• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen - en riktig stekpanna!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Om du kommer till årsmötet så kanske det finns en chans men jag kommer nog inte att lägga så mycket energi på matlagning där. Dessutom så betyder innehav av en bra stekpanna inte nödvändigtvis att kocken också är bra! :D

Jappe
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Man får tacka, men tyvärr kan jag inte komma till årsmötet. Däremot kan jag tipsa Dig om ett gott och närproducerat smör som finns att köpa på ICA i Falköping. Grådö mejeri gör detta, alltså ingen ARLA-produkt. Mjölken kommer från kor på Falbygden. Hälsningar Göran Hellman:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Jo, jag har varit i affärer som har sålt Falbygdens produkter och har upptäckt att de kan sina saker, jättefin gräddfil exempelvis. Arla har säkert osaltat smör också men att jag valde Valio den här gången berodde på att jag råkade kolla priserna för en gång skull. Dessutom har jag läst att det finska jordbruket inte är lika rationellt som det svenska och därmed mer ekologiskt och naturligt.

Kattmaten köper vi från Finland. Inte en kolhydrat någonstans!

Jappe
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Det är OK att gynna våra grannar, men inget slår falbygdsprodukterna. Ha en trevlig helg. Hälsningar Göran Hellman
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Smekmånaden är över, pannan börjar bli riktigt instekt och jag kan konstatera att kolstålspannan klarar allt galant, ger utomordentligt fin stekyta och får maten att smaka bättre. (!?)

Enda undantaget är Scans orökta bacon med tillsatt rökarom (!) som utsöndrar en massa socker och då fastnar de efterkommande äggen oomkullrunkeligen i sockerflottet. Jag prövade Tulips sockerfria (enligt egen utsago) originalbacon som faktiskt är rökt på gammalt hederligt vis och det fungerade mycket bättre, konstigt nog. Lite socker har de allt smugit med i fläsket men äggstekningen i flottet går bra.

Tummen upp för danskarna som tidigare hånades för sin industriella grisuppfödning med antibiotika i fodret och sockerinjektioner i fläsket vid slakten för att adrenalinet som utsöndrades av de hårt stressade grisarna inte skulle ge en äcklig bismak. Har danskarna verkligen kommit till insikt om hur man bör behandla dessa nobla och intelligenta djur eller innehåller Tulips originalbacon enbart fläsk från speciellt utvalda djur som har hanterats värdigt medan de levde? Viss mystisk bismak kunde dock förnimmas så helt oskyldiga är nog inte Tulip men mycket bättre och hederligare än Scan!

Skäms Scan! Giv oss riktigt rökt bacon åter och ställ krav på grisuppfödarna så man slipper sockertillsatsen! Jag minns det glada 50-talet när man lade baconet i gjutjärnspannan utan extra flott och hur fint baconet stektes i det egna flottet och huru väl de efterföljande äggen trivdes i fläskflottet. Det var innan girigheten hos grisuppfödare och fläskfabrikanter antog dagens proportioner. Alla kvalitetskrav tycks ha försvunnit totalt; huvudsaken är att "maten" är billig! Djurens väl och ve skiter man i! Kulturskymningen är total!

Jappe

PS. En tanke hoppade upp och slog mig! Danskarna kanske använder artificiellt sötningsmedel för att hålla kolhydrathalten på noll procent. Kan dom va så jävliga? Det är nog svårt idag att producera riktig mat utan diverse hyss! Förmodligen meninglöst att fråga Tulip.

PS2. Skulle det vara så omöjligt att sälja en bra baconprodukt, utan tillsatser och från en anständig grisuppfödning för ett pris som ligger några kronor högre än dagens nivå? Priskonkurrensen från EU, invänder vän av ordning givetvis, men kunde man klart och tydligt redovisa på förpackningen, utan finurliga omskrivningar m.m., att innehållet är av hög kvalitet och fritt från tillsatser och från "glada" grisar så borde det väl gå att sälja. Jag skulle i varje fall inte jag tveka en sekund och välja riktigt bacon i stället för dagens "förädlade" marknadsapassade produkt där rökningen ersatts med rökarom och socker tillsätts för att dölja den äckliga smaken m.m. m.m..
 
Senast ändrad:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Hej Jappe! Det borde finnas någon gårdsbutik i dina trakter där du kan inhandla riktiga råvarvor.
Ha de Gött
Sanddammaren
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Instämmer till stor del med föregående talare. Tyvärr så blir det nog för mycket som inte går att sälja, bl.a. på bäst föredatum. Detta på grund av att för många tittar på kronan och inte på vad man får för densamma. Går det att köpa närproducerat så självklart väljer jag detta. Ett riktigt stekfläsk är oslagbart. Sedan är jag inte riktigt lika negativ till kapitalismen som du är. Ha en riktigt bra dag. :) Hälsningar Göran Hellman
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Instämmer till stor del med föregående talare. Tyvärr så blir det nog för mycket som inte går att sälja, bl.a. på bäst föredatum. Detta på grund av att för många tittar på kronan och inte på vad man får för densamma. Går det att köpa närproducerat så självklart väljer jag detta. Ett riktigt stekfläsk är oslagbart. Sedan är jag inte riktigt lika negativ till kapitalismen som du är. Ha en riktigt bra dag. :) Hälsningar Göran Hellman

Får tillägga att detta gäller Jappe. Det kom ett inlägg emellan. Hälsningar Göran Hellman
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Ett riktigt stekfläsk är oslagbart. Sedan är jag inte riktigt lika negativ till kapitalismen som du är. Ha en riktigt bra dag. :) Hälsningar Göran Hellman

Kapitalismen? Jag är inte negativ till kapitalismen! Däremot till kapitalismens avarter: råkapitalism och kvartalskapitalism. Detta är ett stort ämne och det orkar jag inte gå in i. För övrigt blir det väl politik om man skulle ge sig in i den här sortens diskussioner och det gillar inte webbarna.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Nystart! I stället för rapsolja tog jag till det ultimata vapnet mot dagens sockrade mat. Jag gjorde ren stålkolspannan så gott det gick och stekte sedan in den med ister som jag hittade hos Citygross. Det måste vara ren, saltfri ister för att fungera.

Pannan har ju klarat allt utom bacon. Scans orökta märkliga baconsurrogat som innehåller rökarom (!) och socker kommer jag inte att utsätta pannan för fler gånger men Tulips "orginalbacon" som påstås vara sockerfritt är en värdig motståndare. Tänkt och gjort, friskt vågat är hälften vunnet! I med baconet i pannan och efter en bekymmersfri stekning fick jag till en makalöst god frukost ihop med ett stekt ägg som jag stekte i baconflottet.

Små spår av socker kunde ses i pannan efter stekningen men väldigt lätt att få bort och ägget stördes inte alls av det. Associationer till det glada 50-talet hopade sig i mitt huvud. Äntligen en stekpanna som uppför sig som en stekpanna ska! Det smakade som förr i världen! Grisuppfödarna och äggproducenterna skylls ju ofta för för sin girighet och att de prioriterar kvantitet framför kvalitet, på djurens bekostnad. I sanningens namn bör nog tilläggas att snåla konsumenter som inte värdesätter kvalitet och är beredda att betala för det har stor skuld i detta. Det måste ju finnas pengar kvar till allt annat som chips, läskedrycker och annan viktig "mat" m.m.

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen