• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Hejsan har någon monterat in schauds nya mppt regulator istället för den gamla som bara "klipper" spänningen. Jag tycker att den gamla laddar dåligt pga att den inte tar tillvara den högre spänningen som min solpanel ger. Jag vill ju ha maximal laddning och dessutom på båda batterierna (bodel, bil).
Är det smart att byta? Den nya kostar ju ca: 2400:- + tempgivare 350:-:wideeyed:

Schaudt LRM 1218 - Laddningregulator - Husvagnhusbil.se
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Här är en kopia på ett tidigare inlägg då jag handlade från preVent våren 2016.

"Nu har jag fått mina grejor. Beställde genom en gammal kompis företag (går ju inte att köpa som privatperson längre enl. tidigare inlägg).

Priserna är inklusive svensk moms.
Kabel 2x6mm, 10 meter 248:-
Fästmassa och primer 232:-
Monteringshörn 2x4st 285:-
Mittstöd 2x2st 261:-
Solpanel, monokristallin, 2x100W 1615:-
Frakt 150:-
Summa 2791:-

Priset blev lägre än jag räknat med. Verkar som att företag köper till lägre priser än vad vi kan göra som privatpersoner.

Det var lite krångligt att genomföra köpet. Behövdes några kontakter med deras kundtjänst. Går att klara sig på engelska men är givetvis en fördel om man kan tyska.

Nu återstår bara att vänta på lite varmare väder för montering och inkoppling på Ctek'n."

Kan ju om inte annat vara bra att ha som jämförelse när man handlar från andra företag.

I samma tråd, som jag tror heter " köpa solpaneler från preVent - går det", nämns även en kille som säljer på Tradera till bra pris.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT


Kommer inte vidare när jag försöker frå fram ett pris för paket som du skriver om (men endast 1x100w).
Exklusive frakt är jag upp på ca 2700kr, men får upp följande när jag klickar vidare :)
Ups! Ein Fehler ist aufgetreten!
Wir wurden bereits über das Problem informiert und arbeiten an einer Lösung, bitte versuchen Sie es in Kürze erneut.

Som företag gissar jag att man har helt andra priser?
Dom skriver bara ut att det är 72celler för premiumpaketet som är ganska mycket dyrare, vilket köpte du/hur många celler var det?
Är det A-grade celler (jag tänker så man inte jämför applen med päron)?
Hur många års garanti och vad går transporten på för privatperson?
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Hej! Som jag skrivit tidigare så går det inte att handla som privatperson. Måste vara ett företag. Man skapar först ett "konto" innan det går att handla.

Mina solceller var monokristallina med 36 celler och A-grade. Garantitid har jag inte koll på just nu. Viktigt att välja rätt mellan 36 och 72 celler beroende på regulator.

Hälsar Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Ebay sin reklamasjons løsning er meget bra. Kjøpte for noen mnd siden en flailmower (beitepusser), kostnad $2600. Etter 15 minutters bruk kom de første smell fra maskinen og i løpet av noen få meter var maskinen et vrak! Selger nektet reklamasjon så jeg overlot saken til Ebay og de dekket først returfrakten på nesten $700, og når vi fikk kvitteringen fra fraktselskapet betalte de tilbake kjøpesummen. Selger er ikke lengre på ebay :D da han kranglet med ebay om reklamasjonen og truet med søksmål.

Fant en annen leverandør av en,nesten tilsvarende maskin, ikke den heller 100% men her ordnet selger opp i allt uten kostnad for oss så nå har vi en nesten perfekt maskin, men litt mindre klippebredde enn den første.

Men garanti utover reklamasjonstiden på 45 dager tilbyr ikke ebay.
 
Toppen