• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom navigeringsapp

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det var några år sedan jag använde TomTom på min iPad senast men idag laddade jag ned appen igen och blev smått överraskad.

Ett snyggt gränssnitt och fräscha kartor kombinerat med en enkel ruttplanering som man hittills bara hittat i iGO.
Jag testar vidare.

Kanske den kan ersätta iGO om uppdateringarna uteblir?

image.png
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: TomTom navigeringsapp

Fråga från en oinvigd. Kopplas den till POIViewer?
Kanske alla navigeringsappar kopplas till POIViewer, eller?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: TomTom navigeringsapp

Jag har använt appen nästan tre år och är hel nöjd... du kan inte installera Poi men man kan direkt länka från t ex Poiviewer
Ny uppdaterig en ggr/år
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: TomTom navigeringsapp

Använder IGO och TomTom och ser inte så stora skillnader mer än att Tom Tom har uppdaterat minst 2ggr när IGO inte gjort det.
Gillar TomTom som fumgerar minst lika bra som IGO men IGO har ett snyggare kartupplägg. TomTom har lite för mycket info som döljer kartan.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: TomTom navigeringsapp

Sacce, gör gärna en Google-sökning på Custom poi eller third party poi för tomtom. Förra vintern testade jag den androida varianten och lyckades lägga ov2-filer i en mapp och det fungerade på ett eller annat vis (minns inte detaljerna om det bara hamnade i en lista eller om de även visades på kartan) Det skulle inte fungera enligt hörsägen och det finns en tråd om det här i hbk, men om det fungerar på samma sätt för iOS kan jag inte svara på.
Som jag minns tomtom så var det en bra app som var enkel att begripa sig på men som kostade pengar, jag är inte snål men man behöver ju inte alltid ett helt förråd med betalappar som gör samma sak.:D
Kollade lite snabbt på tomtom i morse och konstaterade att en fil på E18 i Örebro var markerad som avstängd för vägarbeten i appen, jag hade åkt där en kvart tidigare och det fanns inte ett spår av ens en liten orange kona... Google navigering visade grön linje på kartan och det stämde bättre. tomtom var generösare med testmil numera så jag ska testa den fler gånger, dessutom fick jag uppfattningen att priset var bättre nu än förra vintern.

Mvh Jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: TomTom navigeringsapp

För oss som har Androidappen är det inga problem.

Ta fram/använd .ov2 filer (se t ex Tomas o Karins POI-tråd för TomTom)
Placera filerna i mapp enligt

https://en.discussions.tomtom.com/tomtom-go-mobile-and-navigation-for-android-156/adding-poi-on-android-app-776647/index1.html#post983136

Dvs., i mapp \Android\data\com.tomtom.gplay.navapp\files\files\personal\pois (internminne eller SD-kort beroende på var du installerat TomTom Go).

PS. Kan dock inte få icon-filerna att fungera, har provat med både .bmp och .png på gängse sätt. Verkar som om erfarenheterna på forumet är desamma. DS.
 
Senast ändrad:

hbilgwo

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
8462
Medlemskap
2023
Sv: TomTom navigeringsapp

TomTom Go Mobile

Ny navigeringsapp från TomTom för iOS och Android, som så småningom skall ersätta alla befintliga mobila nav-appar från TomTom.
Appen laddas ner kostnadsfritt. Körningen är begränsad till 75 km per månad. Kilometerbegränsning tas bort genom uppgradering. Kostnaden för ett år: SEK 209:- alternativt för tre år: SEK 469:-. Man väljer fritt vilka kartor från hela världen som skall installeras. Dessa uppdateras utan extra kostnad under appens hela livslängd. I appen ingår bl.a.TomTom Traffic och varning för fasta och mobila fartkameror.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom navigeringsapp

TomTom Go Mobile

Ny navigeringsapp från TomTom för iOS och Android, som så småningom skall ersätta alla befintliga mobila nav-appar från TomTom.
Appen laddas ner kostnadsfritt. Körningen är begränsad till 75 km per månad. Kilometerbegränsning tas bort genom uppgradering. Kostnaden för ett år: SEK 209:- alternativt för tre år: SEK 469:-. Man väljer fritt vilka kartor från hela världen som skall installeras. Dessa uppdateras utan extra kostnad under appens hela livslängd. I appen ingår bl.a.TomTom Traffic och varning för fasta och mobila fartkameror.

Eftersom jag tidigare betalt för västra Europavarianten fick jag 3 år gratis med nya GO. Tyvärr en besvikelse, förstår inte ett dyft!
Den gamla är någorlunda logisk, den nya helt ologisk, eller kanske jag som inte förstått mig på den.

Om det är denna varianten som skall ersätta den gamla borde man få livslångt abonnemang, inte endast tre år. Det verkar vara ett sätt att ta betalt för samma produkt vart tredje år!
Hoppas att ingen annan tar efter det konceptet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: TomTom navigeringsapp

Kanske bäst att avvakta och bara ta uppdateringen då. Ser inget behov som det verkar nu att gå över till betalappen.
Fast man kanske åker på den förr eller senare vid en uppdatering.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: TomTom navigeringsapp

Lite utanför ämnet men kan väl nämnas när det gäller kartuppdateringar.

TomTom håller på att utveckla ett kartuppdateringssystem som gör att de stora uppdateringarna några gånger per år försvinner.
Istället kommer det att ske en ständig uppdatering där man byter ut pixler i den befintliga kartan, man kan då lyfta ur en gammal uppgift och ersätta den med en aktuell utan att behöva ändra något annat på kartan.
Fördelen med detta är att man inte behöver vänta på en stor kartuppdatering för att få en aktuell kartuppgift, utan uppgifterna matas in ständigt så snart de kommer in.
Detta blir möjligt på TomToms enheter som har simkort med ständig internetuppkoppling (kostnadsfri).
Om det kommer att fungera på apparna känner jag inte till.
 
Toppen