• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PC eller Mac - vilken är snabbast?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har alltid levt i tron att en Mac är mycket bättre och snabbare på bildbehandling än en PC. Jag har också upplevt priset för en Mac som högt och i kombination med Appels slutna värld där allt skall ske på deras vis, inte mitt, har avhållit mig från Mac.

Idag råkade jag komma förbi en länk till ett test av Lightroom i PC- respektive Macmiljö i samma prisklass. Jag blev minst sagt förvånad, PC var snabbare på alla punkter, från import av bilder till några vanliga arbetsmoment i LR. Ganska rejält snabbare dessutom: Jämförelse.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

Har haft Mac sedan 2005 ca och resultatet förvånar mig inte. Att maxa specen som de har gjort med 64mb resp. 1gb ssd kostar alldeles för mycket extra. Går du på mer för mig normal spec med 8gb / 512 ssd så blir det fortfarande dyrt men inte orimligt. Apple tar snuskig mycket för tilläggen.

Och Mac är ju enkel, tillförlitlig och tillräckligt snabb som det också står i texten. Kör fortfarande med en MacBook Pro från 2009, uppgraderad flera gånger och som fungerar bra och tillräckligt snabbt för mig (nästan).
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

Fördelen med mac o Iphone. Det fungerar alltid.
Sedan jag köpte dessa till min son som läser i Lund har det alltid fungerat för honom
//Arne B
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

Tja, alltid vanskelig å sammenligne dette. Har en Mac som er dobbelt så gammel som pc-en og opplever at det fortsatt går raskere med video-prosessering på macen enn pc-en. På bildebehandling merker jeg ingen forskjell.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

En må og se på hvilken hardware en har på pcen, spesiellt hvor sterk grafikk er brukt. En gamer pc brukt for video og bilderedigering burde kjøre fra det meste, mens en low power Centrion pc med matchende grafikk knapt kan brukes for enkel bildebehandling.

Også programvaren en benytter spiller stor rolle, klarer den ikke å benytte mer enn en cpu så er det liten nytte å ha en 8 kjerners cpu. Programmer med multithread kan vinne stort på dagens pcer.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

Jaha, nu är vi åter igen inne på att jämföra PC vs Mac, en "never ending story" år efter år....
Det enda jag kan säga här på HBK, enligt mina egna Mac-erfarenheter sen 2003, är att hastigheten för att implementera en "smitta" på en PC är betydligt snabbare än när det gäller en Mac (om det nu händer överhuvud taget på en Mac)... Tja, den hastighet som jag har betalat för när jag valde komponenter i min Mac, duger alldeles utmärkt för mina behov.
 
4

4 JO

Guest
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

Egentligen så behöver man ju inte välja.
Själv kör jag en ganska vass MacBook Pro som jag gör det mesta arbetet med i form av webbutveckling och grafiskt arbete.
Har också en virtuell PC installerad i den med Windows 10 för att kunna jobba med databaser i Microsoft Access som inte finns till Mac.
Dessutom kan jag behöva kolla vissa saker med Internet Explorer eller Edge som den heter nu.

Fördelen med Mac är ju att den samarbetar så bra med iPhone och iPad också.

För övrigt så är det väl fel att jämföra maskiner i samma prisklass, bättre att jämföra maskiner med i stort sett samma innehåll.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

Jag fick virus på min Mac och jag har inte orkat ta tag i det. Dvs den ligger nere sen några månader och jag har rivit igång min gamla PC. Trots att jag har flashdisk på Macen uppfattar jag min PC som lika snabb.

/M
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

Om en sammenligner med Surface pro 4 eller Surface Book begge med i7 processor så blir det meste annet flyttbart tregt, muligens med unntak av en Alienware laptop som har enda heftigere grafikk.

Men Surface Pro 4 er en padde/tablett som kan brukes som laptop. Surface Book en laptop som kan brukes som tablett.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

Jag fick virus på min Mac och jag har inte orkat ta tag i det. Dvs den ligger nere sen några månader och jag har rivit igång min gamla PC. Trots att jag har flashdisk på Macen uppfattar jag min PC som lika snabb.

/M

Ska man vara noga så har du nog inte fått något virus i Macen. Men malware av olika sorter finns.
Passerar du Karlskoga någon gång kan jag fixa det åt dej.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: PC eller Mac - vilken är snabbast?

Så är det nog. Den förbrukar data så fort den är uppkopplad.

/M
 
Toppen