• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regulator igen

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Hur koppla nedan regulator till elcentralen Nordelettronica NE237? Kan jag använda denna regulator att koppla direkt till elcentralen? Inte direkt till batterierna. Är Loads kablarna avsedda för bodelsbatteriet?
Lennart
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    821 KB · Visningar: 132

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Voltmeter finns. Hur ska jag mäta?
Lennart


Koppla ur J7 och mät spänningen på stift 2 respektive 3 mot 1 (minus) där kommer du sannolikt att se två olika spänningar. Mellan 1 o 2 startbatteriets spänning och mellan 1 o 3 bodelsbatteriets spänning. Om du sedan mäter med kontakten i kopplad borde du ha samma spänning på båda mätningarna.

Du borde även se detta på voltmetern som du har på panelen om den är tillräckligt noggrann.
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Regulator igen

Jag har två solceller a' 90 w, två batterier a' 85 ah, en mppt regulator Victron 75/15, det fungerar väldans bra regulatorn är kopplad direkt till Reglercentralen.

leihag
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Regulator igen

Ska på konfirmation nu , men om du har tid kan du väl ta en tur hit och titta i eftermiddag, annars ska jag försöka ta en bild senare i eftermiddag. Regulatorn är snabb och bra och köpes till halva priset från Tyskland.

leihag
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Regulator igen

Vet inte om detta är till någon hjälp, men det verkar vara samma kontakt och elblock i vår bil.
Den svarta går till bodelsbatteriet, bruna går till minus, och röd är startbatteri.
Känns inte så logiskt, men antagligen är kontakten till annat elblock men passade i vårt elblock och då fick man finna sig i färgsättningen som inte känns helt rätt
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    1,6 MB · Visningar: 75

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Den regulatorn har jag, fungerar väldigt bra, dessutom utgång för S+ till AES kylskåpet. Prevent levererar inte till privatpersoner längre pga EU regler. Jag köpte mitt hos Solexperten ungefär samma pris, lite dyrare men marginellt.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Idag monterades den nya regulatorn och kopplades som din. Den visar på displayen 12.7 V på bodelsbatteriet och 12,9 V på startbatteriet. Detta var kl 16 och solen var framme.
Hur mycket visar din display?
Lennart

Nu fungerar allt till belåtenhet det var ett kabelbrott från regulatorn till elcentralen.
Lennart
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Sv: Regulator igen

Absolut har man nytta av MPPT, speciellt om man har ont om utrymme för större solpaneler. Sen kan man väl diskutera kvaliten på MPPT regulatorer och här är det verkligen så att man får vad man betalar för. Har själv satsat på en från Victron energy en Bluesolar 75/15, finns även större Bluesolar 100/30 om det behövs. Dessa regulatorer är programerbara för olika batteritypr och har en uppsjö av tillbehör som Monitorer (BMV-700, Mppt-controler) och ve.direct bluetooth smart dongle för avläsning i Smartphones
 
F

F.d. 53829

Guest
Sv: Regulator igen

Har kopplat in en 160 W solcell med regulator kopplad till EBL NE237.
Om jag tittar på displayen för hur mycket som laddas från solcellen när det är soligt så visar den 0,3 - 1,1 A.
Är det det reglerade behovet för att kompensera förbrukningen, eller är det något fel på solcellen?
Jag har en Adria Matrix 2015.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Hej,
Jag har en adria med det nämnda elblocket. Jag har en Votronic mppt regulator med två utgångar. Ger solcellerna över 15A så ska de inte kopplas via elblocket utan direkt till batteriet. Startbatteriet underhållsladdas med max 1 A. Det finns dessutom en S+ utgång som för att AES kylen kopplas om till 12V när det finns ett överskott av solenergi, inkopplingstid minst 30 min. Sparar gas även om det mer är nördkaraktär på det. Vi använder ofta bilen som "base camp" för andra aktiviteter så det förlänger egentligen tiden på gas lite grann men som sagt mest för kul. Hoppas det hjälper i ditt bryderi//Peter
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Bumpar en gammal tråd eftersom jag troligen själv får en Nordelletronica NE-237 i nästa bil, och med en liknande ingång för solcellsregulator.
Denna elbox från Italien är väldigt lik Schaudt, speciellt vad gäller laddningsfördelning mellan startbatteri och bodelsbatteri mm. Inkopplingsexemplet på första sidan där svart och röd på JP7 (ingången från solcellsregulatorn) är ihopkopplade i regulatorns plint är felaktig och riskabel. Den innebär att de båda batterigrupperna blir ständigt permanent ihopkopplade och man kan t.ex riskera djupurladdning av startbatteriet, och omvänt tas ström från bodelen när man t.ex startar bilen. Det sitter visserligen ett par säkringar i kretsen, stor risk att en av dessa bränns av vid start av bilen.
Solcellsregulatorn måste vara av modell med inbyggda skiljedioder och separata utgångar för respektive batterigrupp, t.ex som den Schaudt som visas i exemplet tidigare, det är därför anslutningen är 3-polig.
Det finns ett fåtal andra solcellsregulatorer som är designade för dubbla batterigrupper med de flesta är inte detta.
 
Toppen