• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

automatiskt säkring 12 volt

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: automatiskt säkring 12 volt

Jag har provat en 10-ampèrare några månader i en utsatt krets och den har fungerat jättebra. Mycket nöjd är jag. Skönt att slippa byta säkringar.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: automatiskt säkring 12 volt

Det är inget fel! Det gäller en avancerad konstruktion där alternativet skulle vara en dyr och komplicerad abbrovinschgrunka, så jag väljer den enkla och billiga utvägen och trycker på automatsäkringsknappen lite då och då.

Frågan är om automatsäkringen är lika säker som en vanlig flatstiftssäkring. Automatsäkringen kanske slits ner långsamt och strejkar efter ett tag. Någon som kan sådant här?

Jappe
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: automatiskt säkring 12 volt

Enda gången en bilsäkring löst ut för mig var när cig jacken smälte ner, anslutet var en kylbox. CIG jacken tålde inte 5 A. Bilen en Ford Granda.
Sedan dess med många bilar och husbil har jag aldrig varit med om att en säkring löst ut.
Däremot finns en påse reservsäkringar i mina bilar.

Något behov av automatsäkringar finns därför inte.
Dessutom är ju en automatsäkring i sig något det kan bli fel på.
Den har säkert ett större spänningsfall oxo.
Löser en säkring ut är det definitivt ett fel som man istället bör åtgärda, även om det är en "abbrovinchs".....

Givetvis skyddar en säkring för följder av ett fel, som exvis kortis i en vindrutetorkarmotor, eller en avskavd sladd.
Men då är det felet som skall lagas.


Roy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: automatiskt säkring 12 volt

Trots denna övertygande beskrivning av hur saker och ting fungerar så tillåter jag mig att fortsätta med mitt projekt. Konstruktionen är inte helt färdig så ibland löser säkringen ut.

Jag önskar jag kunde avslöja en lite mer detaljerad beskrivning av hur abbrovinschgrunkan (arbetsnamn) fungerar, men eftersom detta är ett revolutionerande projekt med en enorm utvecklingspotential, mänskligheten till fromma, så väljer jag tills vidare att hemlighålla det. :cool:

Jappe
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: automatiskt säkring 12 volt

På min Adria har dom gjort det enkelt för sig .Istället för att sätta dit endlägesbrytare eller momentbrytare på den elektriska taksängen har man satt en automatsäkring på manöverpanelen.Profsigt
 
Toppen