• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Med omedelbar verkan ska allt utom 14 platser av de som ligger vid nedre bassängen tas bort, drygt 20 platser tas bort. Orsaken är att det kommit överklaganden på ett godkänt bygglov om utbygd ställplats. Under överklagande processen hittades någon gammal plan från sekelskiftet (18-1900) som angav en del av marken som parkmark och därmed inte bygglovet godkännas utan revs upp av Länstyrelsen. Ärendet har nu blivit ett tillsynsärende efter ännu mer klagomål från samma granne och följs inte beslutet utgår vite om flera hundra tusen kronor.

Peter och Monica som driver ställplatsen har bett mej informera om detta så att det sprids bland husbilisterna att det kommer att finnas mycket färre platser denna säsong. De hoppas att kunderna ska ha förståelse för deras situation.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Det borde vara vettigare att han öppnade en liten kiosk och försöka få lite ut av kakan :p.
Det kan säkert ibland vara lite jobbigt att bo mitt i ett turistmål, och som troligen har ökat med mer och mer besökare.
Men det blir väl lite som de som flyttar så de får en flygplats eller en motorbana som granne. Efter ett tag blir det jobbigt och de börjar att klaga på oljudet fast de frivilligt flyttade dit och var medvetna om placeringen.

M.v.h. JANKRO.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Ok nu sticker jag väl in huvudet i ett getingbo igen men det KAN ju vara så att grannen verkligen lider av att ställplatsen finns där. Det KAN ju vara så att han därför bara använder sig av de regler och möjligheter som finns för att försöka påverka saken efter hans intresse. Vem skulle inte göra det?

Givetvis är det otroligt korkat av mig att skriva detta här i forumet men jag tycker man skall hålla i sina stenar om man inte vet hela bakgrunden. Jag tycker också om ställplatser, campingar och husbilar men jag är tveksam till om alla verkligen tycker att det är guds gåva till hela mänskligheten.

Vi får hoppas det löser sig och att båda parter kan bli nöjda i någon form.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Men finns det verkligen ett hus så när sluss bassängen, det enda jag minns är det stora vita huset på höger sida innan toa/duchhuset och restaurangen ner mot sjön!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Det finns några hus till alldeles nära. Förmodligen handlar det om en personlig tragedi som vi inte vet något om. Trist att husbilsplatserna blir begränsade under en tid. Annars kan ju Mariestads kommun hantera sådant här med "silkesvantar" och med tiden löser det sig. Det finns flera platser lite längre bort mot affären för tillfälliga stopp, tror de är gratis också, åtminstone för mig...;)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Ok nu sticker jag väl in huvudet i ett getingbo igen//...
...// jag tycker man skall hålla i sina stenar om man inte vet hela bakgrunden. Jag tycker också om ställplatser, campingar och husbilar men jag är tveksam till om alla verkligen tycker att det är guds gåva till hela mänskligheten.

Vi får hoppas det löser sig och att båda parter kan bli nöjda i någon form.

Tack Roger67.
Under åren jag läst inlägg här har jag reagerat likadant många gånger. Tänk på att vårat intresse är just VÅRT, andra kan och har rätt att ha sina intressen och åsikter.
Hoppas alla tänker lite på det när man skriver här, även när något går mot våra önskemål/förhoppningar.

/Leif
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Håller i princip med om att vi måste ta hänsyn till omgivningen. Men i Sjötorp precis som Bläsinge med flera är det sommargäster som bråkar, medan de fastboende är oftast glada för turisterna som ger dem möjlighet att på små orter ha kvar lite service... Alltså i detta fall, en sommargäst som är emot stora delar av den fasta befolkningen, känns lite knepigt för mej personligen...
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Håller i princip med om att vi måste ta hänsyn till omgivningen. Men i Sjötorp precis som Bläsinge med flera är det sommargäster som bråkar, medan de fastboende är oftast glada för turisterna som ger dem möjlighet att på små orter ha kvar lite service... Alltså i detta fall, en sommargäst som är emot stora delar av den fasta befolkningen, känns lite knepigt för mej personligen...

