• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volt förgreningsuttag

F

F.d. 55488

Guest
I bodelen finns endast ett 12 volt-uttag som dessutom sitter olämpligt för att kunna nyttja det.

Har därför tänkt att ta ström från en dosa med 12 volt under kökslådorna. Därifrån till en förgrening med 4 st. 12 v-uttag till laddning av mobiler och surfplatta. Denna ska placeras på 2 meters kabelavstånd på lämplig plats vid sittgruppen.

Min fråga: På 4-vägsförgreningen står max belastning 10 A, räcker detta för laddning av nämnda prylar?

Nästa fråga: Trådarna mellan dosan och förgreningen, räcker det med 1,5 mm.?

Tackar på förhand för den hjälp som nu strömmar in;) / Fy & Bi:):)
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: 12 volt förgreningsuttag

Kolla först vad mer den där dosan försörjer, den kanske redan har ordentlig belastning?

Svårt för mig att kolla vad som mer belastar dosan.

Ett alternativ är att jag tar 12 volt från en "sockerbit" vid vattentanken som går till färskvattenpumpen. Men då kanske det blir överbelastning när vi kranar vatten samtidigt som vi laddar prylar.:confused: / Fy & Bi:):)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: 12 volt förgreningsuttag

När det gäller "kraftuttag" av det slag du föreslår, skulle jag rekommendera att dra nya kablar från bodelsbatteriet. Sätt en säkring så nära batteriet som möjligt. Jag skulle välja 2,5 mm2 kablar för att vara på säkra sidan. Man vet inte vad som redan finns på en befintlig kabel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 12 volt förgreningsuttag

Extra uttag för tillbehör bör finnas på din EBL (elektroblock)? Eventuellt har du ett elschema till bilen?
Direkt på batteriet är eventuellt inte så bra, om du har någon typ av batterimonitor i din elpanel.
Den kommer ju då inte att visa korrekt förbrukning och återstående kapacitet i batteriet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: 12 volt förgreningsuttag

Ska kolla EBL:n om det finns nåt ledigt uttag där. Men är det 2,5-kabel som gäller eller räcker 1,5? / Fy & Bi:):)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 12 volt förgreningsuttag

Det beror helt på hur mycket belastning det kommer på uttaget och hur långt det är mellan anslutningen och uttaget. Jag skulle utgå från 10A, det är ungefär vad de normala anslutningarna tål. Det finns räknare på nätet för dimensionering. Tänk på att dubbla avståndet räknas, både plus och minus.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12 volt förgreningsuttag

En sak er hva kabelen tåler, her holder 1,5 for 10A. En helt annen sak er spenningsfall i kabelen, her må en benytte tabeller og ender alltid opp med grøvre kabel. Selv bruker jeg 2,5 kvadrat for cigguttak når jeg kan greie meg med 2 ganger 3m eller kortere fra koblingspunkt med grove kabler til batteri.

For ciggprop usb ladere er det egentlig ingen fare da disse oftest inneholder en krets som kan mates med 8 til 30V eller mer. Annet 12V utstyr kan fort få problem med spenningsfall.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 12 volt förgreningsuttag

En sak att tänka på är att du NU tänker enbart ladda telefoner och paddor. I framtiden kanske en dator (tar mer ström) eller kanske tom en 12 V kaffekokare/tévattenvärmare. Då ökar belastningen mycket.
Monterar du cigguttag kan de användas till mycket (dammsugare?), du vet inte vilken belastningen blir. Monterar du USButtag har du hela max-belastningen klar för dej.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12 volt förgreningsuttag

Om du installerer USB-B uttak så velg rett type - det er ikke kompatibilitet mellom IOS verden og resten ved uttak over 500 mA
. Har ennå ikke sett panelmount USB-C, men der blir det mer kult på power fronten. C kan bli en universal løsning om noen lager smarte kabler kan en her lade både iPad og Samsung Tab fra samme uttak. De første laptops med usb-c ladekontakt er allerede på markedet, maks strømuttak over usb-c er 100 W ved 20 V.

Før en kan montere full spec usb-c uttak vil jeg bruke cigg uttak og passende plugger for de enheter jeg har. Har hatt noen fastmontert usb uttak, men de har alle røket på forskjellige måter. Har og brent en plugg, men det var en som tilbød mer strøm enn den tålte over tid, hadde for liten kjøling.

USB-C som plugg med flush front er en utopi, den vil trenge en kjøleflate for å kunne levere 100W og 20V fra 12V. Kjøleflaten trenger å kunne avgi 5W.
 
Toppen