• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördelningsmodul 12 volt??

F

F.d. 50081

Guest
Har nyss köpt en Hobby fsc 650 -06,inklämt bredvid den blå säkringen på 12volt centralen/fördelningsmodulen,satt en kabel med direktström från +polen på batteriet (en nödlösning från förra ägaren?) Men när jag tar bor denna så fungerar ingen el i bodelen,någon som har någon ide varför??
Är något i kretskortet eller hela kretskortet trasigt..eventuellt nått annat galet någon som sitter på en sådan Fördelningsmodul? Bifogar ett par bilder då eländet :confused::confused:
 

Bilagor

  • untitled.png
    untitled.png
    410,6 KB · Visningar: 23
  • 11.png
    11.png
    705,1 KB · Visningar: 33

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Fördelningsmodul 12 volt??

Hej. Det kan vara fel på knappen i din panel (huvudknappen) den styr ett relä i din fördelningsbox eller så kan det vara fel på relät.
Kontrollera om något relä låter när du ändrar läget på knappen på panelen.
Det kan även vara fel på kretskortet (avbränd strömbana) du får titta på kretskortet om du kan se om något är avbränt.
Några tips hoppas det löser sig.

/Jim
 
F

F.d. 50081

Guest
Sv: Fördelningsmodul 12 volt??

Tackar för svar....det klickar inte i något relä,knappen verkar stendöd,även när "fulkopplingen"är istucken vid säkringen så är knappen vekningslös....den sitter väl i anslutning till ett annat kretskort vid manöver panelen har jag för mig...tips på hur ja testar/byglar?? om jag tar bort knappen.. tror den sitter på 4 flatstift på det kretskortet...:oops:
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Fördelningsmodul 12 volt??

Jag hade kollat kretskortet först för att se att de är helt.
Sedan följ strömbanorna på kortet från säkringen som troligtvis går till ett relä där får du försöka lista ut vilka anslutningar som är till för att styra relät och följa dessa så du kan se var du kan koppla på en + och eventuellt en - och se om relät drar, funkar relät så är det fel någonstans mellan relät och knappen i panelen. Eller så kan det vara fel i panelen.
 
F

F.d. 50081

Guest
Sv: Fördelningsmodul 12 volt??

Fick tag i förra ägaren som berättade att han hade bytt bodelsbatteri och sedan vänt polerna fel så det hade blivit kortis i "kretskortet" .......så jag beställde ett nytt och hoppas att inget annat har tagit skada MVH Staffan:mh::mh: 4000+ kostade eländet:swoon:
 
Toppen