Det är väl givet att vi inte kan vara nöjda i frågan.
Det har varken jag eller Roger67 skrivit.

Men "den" som jobbar emot oss kan och ska inte vi klandra nedsättande eller ge tillmälen som så ofta sker här på forumet. Han/hon jobbar ju i saken utifrån sin ståndpunkt. Det gör ju vi också, eller vi samtycker i alla fall med de som strider för det vi vill.
Vi är så snabba att döma ex.sommargäster och Campingvärdar som "paria" som borde skärpa sig.

Tror inte någon av oss husbilsåkare skulle agera på annat sätt om vi istället för husbil köpt en sommarstuga. När den sen begränsas av något som vi inte vill ska påverka läget eller förstöra värdet på sommarstugan.
Campingvärdar blir kallade för "maffia". Vem av oss skulle inte driva sin firma på samma sätt om vi hade en.
Sen påverkar det ju givetvis hur motparten uppträder. Men det vet vi nog oftast inte alls när vi är snabba att dra våra antagonister över en kam här på forumet.

/Leif
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Det handlar om hur vi respekterar varandra.
Vi har ett antal husbilsägare som beter sig oseröst. Detta får vi andra lida för.
Sen har vi fritidsstugeägare som beter sig på motsvarande sätt. Detta får den bofasta befolkningen lida för.
Slutsats: Dåligt omdöme kan man inte bota! Vaccin saknas, men det kanske hjälper med round up:confused:.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Det är väl givet att vi inte kan vara nöjda i frågan.
Det har varken jag eller Roger67 skrivit.

Men "den" som jobbar emot oss kan och ska inte vi klandra nedsättande eller ge tillmälen som så ofta sker här på forumet. Han/hon jobbar ju i saken utifrån sin ståndpunkt. Det gör ju vi också, eller vi samtycker i alla fall med de som strider för det vi vill.
Vi är så snabba att döma ex.sommargäster och Campingvärdar som "paria" som borde skärpa sig.

Tror inte någon av oss husbilsåkare skulle agera på annat sätt om vi istället för husbil köpt en sommarstuga. När den sen begränsas av något som vi inte vill ska påverka läget eller förstöra värdet på sommarstugan.
Campingvärdar blir kallade för "maffia". Vem av oss skulle inte driva sin firma på samma sätt om vi hade en.
Sen påverkar det ju givetvis hur motparten uppträder. Men det vet vi nog oftast inte alls när vi är snabba att dra våra antagonister över en kam här på forumet.

/Leif

Lite märkligt vad du försvarar hen som överklagat, jag tycker verkligen synd om hen som får avstå ställplatser som hen kanske lagt ned mycket pengar på.
Sedan kommer ett överklagande som jag personligen kan tycka märkligt att inte framkommit i ett tidigare skeende så vederbörande kunnat avvaktat med sitt bygge av ställplats.
Det är min åsikt i det hela, du kanske ska vigda dig lite och se det från två håll.

/Pelle
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Visst agerar vi från vårt intresse, men husbilsfarare har massor av andra ställen som vi kan besöka. Däremot har den person som engagerat sig i Sjötorp helt blivit nedstampad i jorden av myndigheten, pga en närboende parasit. Detta enbart för att en husbil ser ut som en husbil och inte som en båt.
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Visst agerar vi från vårt intresse, men husbilsfarare har massor av andra ställen som vi kan besöka. Däremot har den person som engagerat sig i Sjötorp helt blivit nedstampad i jorden av myndigheten, pga en närboende parasit. Detta enbart för att en husbil ser ut som en husbil och inte som en båt.

Skillnaden er möjligen at kanalen har varit där länge innan husbilen fanns?
 
Toppen