• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur felsöka när 5 amp nr:7 säkringen går på c25 1990

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Som rubriken säger sjuans säkring är höger fram belysning och vänster bak belysning och varselljus indikatorn på instrumentbrädan. Belysning.inst.panel

Finns det något instrument man kan köpa för att felsöka? Det är tydligen en kortslutning eftersom jag satte in en 8 ampere säkring och den brann efter 3 sekunder. Ska vara en 5 amp alltså..

Känns som jag måste ge mig själv körförbud pga detta
eftersom saknar belysning, vore tacksam för lite nyttiga tips hur man fixar detta

Kan man inte sätta något slags ampere meter på kablarna som går in till säkring sju, i tur och ordning och se vilken det är som blir amper crazy
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Hur felsöka när 5 amp nr:7 säkringen går på c25 1990

Oxiderade lamphållare eller dragkrokskontakt är ett vanligt fel på fordon med några år på nacken.

Rätt som det är börjar lampor blinka eller lysa när de inte skall eller så går säkringen, då är det dags att kolla hur lamphållarna samt jordningen till dessa ser ut likaså kontakten för dragkrok om sån finns.

All oxid/rost skall bort från lamphållare och jordkabeln till dom.


Roligt att felet var så pass enkelt, att börja rota bakom instrumenpanelen på de här bilarna är inte roligt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur felsöka när 5 amp nr:7 säkringen går på c25 1990

Om man skall måla fan på väggen, och det behövs inte mycket färg för den uppgiften i franska bilar, så skulle jag undersöka under instrumentbrädan att inga kabelstammar har skavt mot de skarpa plåtkanter som finns där. Det behövs inte mycket vibrationer och isoleringen är borta. Alltså en okulär besiktning med stark ficklampa och eventuellt en spegel. Rör sedan försiktigt kablar med ljuset på. Löser det inte ut, så är förmodligen allting bra, för denna sommar.

Anledningen att jag låter lite uppgiven vad gäller C25:ans el system är de tiotals timmar som jag letat efter mysko/sporadiska fel som bara lurat de rätta tillfällerna att aktiveras. De väntar att det skall regna, vara mörkt och/eller att man har brottom till färjan.

När jag byggde om min Arca, så det största nöjet var att riva ut varenda fransk kabelstump och slänga dem i soptunnan, det rätta stället. Först då insåg jag fullt ut hur galen konstruktionen var. Hundratals snabbkopplingar med olika metaller i varje anslutning plus sedan koppartråden. Hela bilen var som en gigantiskt galvaniskcell. Inte undra på att det ärjade lite här och där. Ingen av dessa snabbkontakter var skyddade mot dam och smuts. Nu har jag elen från en Peugeot Boxer, visserligen fransk den också, men den förra chefdesignern har fått sparken och nu är elsystemet riktigt bra...
Om du Googlar tex. Elektrique C25, eller något liknande nyckelord så hittar du elsystemet på nätet och kan printa av det....
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur felsöka när 5 amp nr:7 säkringen går på c25 1990

Ja jävlar du BigSpender tack för dom orden.
Nu gick säkringen igen jag stoppade in en ny 5 ampere säkring och den small direkt, jag slår av tändningen och ljusen och stoppar in en 8 ampere säkring och den höll. jag drar ut kontakten på den säkringen och slår av tändningen och petade in en 5 ampere säkring igen och sätter tillbaks kontakterna på den säkringen och då håller det. Ska göra som du säger skrapa rent alla lamphållare och kontakter
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur felsöka när 5 amp nr:7 säkringen går på c25 1990

Du kan köpa en liten mässingsborste från Biltema för ändamålet. Den är svart och storleken som en tandborste. Med den kan du rengöra stift delen bra. Honan är något knepigare, men den går enkelt ta ur från sitt plast sockel, studera den lite. De ser alla likadana ut. Innan du sätter ihop honan igen glämmer du lite på flatstiften med polygrip så kontakten blir bättre, smörj med W40.
Du har likadana kabelskarvar under instrumentbrädan och några under motorhuvuden vid batteriet, den vid batteriet ärjar våldsamt. Vid förarsidan motorrummet finns en stor jordplint dit det går massa svarta kablar. Kolla och smörj. Vid passidan ovanpå fjäderbenet inne i bilen finns också en jordplint, kolla och smörj.
När man håller på med detta sisufys arbete blir man en fakir så småningom, märkliga ställningar. Ta då för vana att kritiskt granska mot skav och dåliga upphängningar. Buntband i olika längder är bra och isolerband, och så detta eviga W40 spray.
Det enskilld största felen med elsystemet är flatstift snabb kopplingen. De har en liten anläggningsyta och tappar med tiden sin förmåga att leda ström pga oxidation. Precis som med fransmännen själva, är det inte individen själv, utan antalet som gör sannokligheten för error stort.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Hur felsöka när 5 amp nr:7 säkringen går på c25 1990

Rådet om att koppla in en lampa i.st.f. säkring var det bästa rådet!
 
Senast ändrad:
Toppen