• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av GPS

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Val av GPS

Naturligtvis Peter och Claes är TomTom lika bra som Garmin och att det finns folk som fixar Poisarna är ju bra.
Att jag pratar mig varm för Garmin är ju naturligtvis för att jag har en, men är ödmjuk nog att erkänna att det finns fler som spelar i Elitserien.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Val av GPS

Har haft TomTom tidigare och nu Garmin. Båda fungerar bra men har båda för och nacktdelar.
TT är bättre vid:
-navigering via en ort, snuddar orten och sen vidare.
- att hantera vilka ikoner som skall visas på kartan
- samarbetar bättre med Tyre, ett gratis ruttprogram
- lättare att ladda ner poi filer, nu när TT ändrat policy och tillåter 3parts poi igen

Garmin är bättre på
- man kan ha bilder på ställplatserna
- bättre fäste i bilen
- trafikvarningar verkar funka bättre?

Anledningen till att jag bytte märke var att TT en period hade för sig att jag som privatperson inte skulle kunna/få tillstånd att ladda 3-parts poi, t.ex HBKs. Detta är ändrat nu och jag tror att mjukvaran är uppdaterad för alla modeller.
 
C

Claes o Monica

Guest
Sv: Val av GPS

Är supernöjd med vår Garmin 760 Camper, utmärkta kartor och livstids uppdatering. //Claes
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Efter lite övergångsproblem mellan min gamla Garmin 660 till den nya camper 660 LMT-D, så efter nästan 1000 mils användning under övervintringsresan i 6 länder + Sverige, så är jag mycket nöjd.
Det som jag bland annat har haft stor nytta av är hastighetsvisningen för husbil över 3,5 ton. Då hastighetsgränserna varierar från land till land.
Husbil över 3,5 ton får i en del länder hålla en högre hastighet än övrig tung trafik men lägre än den lätta trafiken.
Då har det varit bekvämt att använda GPSEN som ett komplement vid hastighetsvisningen.
Då den visar landets hastighet för tung husbil plus hastigheten du för tillfället håller, nere i vänstra hörnet.(Man måste givetvis hålla koll på hastighetskyltningen också då det kan vara missar.)
Vi har både Ipad och samsungplatta men jag vill ha det bekvämt och Garmin camper 660 LMT-D gör det enkelt att resa.

Hälsn. Krister
 

Tarra12

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Luleå
HBK-Nr
12600
Medlemskap
2025
Sv: Val av GPS

Hej!
Efter att haft tre olika tidigare så är den Garmin camper 760 den som fungerat bäst både här i Svedala och ute i Europa. Lätt att använda och lägga in info på.
Finns även möjlighet att koppla in en backkamera om man vill.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Haft tidigare under många år Garmin Nuvi 760 som har fungerat OK, dock nu förstörd fäste då gummi sprack på några ställen och metal spiral håller sig inte på plats... dessutom ingen livslång kartuppgradering. Så nu har jag köpt Snooper Ventura Pro S6800. Har inte hunnit testa i verkligheten, kommer kanske senare att komplettera med Tyre Pilot för däckkontroll.
 
Toppen