IMAG1511.jpg

IMAG1537.jpg


Efter isolering på golvet och sedan golvläggning så är det såhär det ser ut nu! Kabeln i skjutdörren är en "nöd-grej" för att öppna dörren från insidan. Låskistan i dörren är halvt trasig så får dra i den kabeln tills jag hittar en ny, kostar tydligen 1000+ kr begagnad.

IMG_9444.jpg

IMG_9445.jpg


Filmade en liten video en kväll där jag pratade för mig själv om bygget. Lägger den här om någon vill se. :oops:
https://youtu.be/t6wIvP2QIog

Nästa steg är nu att bygga stomme för säng, förvaring och kök. Har bytt olja och oljefilter men vore nog bra att byta några mer slitagedelar.

Tar mer än gärna emot åsikter och kommentarer!

Väl mött!


Blev några turer under sommaren, lägger upp de roligaste här. När jag ändå lagt upp så många bilder menar jag. :D

Övernattningsplatsen för midsommar i Halmstad, första resan med bilen!
IMG_0134_converted.jpg


Skuleberget, nära Skuleskogens Nationalpark.
IMAG1404_converted.jpg


Packningen för 3 personer upp till berget Kebnekaise. Fick möblera om en del varje natt för att sova, men gick utmärkt! Ungefär 350 mil blev den resan. Skåpbilen fungerade toppen hela vägen!
IMG_9047.jpg


Nära berget Galdhøpiggen i Norge.
IMG_9180.jpg


I Jotunheimen i Norge. Lite mindre än de andra kanske. :rolleyes:
IMG_9307.jpg


Norge.
IMG_9317.jpg

IMG_9358.jpg
 
Toppen