• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i min Nordic permanent

F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Jag känner inte till vad gasol kostar i Gävle men kanske ide att montera gasolflaska du kan tanka själv med lpg. Kostar då ca 20 kr/kg

Tack så mycket för tipset. Då köper jag alt en speciell tankningsbar gasolflaska? Låter som en bra investering tycker jag :)
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Betalade in avgiften idag så antar att det tar någon dag för den att behandlad. Dock har jag ju skrivit adressen till lägenheten i Ludvika som jag hyr fortfarande men som jag själv inte är skriven på i dag. Det stig något om att man blev bannad om man skrev fel adress. Hoppas inte det räknas som att jag skrivit "fel adress"
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Bo i min Nordic permanent

Kolla med den här campingen om priser för långtidsboende, bodde där med husvagn ett par månader då jag flyttade ner till Gävle från Luleå 5 år sedan. Det kanske kan finnas möjlighet att bo där till hyffsat pris med el ända in mot november...ring o fråga, vill minnas att det fanns möjligheter, prislistan på deras hemsida är inte att lita på. Ligger ca en mil från centrum mot Bönan till:

Gävle Camping Engesberg – Boende & Aktiviteter

Vad det kommer till vinter i Gävle så tror jag den nog är lindrigare än i Ludvika,tror att det var i snitt förutom något enstaka sväng, mer än 5-10 cm snö...temp i snitt -10...(knappt vinter enligt norrbottniska mått) du har ju en välisolerad vinterbil bil med mellanvägg mot hytten där det är den mesta värmen som läcker ut, så du behöver inte frysa så länge värmeanläggningen fungerar. Men el kommer du att behöva förr eller senare då solcellerna inte räcker under den mörka årstiden och det blir mycket billigare med el jämfört gasol.
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Tack piraten. Jag ska ringa engesberg i veckan. Det är ju den campingen som ligger bäst till. Hade varit bra om det var öppet hela vintern!

Ja -10 låter ju helt ok. Hemma hade vi ner mot -20 några dagar förra vintern. El känns ju som ett måste när det sen börjar bli kallt och då måste jag stå på camping
Du som kommer från Gävle. Känner du till några bra platser att fricampa på under sommaren?
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: Bo i min Nordic permanent

Du som kommer från Gävle. Känner du till några bra platser att fricampa på under sommaren?

Vill du stå inom gång/cykelavstånd till centrum, så finns det till att börja med några officiella platser:
* Parkeringen vid Hemlingbystugan. Du får stå där i max 3 dygn i sträck. Tillgång till vatten och toaletter under Hemlingbystugans öppettider. Gratis.
* Det finns 2 platser med el vid Södra Skeppsbron. Max 48 timmar. Gratis.
* Stor grusplan på Alderholmen längs Holmkanalen. Avgift vardagar, osäker på hur mycket.
Se Sökresultat | Visit Gävle

Andra platser det går att stå på är t.ex. grusplanen intill mobilmasten innanför Måsbergets IP, nära Fjällbackens köpcentrum.
Vill du stå vackert i naturen finns det flera fina ställen längs Oslättsforsvägen, men då har du 1-2 mil till närmaste affär.

//Peter
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Vill du stå inom gång/cykelavstånd till centrum, så finns det till att börja med några officiella platser:
* Parkeringen vid Hemlingbystugan. Du får stå där i max 3 dygn i sträck. Tillgång till vatten och toaletter under Hemlingbystugans öppettider. Gratis.
* Det finns 2 platser med el vid Södra Skeppsbron. Max 48 timmar. Gratis.
* Stor grusplan på Alderholmen längs Holmkanalen. Avgift vardagar, osäker på hur mycket.

Se Sökresultat | Visit Gävle

Andra platser det går att stå på är t.ex. grusplanen intill mobilmasten innanför Måsbergets IP, nära Fjällbackens köpcentrum.
Vill du stå vackert i naturen finns det flera fina ställen längs Oslättsforsvägen, men då har du 1-2 mil till närmaste affär.

//Peter

Tack för tipsen. Man får alltså stå vid skeppsbron två dagar med el gratis? Det måste ju vara så populärt att det blir omöjligt att stå där? Oslättsforsvägen får jag utforska nästa vecka, låter intressant. Vet du om det skulle vara okej att stå på parkeringen vid hemlingby friĺuftsområde. Eller vändplanen uppe i skogen där. Eller blir man bort jagad då.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Bo i min Nordic permanent

Tack för tipsen. Man får alltså stå vid Skeppsbron två dagar med el gratis? Det måste ju vara så populärt att det blir omöjligt att stå där? Oslättsforsvägen får jag utforska nästa vecka, låter intressant. Vet du om det skulle vara okej att stå på parkeringen vid hemlingby friĺuftsområde. Eller vändplanen uppe i skogen där. Eller blir man bort jagad då.

