• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Under nästan blagande sol så levererade solpanelen knappt 10 V, och ungefär lika mycket när solen gick i moln.
Batteriet höll 13 V och jag har rengjort säkringarna till både panelen och regulatorn från oxid och använt kontaktspray.

Någon som känner igen problemet?
//Conny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Har du en MPPT-regulator? Då kan man få konstiga värden på spänningen ut från regulatorn.
Jag har en fast panel med vanlig regulator (PWM) och en lös 50Wattare med en MPPT-regulator som jag kopplar in vid behov. På denna får jag konstigt värde på spänningen från regulatorn.
När jag mäter med tångamperemeter så visar det att den laddar i allafall.
Jag undrar om inte MPPT pulsar ut strömmen i och med att den omvandlar spänning till ström.
Ställ instrumentet på växelström och se vad du får för värde på spänningen då.
Du skriver ju själv att "spänningen ökade något" så då bör den ju ladda.
Vid tillfälle skall jag koppla in MPPT-regulatorn till oscilloskopet och titta hur laddspänningen ser ut.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hej Wizard,
Jag vet inte vem du vänder dig till för citatet finns inte i denna tråd, men i mitt fall har jag en utgången MPPT regulator från NAPS.

Så här i efterhand kan jag konstatera att jag skulle ha mätt spänningen direkt från solpanelen, och inte glömt att det satt en brytare med säkringar innan regulatorn. Det hade besparat mig flera dagars, skruvande, felsökande, garanti utredning, mejl och telefonsamtal.

Det luriga var att instrumentet just visade hälften av den förväntade spänningen som just är en indikation på att bara 18 av 36 celler fungerade enligt flera sakkunniga.


Samma källa angav att det är mycket ovanligt att solpanelen ballar ur, varför man i mitt fall lämnat 10 års garanti på den, men inte på regulatorn.
//Conny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Citatet kommer från detta inlägg, även om det inte är precis ordagrant:

Hej!
Först tog jag bara ut solpanelen och då gav den ca 21 V.

Sedan tog jag även ut regulatorn och kopplade på den och ett batteri 12,5 V.

Nu gav panelan något mindre för solen hade gått i moln.

Batterispäningen ökade även något.

Mysteriet kvarstår.
//Conny
 
Toppen