• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
En minisemester har avverkats i samband med kristihimelfärds helgen. Vi var ute från 29/4 till 8/5 och låg inte en dag med ström ansluten. Eftersom detta var eldprovet tänkte jag att jag skulle misshandla batterierna riktigt med höga uttag. Jag har monterat in en Dual 250 och en SmartPass enligt ErikPer,s kopplingsschema (enkel montering).Vi hade Tv,n på ca 2 timmar om kvällen, körde micron via invertern på 1500W (ren sinus) flera gånger varje dag, laddade skruvdragaren till stödbenen etc. När vi la oss lyckades jag inte tömma batterierna mer än till 12,7V. När vi vaknade på morgonen så började solpanelerna ladda så fort solen var framme och vid 11.00-12.00 så laddade panelen ca 14,5V. När vi körde så laddade bilens generator både bodelens och bilens batteri med 14,3V. På taket sitter 140w solpaneler och två batterier tillsammans på 200amp (vanliga Biltema, men nya)
När vi kom hem igår stannade jag bilen och precis en minut senare visade båda batterierna 14,5V och en timme senare hade de stabiliserat sig och höll då 13,7V (bodels- och startbatteri)
Jag trodde inte att laddningen skulle bli så effektiv så jag är glatt överraskad. Komponenterna sitter i en Kabe 750 2012, installationen är värd varje krona jag lagt ner. Jag vill påstå att vi är totalt självförsörjande på el.
Jag vill framföra ett stort tack till ErikPer som fick mig till detta "tilltag".:):)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Ctek har fortfarande inte svarat på mina mail.
Idag kom SmartPass. De har ändrat, byglarna är inte färgkodade längre. Så de är nog bara passiva kopplingsbyglar. Jag vände dock på min Dual250S så jag kunde använda de medföljande byglarna. Många borrhål blir det....
 
Toppen