Kommer inte på fler platser än Ironhawk skrev om, vändplanen är just det som han nämner som Hemlingbystugan :), har sett hb stå där ibland.

Skeppsbron brukar vara "belamrad" sommartid(jobbar 200 m därifrån), men tror att om man kommer dit tidigt på förmiddag så har man en chans.

F.ö så tycker jag det är liiite smålöjligt att det bara finns 2 ställplatser, kommunen mister ju xxxx antal sek på potentiella restaurangbesökare etc, men det är en annan historia...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bo i min Nordic permanent

Hmmm... det här tycker jag börjar bli en konstig tråd. Normalt här på Forumet förfasar vi oss över folk som bor permanent i sina fordon på icke avsedda platser.

Tänker på de s.k. EU-migranterna och deras bosättningar.

Här i Gävle är vi många som förfasat oss över deras bosättningar på Gävle Strand och Alderholmen. Den allmänna uppfattningen är nog att camping ska ske på områden avsedda för det och man betalar för sina kostnader.

Här ser jag plötsligt hur vi gnider geniknölarna för att hitta platser som är gratis och där man kan stå permanent och gratis. Konstigt tycker i alla fall jag. .... eller tycker vi även att Romerna från Rumänien kan bo där på de föreslagna platserna?

Vi har två mycket fina platser nere på Skeppsbron med gratis el, men där hoppas jag slippa se Romer från Rumänien som "arbetar" här, eller för den delen Gävlebor som löser sina bostadsproblem genom att belägga platser avsedda för besökare i staden.

Nu säger säkert många att det är ju skillnad på en HBK'are och en EU-migrant i det här fallet. Jasså.... Är det verkligen så?

Mitt förslag till dig, parkera någonstans där du betalar hyra för platsen och elen.

Tommy
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bo i min Nordic permanent

Skillnaden är att killen betalar skatt här och är inte ute efter att göra brott.

Sen är jag övertygad om att han kommer hamna permanent på en avsedd plats, vad tiden lider.

Med ditt resonemang kan vi lägga ner alla gratisplatser i ställplatslistan, för vad blir skillnaden.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bo i min Nordic permanent

Skillnaden är att killen betalar skatt här och är inte ute efter att göra brott.

Sen är jag övertygad om att han kommer hamna permanent på en avsedd plats, vad tiden lider.

Med ditt resonemang kan vi lägga ner alla gratisplatser i ställplatslistan, för vad blir skillnaden.

Skillnaden är att vara en besökare på orten, mot att vara boende lokalt och söka "billiga" lösningar för sitt boende.

Det är sådant som arbetar mot våra egna intressen, som t.ex. de två fina gratisplatserna med el, vi har ha här nere vid Skeppsbron i Gävle.

Skulle den här typen av fina gratisplatser börja ockuperas av lokala husbilsägare som vill snika in sig så blir det väldigt snart mycket få gratisplatser erbjudna från kommunerna.

Har m.a.o. helt diametral uppfattning än dig, tror nämligen att ett ökat sådant beteende skulle stänga ett antal fina centrala, gratis ställplatser.

Gemene man gillar nämligen inte snikare!

Tommy
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Nu har jag inte läst alla inläggen i tråden, men för att kunna bo i husbil under vintern förutsätter en tillgång till 16A el som tidigare skrivits och hygien utrymme för duch och tvätt. Vidare bör du ha en någonlunda "säker" ställe med tanke på vandaler och inbrott. Bra buss förbindelser till jobbet och affärer. Helst en toa i närheten.
Allt detta går ordna med specialavtal med tex bekanta, arbetsgivare eller campingplatser. Men du får räkna med att lägga ut en slant plus betala för elen. Jag kan tänka mig att vissa mindre arbetsgivare skulle rentav gilla att ha arbetsplatsen så att säga bemennad även under nätter. De får ju gratis nattvakt. Men det förutsätter god relation och kännedom..
Det är bara fråga och presentera sig. Sedan frågar man igen efter två veckor, när de hunnit tänka på saken. (Svenskarna är lite tröga när något faller utanför ramen, men två veckor borde räcka..;) )
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Hmmm... det här tycker jag börjar bli en konstig tråd. Normalt här på Forumet förfasar vi oss över folk som bor permanent i sina fordon på icke avsedda platser.

