• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurrens om strömmen - hur gör man?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Ponera att man står vid en stolpe som erbjuder 10A (230V).
Och att det är vinter, så man har Truman/Alde-pannan på El+Gas.
Sedan får man för sig att
  • Dammsuga
  • eller Brygga kaffe (med 230V bryggaren)
  • eller micra mat i microvågsugnen
  • eller göra något annat som drar 500-1500W
Då kommer man ju per automatik att överstiga de tillgängliga 10A (2300W). Hur beter sig då pannan? Vad händer med säkringen i bilen? I stolpen? Eller ponera att det är sommar och man både vill brygga kaffe och micra mat, samtidigt. Vad händer då?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Konkurrens om strömmen - hur gör man?

Om du har en Alde panna med effektbegränsare ställer du in den på säkring 10amp. Sedan kan du göra vad du vill för överstiger du effekten strypes pannan så säkringen håller.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrens om strömmen - hur gör man?

Har alla nya bilar med Alde denna finess?
Och vad gäller i fallet två, då jag själv "ställer till det" genom att koppla in för mycket effekt.... Kan jag installera en automat-säkring i bilen som jag kan koppla om mellan 10A och 16A? (Och till och med 6A som jag tror mig ha sett någonstans)? Så att det är min automatsäkring som går istället för något i stolpen som kanske är svårt att fixa en mörk kväll?
 

skogge

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrens om strömmen - hur gör man?

Effektbegränsare / strömvakt är ett tillbehör till Alde. Kontrollpanelen i alla fall 3010 är förberedd men man måste montera in en liten ringkärnetransformator på inkommande fas (P) för att det ska funka. Trafon ansluts till kontrollpanelen. Kostar 600nånting och finns i campinghandeln.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Konkurrens om strömmen - hur gör man?

Om du har en Alde panna med effektbegränsare ställer du in den på säkring 10amp. Sedan kan du göra vad du vill för överstiger du effekten strypes pannan så säkringen håller.


Tyvärr är det vanligtvis inte riktigt så enkelt då "belastningsvakt" inte är standard, man begränsar endast pannans effektuttag med pannans manöverpanel. Man kan välja mellan 1kw (6A), 2kw (10A) eller 3kw (16A). Med inställningen på 2Kw klarar sig en 10A säkring om inget annat kopplas in samtidigt.

Behöver man samtidigt använda kaffekokaren gör man som "famseve" föreslår eller för att vara säker, stänger av pannan helt under tiden.

Läs mer om Aldes Belastningsvakt: http://www.alde.se/media/53855/belastningsvakt_3010-246_v-3010-25_rev_1109.pdf
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrens om strömmen - hur gör man?

Effektbegränsare / strömvakt är ett tillbehör till Alde. Kontrollpanelen i alla fall 3010 är förberedd men man måste montera in en liten ringkärnetransformator på inkommande fas (P) för att det ska funka. Trafon ansluts till kontrollpanelen. Kostar 600nånting och finns i campinghandeln.

Ett helt riktigt svar,ska bli kul och se hur många felaktiga ytterligare det kommer.


lars
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Konkurrens om strömmen - hur gör man?

Detmed begränsad tillgång på ström upplevde vi i en sommarstuga. Huvudsäkring 6 A enfas. det var att välja mellan kokplatta eller värmefläkt. överlevde med detta i 10 år. Det är bara att tänka på vilken apparat man kopplar in och koppla ur det som inte behövs för tillfället.
Hälsningar Åke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Konkurrens om strömmen - hur gör man?

Jag upplevde problemet när jag körde både elpatron och elektrisk golvvärme att säkringen i stolpen löste ut. De flesta elanläggningar har 10 A, några få 6 eller 16.
 
Toppen