• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
I Windows 10 Home så göres efter efter vad jag förstår alla windows uppdateringar automatiskt man kan inte själv avgöra när de skall hämtas, dock så skall enligt programmet inte uppdateringar laddas ner över anslutningar med datapriser.

Trots detta så laddas uppdateringar ner för mig när jag är ansluten till internet med Tele 2’s bredband, simkortet sitter i en sticka direkt i datorns usb port, detta är ju en typ av anslutning med datapriser och begränsad surfmängd så uppdateringen borde inte göras.

Är det någon som vet var/om man kan se hur Windows 10 Home klassar anslutningen som med eller utan datapriser ?, I fall man själv kan ange på anslutningen vilken typ det är för att styra så att inte uppdateringar kommer via ett dyrt alternativ ?

Att själv kunna kontrollera/senarelägga uppdateringar är ju ganska viktigt när man tar med datorn utomlands, för ifall den där automatiskt börjar med en större uppdatering som man inte kan styra så äter det fort upp den datamängd man har eller också blir det dyrt via roaming.


Hälsningar.
Kjell
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

Vi hade tur som stod med bra wifi.
Annars hade det varit surt:mad:
Det tog ju minst en dag, många omstarter osv...
Vågar inte tänka på hur det gått annars, med dåligt internet.
Vi hade blivit helt låsta?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

i systeminställningar , ändra wifi inställningar därefter avancerade inställningar, där kan man ange om det är anslutning med datapriser.
 

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

Tack Sander, men jag måste fråga,

Om jag går på Start > Inställningar > Nätverk och Internet > Wi-Fi > Avancerade alternativ så får jag bara fram en punkt som heter ”Egenskaper” ingenting om ”Anslutning med datapriser”, gör jag fel ?

Jag har Windows 10 Home, Version 1511, OS-version 10586.122.

Fast även om man kan ändra "Anslutning med datapriser" under fliken WiFi påverkar det då även anslutning som man gör till internet med en Usb-sticka och inte bara anslutning via Wi-Fi, anslutning med Usb-sticka ligger ju under fliken Fjärranslutning ?.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

Lånar denna tråd och påminner.

Den 30:e Juli upphör gratis uppdatering till Windows 10 !!!

Ni som ännu inte uppdaterat, men har funderat på det, tiden börjar att rinna ut nu.

Windows 10 kommer efter Juli 2016 att kosta ca: 1000kr att uppdatera till.


Pengar att spara :):):)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

Win 10 i all ära men bara för att frukthandlaren har appar, fyrkanter och förutbestämda kataloger måste inte Windows ha det också. Vill man inte uppdatera så gäller det att hålla koll så att man inte startar uppgraderingen av misstag.

Klickar man till exempel på den lilla symbolen med texten Det finns nya uppdateringar bland dolda ikoner i nedre högra hörnet på skrivbordet så kommer man till fällan att uppdatera. Skulle man då slarva och bara klicka starta om eller något sådant så verkar det vara kört. Det lär dock gå att återställa men vem litar på det och blir det till exakt samma miljö?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

Jag ringde Windows support förra hösten inför en Tysklandstur. De vägledde mig så att det gick att stänga av automatiska uppdateringar till att jag själv bestämde när uppdatering skulle ske. I mitt fall blev det när jag kom hem.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

Jag har OS version 10586.420 annars samma, kanske valet" anslutning med datapriser" tillkommit i någon uppdatering.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

Jag ringde Windows support förra hösten inför en Tysklandstur. De vägledde mig så att det gick att stänga av automatiska uppdateringar till att jag själv bestämde när uppdatering skulle ske. I mitt fall blev det när jag kom hem.

Hur gjorde du?? Automatiska uppdateringar "is a pain in the ass".
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10 Automatisk uppdatering problem utomlands

Hur gjorde du?? Automatiska uppdateringar "is a pain in the ass".

Det kan jag inte med säkerhet återge. Supporten var mycket tillmötesgående med mitt "problem" och kopplade vidare till en tekniker. Denne lotsade mig på telefon i datorns inre där omställningarna skedde.
Jag skrev ner en del men det blev för fåordigt för att med säkerhet kunna återges.
I övrigt tycker jag att win-10 är en höjdare när det gäller Windows, faktiskt det bästa (för min del) sedan win-95.
Logiken påminner en del om de Mac- datorer som jag normalt använder.
 
Toppen