Tänker på de s.k. EU-migranterna och deras bosättningar.

Här i Gävle är vi många som förfasat oss över deras bosättningar på Gävle Strand och Alderholmen. Den allmänna uppfattningen är nog att camping ska ske på områden avsedda för det och man betalar för sina kostnader.

Här ser jag plötsligt hur vi gnider geniknölarna för att hitta platser som är gratis och där man kan stå permanent och gratis. Konstigt tycker i alla fall jag. .... eller tycker vi även att Romerna från Rumänien kan bo där på de föreslagna platserna?

Vi har två mycket fina platser nere på Skeppsbron med gratis el, men där hoppas jag slippa se Romer från Rumänien som "arbetar" här, eller för den delen Gävlebor som löser sina bostadsproblem genom att belägga platser avsedda för besökare i staden.

Nu säger säkert många att det är ju skillnad på en HBK'are och en EU-migrant i det här fallet. Jasså.... Är det verkligen så?

Mitt förslag till dig, parkera någonstans där du betalar hyra för platsen och elen.

Tommy

Jag lovar att jag inte kommer ta platsen nere vid skeppsbrott för din skull. Sen att jag väljer att bo i husbil för att det skulle vara billigare är ju helt falskt. Jag kommer betala mycket mer på lån och försäkring än vad det kostar att bo i mindre lägenheter. Jag gör det för att det är en dröm jag haft, en dröm om att känna mig fri och att inte leva så normativ eller på det sättet alla tycker att man ska leva.

Det känns ju tråkigt att det ska finnas en mentalitet imot människor som lever permanent i HB. Men det får jag väl leva med. Jag hade tänkt flyttat till en camping med bra bussförbindelser om någon månad för att ha 230v, sällskap och vatten/wc. Tills dess hoppas jag att jag inte blir mer hatad när jag står här och där på allmänna parkeringar än vad en bilist blir.
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Nu har jag inte läst alla inläggen i tråden, men för att kunna bo i husbil under vintern förutsätter en tillgång till 16A el som tidigare skrivits och hygien utrymme för duch och tvätt. Vidare bör du ha en någonlunda "säker" ställe med tanke på vandaler och inbrott. Bra buss förbindelser till jobbet och affärer. Helst en toa i närheten.
Allt detta går ordna med specialavtal med tex bekanta, arbetsgivare eller campingplatser. Men du får räkna med att lägga ut en slant plus betala för elen. Jag kan tänka mig att vissa mindre arbetsgivare skulle rentav gilla att ha arbetsplatsen så att säga bemennad även under nätter. De får ju gratis nattvakt. Men det förutsätter god relation och kännedom..
Det är bara fråga och presentera sig. Sedan frågar man igen efter två veckor, när de hunnit tänka på saken. (Svenskarna är lite tröga när något faller utanför ramen, men två veckor borde räcka..;) )

Jag kommer ha solceller installerat på taket som ska klara elförsörjningen på sommaren. 230v blir ett måste till vintern då hoppas jag att jag hittat en bra camping eller dylikt.

Jag jobbar åt kommunen just nu och enbart natt så kommer kanske bli svårt att få betala för el och plats genom dem. Men låter annars klokt att fråga dem! Sen känner jag ingen här i Gävle förutom mitt x och där kommer jag inte få någon hjälp med detta.

Tack för alla svar och för att ni engagerar er i mitt liv som blivande HB ägare!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Du kan vilket fall som helst räkna med att det första året blir lite turbulent då allting är nytt. Sedan är det ju så att "likriktningen" är stark i Sverige. (möjligen värre i Tyskland?) Det "tillåts" inte så många sätt att leva och bo. De flesta tror att allting är tillåtet här - och är det också i teorin - men i verkligheten finns många hinder. Folk märker det bara inte då de flesta lever och bor "normalt".
Har du verkligen bestämt dig, så skulle jag i dina kläder se till att avtala en plats att stå på innan hösten kommer. Är du singel, som det låter, så skulle jag åka vintrarna till Spanien och jobba där inom turism då Spanjorerna gillar inte lära sig nya språk. Jobben kan vara svåra att hitta, men pröva tex. "spanien forum" eller liknande. I Sverige blir du mer eller mindre betraktat som en "Gipsy" med allt vad det innebär. Det blir ju alla som är i någon mån annorlunda, åtminstone i de första möterna.. Jobbigt i längden...
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Bo i min Nordic permanent

Har du tillgång till en annan bil? I så fall kan du ju stå på någon fin Camping som är vinteröppen. Du har fått flera alternativ. Ett till är Rullsands Camping - väldigt vackert vid havet men lite off, bäst på sommaren.
Om du måste ta husbilen till jobbet så försök få tillgång till el där. Det gör otroligt stor skillnad på gasolåtgången.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bo i min Nordic permanent

Har du tillgång till en annan bil? I så fall kan du ju stå på någon fin Camping som är vinteröppen. Du har fått flera alternativ. Ett till är Rullsands Camping - väldigt vackert vid havet men lite off, bäst på sommaren.
Om du måste ta husbilen till jobbet så försök få tillgång till el där. Det gör otroligt stor skillnad på gasolåtgången.

