• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför en Sonic..jo därför..

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Har läst några trådar om att det finns fördelar med en mindre husbil.
ex. en plåtis...ok har förståelse för att man tycker att en bil på 2m-6, 6,30m är mer lättmanövrerad i trånga gränder i Sydeuropa.
Men jag undrar hur många som lirkar sig in i dessa gränder.
Ett annat argument är att de är lättare att hänga med i snabb trafik???
Sätter några frågetecken där..kör en bil med 180 hk som är 7,40 lång har aldrig haft problem med att glida med i trafikrytmen varken nere i kontinenten eller i Svedala.
Att parkera är inget problem för oss hittills. 2,3x7,4m ..tycks funka på de flesta ställen där vi vill stå.
Ett annat argument är att man kan använda bilen som extrabil och köra cementsäckar, virke etc. Ok! Visst men hur ofta har man det behovet och använder husbilen till det. Formatet på Sonicen känns helrätt nu..
bra utrymmen socialt, bra lastmöjligheter, lättkörd, lättparkerad. Får man vara nöjd
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför en Sonic..jo därför..

Efter att ha haft en stor bil, så kan jag säga att det är en avsevärd skillnad att köra en plåtis. Den är mer likt en personbil. Ni kan alla se er omkörda av servicebilar och brödbilar på motorvägen och in i trånga gränder, för att inte tala om att parkera jämte kassan på ICA, där bakändan inte sticker ut mer än en amerikanare.
Jo, det är stor skillnad, men bara 2dm smalare invändigt vid spisen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Varför en Sonic..jo därför..

Efter att ha haft en stor bil, så kan jag säga att det är en avsevärd skillnad att köra en plåtis. Den är mer likt en personbil. Ni kan alla se er omkörda av servicebilar och brödbilar på motorvägen och in i trånga gränder, för att inte tala om att parkera jämte kassan på ICA, där bakändan inte sticker ut mer än en amerikanare.
Jo, det är stor skillnad, men bara 2dm smalare invändigt vid spisen.

Jag vill köra en husbil inte en skåpbil som känns som en personbil.
Undviker motorvägar och trånga gränder...då är 30cm värt mycket vid spisen ;)
Handlar inte heller på ICA så där försvann den sk fördelen.

 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Varför en Sonic..jo därför..


Jag vill köra en husbil inte en skåpbil som känns som en personbil.
Undviker motorvägar och trånga gränder...då är 30cm värt mycket vid spisen ;)
Handlar inte heller på ICA så där försvann den sk fördelen.

Men varför ifrågasätta om du redan har en åsikt?Konstig "tråd"!Själv har jag bytt ner från
en 3 ltr.Niesmann+Bischoff 3-axlad m.aut på 2,4 x 8,36,men inte om jag ifrågesatte fölk som "bara" hadde en Sonic som var en meter kortare,ock inte hadde 1250 Kg lastvikt vicken Niesmann hadde inte....ock visst handlade man på Ica,även om den gikk över 2 parkeringsfickor.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför en Sonic..jo därför..



Jag vill köra en husbil inte en skåpbil som känns som en personbil.
Undviker motorvägar och trånga gränder...då är 30cm värt mycket vid spisen ;)
Handlar inte heller på ICA så där försvann den sk fördelen.


Och varför lyfter du tråden, om du inte väntar dig svar?
Långa husbilar är inget för mig, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig i framtiden som gammal pensionär och jag accepterar andras åsikt om storlekens betydelse.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Varför en Sonic..jo därför..

Vi har bytt ner oss från treaxlad femtonnare 8,40 meter lång till "bara" tvåaxlad 4,5 tonnare på 7,6 meter och är jättenöjda med nedköpet...
När vi är ute på tur i Sverige eller Europa så har vi aldrig haft problem med parkeringar när vi handlar, följa med trafikrytmen (177hk), no problems.
Vi trivs med inneutrymmet i vår bil samt stort garage med plats för cyklar och rejäl lastvikt men har också respekt för de som vill åka i mindre ekipage.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varför en Sonic..jo därför..

En bekan har nu sålt husbilen och har kikat på dessa Adria Sonic och vill ha en 14-15 med långbäddar i bak samt Aldevärme .

Dessa bör väl klara av vintercamping bra ?

Något negativt ? Du är ju partisk iofs men något ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför en Sonic..jo därför..

Tittade tidigare på en Sonic men en bil i den prisklassen med gråvattentanken under bil, nej tack.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Varför en Sonic..jo därför..

En bekan har nu sålt husbilen och har kikat på dessa Adria Sonic och vill ha en 14-15 med långbäddar i bak samt Aldevärme .

Dessa bör väl klara av vintercamping bra ?

Något negativt ? Du är ju partisk iofs men något ?

Vi använder bilen som 3 säsongsbil ..och som den fungerar den utmärkt.
Nya modeller med Alde värme fungerar säker bra på vintern.
De enda negativa just nu är att vi skulle vilja ha ett lite mindre matbord.
Men det går ju att åtgärda. Annars bra bil till vettigt pris, som passar vårt behov.

 
Toppen