• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Hade inte planerat åka t GranCanaria, men så frös jag på Algarve...

Nu vet jag att enbart HBns lilla kylskåp drar en PK10 på exakt 3v, 6d o 22tim i den här sommartemperaturen.

Visste att gasolen skulle ta slut här, bara inte när, så jag hade frusna kylklampar i frysfacket. Men de räckte inte så länge naturligtvis.
Klarade mig till det var 5 1/2d kvar. Gott att äta jogurten kall, ha lite pålägg o annat så jag funderade en sväng. Cyklade iväg t närmaste HiperDino här i Pl.d.Ingles och JO, de hade vad jag var ute efter - en stor plastpåse med några kg istärningar f 80cent :D Rotfruktslådan kom väl till pass om plasten skulle läcka. Fungerar bättre än jag trodde, går bara åt en påse/dygn o klarar hålla iaf 10grader, till skillnad mot närmare 30 inne i HBn eft en dag o solen.
image.jpg

Åh jadå, jag vet att det finns LPG, har bara inte haft behov för det tidigare - får väl ta ett grepp i plånboken inför nästa vintertur hit. ;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

Hmm! Du vet att kyla sjunker och värme stiger rent fysiskt? Sätt isen så högt som möjligt.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

Bra tips, man kan faktiskt köpa påsar med is på vissa ställen i Sverige också.
Vi brukade frysa mat och mjölk vi skulle ha med i båten. Ett fruset mjölkpaket håller kylan länge. Och sedan kan man använda den. Nu har vi solceller så det inte behövs snålar längre.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

Hade du haft en PA 11 istället för en PK 10 hade du klarat dig. 1 kg mera gas i PA 11 Ingen större skillnad på tom vikten.

JOE
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

JOE - dom flaskorna rymmer ändå inte så mkt som jag kommer behöva nästa vinter här. Får bli LPG.

Ralf - går inte att sätta lådan högre o påsen håller inte tätt. Det känsliga ligger uppe på isen o d andra på hyllan precis över. Inte som när jag fotade ;) Fortfarande 75% av isen kvar efter ett dygn till min förvåning.

(OT... hittade ni till poolen o solsängarna på taket över köpcentret nere vid stranden i P.d.I? 5€ ingen blåsande sand o havsutsikt :D Alt 11€ inkl valfri mat o öl/dricka.)

image.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

JOE - dom flaskorna rymmer ändå inte så mkt som jag kommer behöva nästa vinter här. Får bli LPG.

Ralf - går inte att sätta lådan högre o påsen håller inte tätt. Det känsliga ligger uppe på isen o d andra på hyllan precis över. Inte som när jag fotade ;) Fortfarande 75% av isen kvar efter ett dygn till min förvåning.

(OT... hittade ni till poolen o solsängarna på taket över köpcentret nere vid stranden i P.d.I? 5€ ingen blåsande sand o havsutsikt :D Alt 11€ inkl valfri mat o öl/dricka.)

Visa bilaga 110047

Nopp next time
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

Bra tips, man kan faktiskt köpa påsar med is på vissa ställen i Sverige också.
Vi brukade frysa mat och mjölk vi skulle ha med i båten. Ett fruset mjölkpaket håller kylan länge. Och sedan kan man använda den. Nu har vi solceller så det inte behövs snålar längre.
'


Klara ni driva kyl/frys på solceller??
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

'
Klara ni driva kyl/frys på solceller??

Det går väl åt 12 - 14 Ampère,men klar sol,ock
behövligt med solceller,så sef. klarar man det.:confused:

Men,hur mycket med solceller behövs i såfall??
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

Is finns här ute på Björkö att köpa i ishuset. Självservering, ta med plastpåse, finns en burk att lägga slanten i. Tror modernitet i form av Swish också kommit hit!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

Låter nästan som att en kompressor kyl/frys och en solfångare vore optimala när man övervintrar där i söder. Då behöver inte tänka på Gasol påfyllning så ofta och inte behöver man snåla med tempen i kylen heller....
Men fiffigt med isen..
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bättre brödlös än råd"is"lös... ;)

Kan berätta att mina 2,5-3kg is har klarat hålla kallt ända t nu, t min förvåning. 3dygn!! Men nu har drygt 75% smält. Bra m rotfruktslådan så jag kunde hälla av vattnet allteftersom. Blir en ny påse på HiperDino ikväll :D
 
Toppen