• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser Åhus

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Platserna vid Grusplanen samt Åhus hamn har nu båda hänvisning till Åhus Seaside på Kantarellvägen 1 där det nu står en skylt att det kostar 150 kr. Ingen service ingår!!
Dessutom har platsen vid Strandvillan upphört, åtminstone ser allt övergivet ut.

Vid Grusplanen är det fortfarande markerat som vanlig P-plats och vid vårt besök höll flera husbilar där. Däremot finns förbudsskyltar vid hamnen + att en upplagd flotte upptar platsen.
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser Åhus

Platserna vid Grusplanen samt Åhus hamn har nu båda hänvisning till Åhus Seaside på Kantarellvägen 1 där det nu står en skylt att det kostar 150 kr. Ingen service ingår!!
Dessutom har platsen vid Strandvillan upphört, åtminstone ser allt övergivet ut.

Vid Grusplanen är det fortfarande markerat som vanlig P-plats och vid vårt besök höll flera husbilar där. Däremot finns förbudsskyltar vid hamnen + att en upplagd flotte upptar platsen.

Har haft lite mail-korrespondens med K-stad kommun. betr. ställplatserna i Åhus eftersom jag tyckte att det som började så bra föll lite platt till marken, nedan svar på vad som gjort att man beslutat ändra;
================================================
Citat 1;
"Hej!
Jag beklagar att du inte är nöjd med service för husbilar i Åhus. Vi har under ett antal år testat olika varianter på uppställning i hamnen med skötsel genom gästhamnen, men inget har fungerat då husbilar parkerat så att de blockerar ramp för Sjöräddningen, Sjömack och transporter till Åhus hamn. Under tiden har grusplanen vid Åhus IP använts som provisoriskt alternativ. Parkeringen är tänkt för föreningens aktiviteter.I fjol när Strandvillan öppnade tog vi bort platsen vid Åhus IP. Från och med i år kommer det att finnas en stor husbilsplats vid Åhus Seaside, med gråvatten och latrintömning. Platsen är nyöppnad så allt är kanske inte på plats. Strax före påsk fick vi veta att Strandvillan har lagt ner sin verksamhet. Vi beklagar att information om dessa förändringar inte nått ut. Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar
Eva Berglund I turismstrateg
Kommunledningskontoret, Tillväxtavdelningen
Kristianstads kommun
291 80 Kristianstad
Besöksadress: Västra Storgatan 14
Tel 044-135408 I Mobil: 0733-135408
eva.berglund@kristianstad.se
Kristianstad med Ã…hus |

Med vänlig hälsning
Eva Berglund, C4-teknik"
================================================

Den som nu står bakom ställplatsen är en av delägarna till Åhus Seaside, Karl-Johan Berg, säger Eva Berglund.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser Åhus

Som vanligt. Husbilar som inte kan uppföra sig (dom är väl inte med i HBK) och vi andra blir drabbade.
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser Åhus

Beträffande ställplats Åhus IP, visst är den inte kvar (not) men det är ju en kommunal parkering och mig veterligen så används inte parkeringen till något för tillfället. Det kan hända att det står ca 6-8 bilar där när barnen tränar och det är kanske 2 kvällar i veckan. Dessutom har man ju anlagt en toalett och latrintömning 20 meter därifrån, så varför inte använda denna plats. Finns ju inget förbud för det. Det föreningen vill använda den till, är att vid Beachhandbollsturneringen ta betalt för bilar då det saknas parkeringar i hela Åhus. Detta gäller ca 3 veckor i juli. Ställ er där!!!!
Twins
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser Åhus

Strandvillan har upphört. Tydligen var det någon från vägföreningen som tyckte att husbilarna slet på vägen. Så dom var tvungna att stänga, synd. Trevlig plats.
Tack Bosse, för tiden du försökte.
Twins
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser Åhus

Efter erfarenheter från Åhus, vi bestämde oss för att övernatta i vackra Brösarps backar (tyvärr nära stora vägen och utan service, men OK annars).

Position:
Latitude: 55.71944
Longitude: 14.13111

Latitude: 55° 43' 10" N
Longitude: 14° 7' 52" E
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser Åhus

I turismstrateg talar inte riktigt sant, då Åhus IP var ställplats före den nere i hamnen ( var ju bara ifjol den fanns). Det var ju en provisorisk plats och jag kan delvis hålla med att det var lite si o så med uppställningen. Det berodde snarare på att skyltningen inte var tillfredställande, speciellt för de utländska turisterna. Tror också att det var Åhus bed&breakfast som skötte det och med lite vilja och info hade funkat.
Ska man dra en slutsats av detta så har ÅHUS INTE ens en parkeringsplats för er med husbil som vill stanna och käka på den plats i Åhus som har 8 (åtta) resturanger.
Som "I turismstrateg " hade jag nog tagit lite info om hur vi turister o husbilsfolk vill ha de, det är ju bara att ringa !
Twins
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser Åhus

Beträffande ställplats Åhus IP, visst är den inte kvar (not) men det är ju en kommunal parkering och mig veterligen så används inte parkeringen till något för tillfället. Det kan hända att det står ca 6-8 bilar där när barnen tränar och det är kanske 2 kvällar i veckan. Dessutom har man ju anlagt en toalett och latrintömning 20 meter därifrån, så varför inte använda denna plats. Finns ju inget förbud för det. Det föreningen vill använda den till, är att vid Beachhandbollsturneringen ta betalt för bilar då det saknas parkeringar i hela Åhus. Detta gäller ca 3 veckor i juli. Ställ er där!!!!
Twins

Som jag skrev i första inlägget, husbilar höll likväl på Åhus IP och vi stannade själva också där trots hänvisningen till Åhus Seaside.
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser Åhus

Hej igen !
Varje natt står det 3-4 HB där så det är bara till att fortsätta. Hänvisningen till Åhus Seaside är inte något klart ännu.
Jag tänker lämna in ett medborgarförslag nästa vecka till att öppna den gamla campingen (För er som inte vet var den ligger så är det den plats som är vid havet vid festivalplatsen) Stubbagatan rakt ner, några brukar ju redan stå på asfaltplanen där. Där finns ju allt förberett i den gamla servicebyggnaden WC dusch tvätt. Gamla receptionen är i dagsläget festivalkansli , så de kan ju sköta in o utcheckningen. Det enda kruxet är att ca 3 veckor i juli är platsen upptagen för fotboll och handboll och då kan man ju stå på IP parkeringen. Ev får vi göra ett upprop som vi gör i Kivik.
Twins
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser Åhus

PS lämnade in en kopia från det reportage som det stod om i "min husbil" ang parkera husbilen i Simrishamn - enkelt o gratis. Där tar projektledare Anand Andersson Simrishamns kommun tag i det. Han har sökt i husbilsforum.
Twins
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser Åhus

Nytt för idag!
Platsen vid beachfestivalplatsen på Stubbagatan längst ner, har idag fått en ny skylt, så nu är parkering förbjuden även där. Tills igår stod där ca 5-8 bilar och alla stod ordentligt och fint uppställda, inget skräp någonstans, så varför nu detta förbud. Dom brukat ju hitta på en massa konstiga anledningar för att köra bort HB. Finns dock en plats kvar ännu, det är Fädriften längst ner, en stor parkering med asfalt och kvällssol 100m till havet. Tömma kan ni fortfarande göra vid parkeringen vid IP.
Twins
 
Toppen