• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera isär överskåp

T

ttias

Guest
Behöver hjälp med hur jag ska montera ner den här delen (se bilden) av överskåpet så att jag kommer åt och kan byta armatur och högtalare. Dels sitter den skruvad uppifrån och de skruvarna har jag fått bort men sen måste det vara något mer jag ska göra. Det är en Knauss men jag misstänker att det inte är specifikt för Knauss utan att det brukar vara gjort på ungefär samma sätt på alla husbilar.

Alla tips mottages.:)
 

Bilagor

  • Slide1.jpg
    Slide1.jpg
    53,1 KB · Visningar: 42

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Montera isär överskåp

Det kanske också sitter styrpinnar i skarven. Ta ett bågfilsblad i springan som syns och känn efter. Obs, såga inte av dom bara för att konstatera det.
Skåp brukar normalt göras så och komplett sättas ihop innan montering.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Montera isär överskåp

Maila bilden till säljföretaget, eller till generalagenten Bergholm och fråga dem. Jag har fått hjälp av dem (Bergholm) med ett par frågor om min Weinsberg (som är importerad).
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Montera isär överskåp

Förmodligen är det någon form av styrpinnar eller träplugg som går in i gaveln precis som Affezell skriver.

Det ser också ut som att det sitter skruvar under täckbrickor in från gaveln. Förmodligen håller dessa ihop hela skåpet och med lite tur kanske du kan lossa dessa och få ut gaveln i nederkant tillräckligt mycket för att eventuella styrningar i underdelen av skåpet skall gå fritt och delen tas bort. Annars kanske det är enklare att skruva ner hela skåpet.
 
T

ttias

Guest
Sv: Montera isär överskåp

Det satt skruvar från sidorna, problemet är bara att jag bara kommer åt den ena sidan. De andra sitter så nära väggarna.
Det får bli så att jag klipper av och skarvar sladdarna till armaturen och högtalarna får jag fundera vidare på.
 
Toppen