• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsdörr i baklås

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Har ett Fiatchassi 2012 med ett återkommande problem att bodelsdörren går i baklås lite då och då, vet inte vad vi ev gör för fel eller vad som är fel
Dörren går att låsa på olika sätt
Elektroniskt på knapp vä förardörr, knapp mitten under radiodelen, nyckelfjärren samt manuellt.
Det är när dörren låses upp manuellt inifrån och stängs som den låser igen
Då vi ibland låst inne nycklarna inkl hund har vi alltit öppet en lucka som går att krypa in
Någon med liknande problem :confused:
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr i baklås

Låsknappen på instrumentpanelen skall bara användas vid färd eller som nödlåsning om nån försöker ta sig in vid rödljus eller liknande, den skall låsas upp innan man lämnar fordonet, finns i de flesta moderna fordon.

För övrigt så skall bilen vara upplåst med centrallåset om man lämnar fordonet, det är förardörren eller nyckeln som bestämmer över centrallåset, öppnar man nån annan dörr inifrån trots att centrallåset har låst så är risken stor att dörren låses igen, själv så plockar jag med mig nyckeln även vid tankning just för risken att fjärr/centrallås kan få en knäpp.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsdörr i baklås

Jo men om du inte har en plåtis så är ju bara chassiet från Fiat, då finns ju förmodligen info om bodelsdörren hos husbilstillverkaren som då har anslutit centrallåsningen till chassietillverkarens (Fiat) system.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr i baklås

Bordercollie och Pekka, om jag förstår saken rätt så lås alltid bodelsdörren inifrån manuellt och öppna manuellt
Låser du bodelsdörren med fjärren inifrån öppna med fjärren.
Använd inte låsknapparna under radion när bilen är parkerad
Låt framdörrarna leva sitt liv vid parkering.
Detta borde ju Fiat ha kunnat svara på kan man tycka, så vad gjorde man utan detta forum
Inget av detta står att läsa om i manualen varken Fiats eller bodelens
Kan bara tacka. Tack
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr i baklås

Problemet med moderna centrallås är nog att de är " smarta " och är förardörren låst så låser det andra dörrar om dessa öppnats inifrån och stängts igen eftersom föraren " sitter kvar ", tänk på att systemet är gjort för vanliga fordon inte husbilar där alla kan gå ut genom bodelsdörren.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bodelsdörr i baklås

Jag har en liten dold röd knapp i ett litet fack under radion som jag aldrig har vågat trycka på. Har den med dörrlåsen att göra? Peugeot Boxer -99 plåtis.

Jappe :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsdörr i baklås

Min sovknapp!
Alla dörrar låses inifrån.
Min knapp är dock inte dold men röd!

PS! Knappen svart men blinkar rött efter låsning.
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr i baklås

Öppnar du bodelsdörren med sovknappen också eller tar du bara i handtaget öppnar och stänger. Gör jag det sistnämda kan dörren gå i baklås :rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsdörr i baklås

Jag gick ut och kontrollerade, det visade sig att bodelsdörren förblev olåst när man öppnade inifrån med handtaget.
Däremot förblev framdörrarna låsta.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr i baklås

Har också testat olika varianter nu. Det är när jag inte avaktiverat nödlåsningen som det kan inträffa att dörren låser då står lampan och blinkar oavbrutet i knappen också. Låser jag med fjärren slocknar alltid lampan efter någon minut.
Precis som bordercollie läste i sin Pilotemanual
Jag är nöjd med resultatet tack till alla som bidragit till lösningen. :) :)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr i baklås

Låter som att felet ligger hos husbilstillverkaren som inte tänkte igenom hur original låssystem fungerar, kanske bodelsdörren skulle ha en knapp som frikopplar den från centrallåset om man skulle behöva ut sedan återställer man igen inifrån.

Nåt att tänka på om man låser med fjärren inifrån är att en del fordon har dubbellåsning av dörrarna vilket gör att de inte går att öppna inifrån utan bara från fjärren, dead-lock tror jag Fiat kallar det.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr i baklås

Dead lock känner jag till aktiveras med två tryck på nödlåsningen ska väl vara någon slags stöldsäkerhet vid inbrott genom att rutan krossas
 
Toppen