• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samsung 6 .....fråga!

F

F.d. 50069

Guest
Jo, vi har precis just blivit med Samsung telefoner och då är min fråga;

Vilket navigationsprogram rekomenderar ni?
Telefonen har orginal Googel navi och vad jag förstår så drar den datamängd under navigation, vilket inte känns OK!

Så ett hyfsat prissatt eller grattis navi.program som funkar offline vore kanon, vad tycker ni?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Samsung 6 .....fråga!

Hej Anders, Google är helt okej så länge du har internet, vad den drar i datamängd har jag aldrig brytt mig om att kolla då jag aldrig lyckas bränna de gigabyte som ingär i mitt abbonemang. Det finns även möjligheter att ladda hem kartor som fungerar offline men en spontan kommentar: skit i det! :D

Som navigator utan internet finns det flera att välja på, testa gärna Here som är gratis, man installerar appen via google play och sen hämtar man kartor direkt i appen. Here är helt okej men som sagt, det finns fler att välja på och jag räknar med att andra fyller på med alternativ.

För planeringen tycker jag du ska skaffa Maps.me eller Locus Map, eller bägge..
De kan ersätta din kartbok, Maps.me är enkel att handhava och det är enkelt att stoppa in Hbk-husbilsplatser i den, tyvärr saknar Maps.me samarbete med externa navigatorer som tex Here, men den har en inbyggd navigator som inte riktigt räcker till för den kräsne.

Locus Map har mycket fler funktioner och samarbetar bra med flera andra kompetenta navigatorer, men den har en högre inlärningströskel än mapsme. Men får man bara grepp om Locus Map så är den mer kompetent. Även här är det imga större problem att ladda in Hbk:s platser.

mvh jocke
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Samsung 6 .....fråga!

Tack Jocke!
Papperskartorna vill jag nog ej vara utan....lite mysigt att sitta och rita och kludda i dem på kvällarna med nåt gött i näven!

Sen har jag en Garmin navigator som funkar, men iom att att vi fick dessa fina telefoner så skall jag testa att navigera efter dem......
Man måste ju ibland prova nått nytt, hehe!

Få se vad andra säger?:confused:
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Samsung 6 .....fråga!

Har Samsung 5 och Here installerad i den.
Kartorna till Here lagda på ett minneskort i Telefonen.

I husbilen har jag Garmin GPS. Den är kanon ihop med husbilsklubbens ställplatslista (tack ni som jobbat med den).

Tack vare Here i telefonen har jag slutat ta ur Gps'en ur husbilen.
I personbil eller annat som jag åker i funkar det perfekt med bara Telefon och Here, även i utlandet. Ingen internetuppkoppling behövs.

/Leif
 
Senast ändrad:

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Samsung 6 .....fråga!

Jag har installerat here på både telefon och androidplatta , då den var gratis fördelen är att den funkar även offline så man behöver inte vara uppkopplad som så.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Samsung 6 .....fråga!

Samsung 6 + Here .... och Google Maps ibland. Funkar hur bra som helst.

//Janne
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Samsung 6 .....fråga!

Hej jag har visserligen en Samsung S3 men har länge använt OsmAnd+ som kartprogram i mobilen. Kartorna är bra detaljerade, uppdateras ofta o har dom på extminneskortet.
Har ofta dessa rullande för mera överskådlig vy vid körning.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Samsung 6 .....fråga!

Samsung 6 + Here .... och Google Maps ibland. Funkar hur bra som helst.

//Janne

Tar inte Googel maps mycket av tillgänglig datamängd?
Hur blir det om man tex. kör utomlands?
Annars tycker jag att Googel maps verkar bra....Here begriper jag mig inte på, fast jag har kanske hämtat fel, det finns ju ett par att välja på:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung 6 .....fråga!

Tar inte Googel maps mycket av tillgänglig datamängd?
Hur blir det om man tex. kör utomlands?
Annars tycker jag att Googel maps verkar bra....Here begriper jag mig inte på, fast jag har kanske hämtat fel, det finns ju ett par att välja på:confused:

Jo, det kan bli kostsamt utomlands om man glömt stänga av roamingen.
HERE är ett utmärkt gratiskomplement, dock utan Streetview.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Samsung 6 .....fråga!

Jag har s5 och Sygic kart&nav .
bara de länder jag skall besöka lägger jag in. sedan tar jag bort dessa och behåller Sverige.
Det är OFFLINE kartor och program
 
Toppen