• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Hej husbilskompisar,
Jag är intresserad att som alternativ till en svensk begagnad husbil åka ned till Tyskland och köpa en XGO 95G.

XGO "Dynamic 95 G" 2016 PREISSENSATION !!! - Reisemobil-Zentrum Palmowski GmbH

Jag vill tror jag ha den så naken som möjligt för att hålla ned vikten.
Vill gärna höra från andra som tittat på det här märket lite närmare.
Fullt medveten om att det rör sig om en "snålutrustad budgetbil"

Mina absoluta krav är 5 sov/bältade platser och under 3500kg.
Kommer i så fall välja till endast AC bildel och 125hk motor.

Tacksam för tips och synpunkter ur alla synvinklar. Tack så länge!
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Min första tanke är var den femte personen ska sitta? Inte sidledes, hoppas jag... (om det är en människa du ska placera där) En del bilar har en löstagbar del för att göra sidsitsen till ett bakåtvänt säte, men jag ser inget bälte på bilderna. Kolla vilken lösning det är!
För övrigt verkar det vara bra planlösning, osv. Lite litet garage pga de låga sängarna, men det finns ju cykelställ på utsidan.

/Jessika
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Om du har tenkt å kjøre lovlig i forhold til vekt og 5 personer og 3500 kg, bør
3 av de veie veldig lite, og ikke ha med noen ting.Lite vann, lite mat, ta ut jekken/donkraft??......
Jeg ville veid "min" bil for å vite nettokilo, ikke reklamekilo for de er helt feil.
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Om du har tenkt å kjøre lovlig i forhold til vekt og 5 personer og 3500 kg, bør
3 av de veie veldig lite, og ikke ha med noen ting.Lite vann, lite mat, ta ut jekken/donkraft??......
Jeg ville veid "min" bil for å vite nettokilo, ikke reklamekilo for de er helt feil.

Kompis, enligt handlaren vägen bilen 3070kg med 80l diesel och förare 75kg 40lit vatten.
Tror du det finns anledning att misstro tillverkarens uppgift på en ny outrustad bil?
Jag är fullt medveten om att det vore bättre med en tyngre bil men av olika skäl måste jag undvika det. Jag räknar med att bara ha 50kg lastvikt kvar när hela familjen är med.
Sen kan det även bli så att någon stannar hemma då och då. Lite övervikt vågar jag köra med då det behövs.
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Min första tanke är var den femte personen ska sitta? Inte sidledes, hoppas jag... (om det är en människa du ska placera där) En del bilar har en löstagbar del för att göra sidsitsen till ett bakåtvänt säte, men jag ser inget bälte på bilderna. Kolla vilken lösning det är!
För övrigt verkar det vara bra planlösning, osv. Lite litet garage pga de låga sängarna, men det finns ju cykelställ på utsidan.

/Jessika
Det är nog dessvärre sidsits med Endast midjebälte. Andra planlösningar med 2+2 bakåtvända stolar finns men inte I combo med långbäddar. Jag har funderat mycket kring säkerheten för passagerare och det här är inte bra men är det inte helt vansinnigt att sätta pasagerare I en kexburk av det här slaget? Har till och med varit inne på en 5-sits MB sprinter XXL med enkla våningssängar bak. Mkt säkert!
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Övervikt får man nog räkna med i ditt fall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Varför är längsbäddar så viktigt, det är ju det som förstör bilen om man är flera än fyra? :wideeyed:
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Hej! Om någon vill se detta märket så kolla Veddige Husbilsuthyrning.

Mvh Sanddammaren
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Varför är längsbäddar så viktigt, det är ju det som förstör bilen om man är flera än fyra? :wideeyed:

Ja det har du rätt i , finns en annan modell som heter 35G där är det istället
4 grupp dinett men med tvärställd dubbelsäng bak. Man förlorar också bädd längd i dinetten. Blir en rejäl kompromiss för oss vuxna men en säkerhetsfördel för ungdomarna. Verkar även vara 135hk motorn i den. Måste kolla lastvikten på den.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Hur många/stora/gamla barn och hur har ni tänkt använda bilen? Några absoluta krav? (Då kanske vi kan hjälpa dig komma på förslag du inte tänkt på innan)

/Jessika (med två tonåringar)
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

+
Hur många/stora/gamla barn och hur har ni tänkt använda bilen? Några absoluta krav? (Då kanske vi kan hjälpa dig komma på förslag du inte tänkt på innan)

/Jessika (med två tonåringar)

Vi är 2 vuxna och 3 tonåringar alla är långa 12-18år
Mina absoluta krav är 5 sov/bältade platser och under 3500kg
Vi reser idag med lång vw caravelle+ litet popupptält. 3 kan sova i bilen 2 i tält, framförallt till europas städer. Saknar möjligheten att sova alla i bilen på ställplatser och efter vägen.
Vi har övervägt både taktält och husvagn och kanske inte helt övergett dom lösningarna. Vi behöver definitivt inte lyx eller prylar i överflöd med oss.
Sätter säkerheten högt och behöver inte en vinterbonad bil.
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Detta rimmar dåligt i mina öron.. Vad är det för säkerhet du önskar?

Säkerhet för passagerare vid eventuell olycka. Jag letar efter bästa möjliga kompromiss, för det blir oundvikligen så. Jag är fullt medveten om att större och tyngre bilar erbjuder allt jag önskar men det går bort.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: XGO någon som tittat närmare på dom i Tyskland?

Det planlösning jag tror skulle passa är en alkovbil med bäddbar dubbeldinett (=bakåtvänd soffa) och våningssäng. Om ni sover i alkoven får alla barnen varsin separat säng. (Våra hade aldrig gått med på att dela säng...) Ni kommer inte ner till 6 meter, men under 7 i alla fall. Lastvikten räcker till varsin uppsättning badkläder, typ...
Jämför olika märken, modeller, utrustningsnivåer osv för att hitta bästa lastvikten.
Ett exempel på den planlösning jag menar:
Dethleffs Trend A 5887 SAT,TV,Markise,FH,RFK als Alkoven in Hannover Altwarmbüchen
 
Toppen