• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Comfortmatic kopplingsvätska?

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Hej, någon där ute som vet vilket det är, broms eller nån hydraulvätska?

Frågade cervicen de påstod att bromsvätska och kommer frå samma behållare men det är inte så på min bil den har kopplings vätskan i separat behållare. Kan inte hitta nånting i handboken om kopplings vätska misstänker att det är olika på comfortmatic, och på bilden i h- boken saknas den behållaren som jag har.

Har en finsk handbok.

Tror nog det är bromsvätska efte några diskussioner med bekanta men ville vara säker.

image.jpeg

Leif
 
Senast ändrad:
K

Klaric

Guest
Sv: Comfortmatic kopplingsvätska?

Hej

Använd inte bromsvätska till comfortmatic fräter sönderpackningarna i hydralsystemet.

Det hände mig att dom hällde i bromsvätska och det kosta dom en ny comfortmatic.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Comfortmatic kopplingsvätska?

Hej

Använd inte bromsvätska till comfortmatic fräter sönderpackningarna i hydralsystemet.

Det hände mig att dom hällde i bromsvätska och det kosta dom en ny comfortmatic.

Nej hydraulolja till hydraulsystemet men till kopplings cylindern torde det vara bromsvätska har jag förstått.
Hydraul systemet är slutet har ingen påfyllning har jag förstått och behållaren är för kopplingen men jag är ju inte säker.

Leif
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Comfortmatic kopplingsvätska?

Har för mig att det var en speciell ATF olja, slå inte i nåt annat. Hör med en Fiat verkstad så får du rätt olja. Problemet är ju att om du måste fylla på, så har du ett läckage. Detta är det stora problemet, kolla upp det.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Comfortmatic kopplingsvätska?

Har för mig att det var en speciell ATF olja, slå inte i nåt annat. Hör med en Fiat verkstad så får du rätt olja. Problemet är ju att om du måste fylla på, så har du ett läckage. Detta är det stora problemet, kolla upp det.

Har ingen läckage allt fungerar perfekt men efter 130000 km vill jag gärna byta ut till ny. Rådet fick jag från medlemmar i plåtisklubben här.

Hydraul oljan har blivit bytt enligt service sehma vid 95000 km på Fiat verkstad.

Leif
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Comfortmatic kopplingsvätska?

Enligt handboken ska det bytas vid 90000km eller vart annat år jag har precis bytt på våran husbil.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Comfortmatic kopplingsvätska?

Tänkte om någon annan än jag undrar om comfortmatic vätskor o placeringar.


Svårt att hitta bilder på comfortmatic vätskors placeringar.
Den större burken är hydrauloljan en Fiat special olja bytes vid 90000 km kollas där emellan 0,7 liter eller vartannat år.
Mindre burken med större lock kopplingsvätska kvalitet DOT 4 skall bytas vid 90000 km eller varannat år 0,050 liter.

image.jpeg


Leif
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Comfortmatic kopplingsvätska?

Hej

Använd inte bromsvätska till comfortmatic fräter sönderpackningarna i hydralsystemet.

Det hände mig att dom hällde i bromsvätska och det kosta dom en ny comfortmatic.

Tydligen fel vätska i fel burk sånt kan hända de är bredvid varandra utan text.

Leif
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Comfortmatic kopplingsvätska?

Endast denna olja får användas i comfortmatic hydraul system även om man fyller på.

image.jpeg

Leif
 
Toppen