• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem kan reparera?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Denna panelen sitter i min EuraMobil. Problemet är att den lade av igår. Att det är panelen som lagt av är utom allt tvivel eftersom säkringarna är hela & det är spänning fram. En ny kostar ca 6000:- så därför söker jag någon som kan reparera. Alla tips mottages tacksamt.

Bennie
 

Bilagor

  • Panel fram.jpg
    Panel fram.jpg
    10,7 KB · Visningar: 3.104
  • Panel bak.jpg
    Panel bak.jpg
    11,4 KB · Visningar: 3.092
  • eura1.jpg
    eura1.jpg
    318,1 KB · Visningar: 154

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem kan reparera?

Jag skickade ett meil till Autohallen igår om att ifall dom hade ett schema så skulle jag vilja köpa en kopia. Svaret lät så här:Hej! Det är inget vi har tyvärr/Bo

Hur kan det skitföretaget ha agenturen för EuraMobil & reparera elsystem inkl. felsökning om dom inte har elscheman.

Bennie
 
F

F.d. 27321

Guest
Sv: Vem kan reparera?

Vart fick du pris på 6000kr någonstans?
Morsan har en lika panel som lagt av.
Det närmade med att texten vart svagare och till slut såg man inget.
Sen så kunde man inte längre slå på/av pump eller belysning.
Kan du skicka manualen till mig?

/Patrik
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem kan reparera?

Vart fick du pris på 6000kr någonstans?
Morsan har en lika panel som lagt av.
Det närmade med att texten vart svagare och till slut såg man inget.
Sen så kunde man inte längre slå på/av pump eller belysning.
Kan du skicka manualen till mig?

/Patrik

Om hon har en Euramobil så är det dessvärre inte bara panelen som kan orsaka detta fel. Även DS-500-boxen kan vara orsaken. Detta har jag fått reda på då jag talat med David Brannan på Leisure Electronics i Wales. Jag har skickat min SC-2015EM-panel & DS-500-boxen till honom för test & reparation. Han fick grejerna idag & återkommer med status & pris i början av nästa vecka. Han reparerar all elektronik till HB & HV. Se länken.
About Our Services.

Priset 6000:- visade sig vara fel pga. ett missförstånd från en tysk firma. Priset var 10000:- + frakt.

Jag återkommer med vad det var för fel & vad det kostar att reparera när jag fått svar från David Brannan.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem kan reparera?

Jag får skylla på åldern, glömde naturligtvis manualen. Hur som helst här är den. Panelen är på sidan 4 & distributionsboxen DS-500 är på sidan 9.

Bennie
 

Bilagor

  • CBE manual.pdf
    4,1 MB · Visningar: 101

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem kan reparera?

David Brannan förklarade för mej att det inte behöver vara själva panelen som är trasig utan det kan lika gärna vara DS 500EM som är orsaken. Jag skickade båda enheterna till honom för undersökning. På panelen sitter ett litet grönt uppladdningsbart batteri & det var slut så det bytte han & fick panelen att fungera. När han körde panelen tillsammans med DS500'an så fungerade allt utom batteriövervakningen B1 som är startbateriet & B2 som är förbrukningsbatterierna för bodelen. Detta beror på att systemet kortslutits någon gång varvid programvaran i en microprossessor i DS500'an raderats. Han tog kontakt med CBE i Italien för att få programvaran men dom ville inte släppa ifrån sig denna utan vill själva återställa allt. Så är läget idag & jag får mina grejer nu i veckan som kommer. Eftersom han haft mina grejer i 3 veckor & problemet med B1/B2 inte har blivit löst så tog han inte betalt för nedlagd tid & reparation av panelen. Den enda kostnaden jag haft är fraktkostnader på ca. 500:-. Jag skall provköra allt på plats i HB'n & senare efter att vi varit nere i Tyskland på julmarknader samt använt HB'n över jul & nyår skicka boxen till CBE för åtgärd.

Bennie
 
F

F.d. 54311

Guest
Hei,
Jeg vet dette er lenge siden, men hva ble løsningen? Hadde satt stor pris på å høre hva resultatet ble... hva feilen var. Jeg har eksakt samme problem med mitt kontroll panel :((( Hvis noen har tips, vær så snill å kontakt meg.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag lämnade in boxen & panelen hos återförsäljaren som i sin tur skickade grejerna till CBE i Italien. Fick sedan tillbaka grejerna testade & reparerade. 5000:- kostade kalaset.
 
F

F.d. 54311

Guest
Takk for svar. Du monterte og sendte inn c2015 kontroll panelet og hele den hvite ds500 distribusjonsboxen ja. Tok det lang tid før du fikk det tilbake?
 
Toppen