Rullsand är nästintill hopplöst att få plats, verkar som platserna går i arv.
Vi har försökt flera år att få plats där då jag jobbar i Skutskär och skulle få nära och med mysfaktor 5 vintertid

/Pelle
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bo i min Nordic permanent

Hmmm... det här tycker jag börjar bli en konstig tråd. Normalt här på Forumet förfasar vi oss över folk som bor permanent i sina fordon på icke avsedda platser.

Tänker på de s.k. EU-migranterna och deras bosättningar.

Här i Gävle är vi många som förfasat oss över deras bosättningar på Gävle Strand och Alderholmen. Den allmänna uppfattningen är nog att camping ska ske på områden avsedda för det och man betalar för sina kostnader.

Här ser jag plötsligt hur vi gnider geniknölarna för att hitta platser som är gratis och där man kan stå permanent och gratis. Konstigt tycker i alla fall jag. .... eller tycker vi även att Romerna från Rumänien kan bo där på de föreslagna platserna?

Vi har två mycket fina platser nere på Skeppsbron med gratis el, men där hoppas jag slippa se Romer från Rumänien som "arbetar" här, eller för den delen Gävlebor som löser sina bostadsproblem genom att belägga platser avsedda för besökare i staden.

Nu säger säkert många att det är ju skillnad på en HBK'are och en EU-migrant i det här fallet. Jasså.... Är det verkligen så?

Mitt förslag till dig, parkera någonstans där du betalar hyra för platsen och elen.

Tommy

Som upplysning Tommy får man bara stå 48 timmar vid Skeppsbron och det tror jag romer skulle strunta totalt i, sedan är det bara och åka och titta på deras boende, titta hur det ser ut efter dom, dom har ju flyttat till Hemlingby nu och där börjar sopberget växa och det lär du inte få uppleva av en HBK:are som vill bo i sin husbil permanent.
Så blanda inte in romer i detta tack.

/Pelle
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Bo i min Nordic permanent

Till Big Spender:
Likriktning i Tyskland? Det får du nog förklare närmare för mig som är född och uppvuxen där. Mera lagom och jante än här i Sverige får man länge leta efter. Kom nu inte och tala om för mig att "om det inte passar så kan du ju flytta tillbaka". Det har jag fått höra många gånger när jag framför/de åsikter som inte passar i den svenska nomenklaturen
:yes:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Med likriktning menar jag en "homogen kultur" där skillnader mellan människor, beteende, och åsikter är relativt liten, jämfört med andra nationer. I "civiliserade" världen så som Tyskland och i Sverige är "likriktning" ofta självpåtagen. Man vill inte sticka ut hakan. Jag tror att TV:n har likriktat mer Sverige än någon annan land. Tyskland har en något annan typ av likriktning. Eran "korpral" hade ju stora planer även för det och hann göra en del, men sen dess har den nationella känslan försvagats och den regionella känslan stärkts. Det är alltså mycket lokala liktriktningar man ser där men de kan vara starkare än den nationellt utspridda likriktningen som finns i Sverige.

Jag minns en dag i Kassel som var totalt öken då alla hade lunch just då. Var lite kusligt när en storstad stannar av mitt på dagen. Beteende kodex i Tyskland är också bra mycket mer formel än i Sverige. Titulering, hur kläder skall vara, vad kan man prata om med "nästan" vänner osv. Det finns hur många outtalade regelverk som helst som tillsammans bildar vad vi kallar för kultur. Kruxet är att om du är född inom en kultur, säg den tyska, så tar man allt som normalt och man är komplett hemmablind. Jag talar inte om sådana här sammanhang att en viss kultur är bättre än en annan, utan bara om skillnader. De flesta Svenskar exempelvis är helt omedvetna att de lever i en mycket speciell kultur som skilljer sig väsentligt från andra världens kulturer. Ändå försöker de övertala resten av världen att våran sätt att se saker är den rätta.
 
Toppen