• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil från Tyskland

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ett ganska uttjatat ämne men som ideligen kommer upp på forumet men det står en
trådskapare fritt att välja sitt ämne i inlägget.
Men alltid får man läsa den ena solskenshistorien efter den andra hur lyckade dessa inköp har varit och hur enkelt och smärtfritt det är . Dom flesta verkar sitta småtrallande och lyckliga på väg hemåt ?? MEN jag har aldrig läst där någon är missnöjda med sin investering och ångrar sig bittert när man väl har kommit hem med nyförvärvet och inser att det gått käpprätt åt he-te.
Det kan inte vara så att alla är nöjda eller vill/törs man inte erkänna att man gjort en dålig affär ?? Har själv köpt tre personbilar från Tyskland varav två av dessa var väldigt lyckade men däremot ett inköp visade sig vara ett stolpskott som jag bittert fick ångra.
Ser fram emot någon som berättar hur snett det kan gå med import av husbil.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa husbil från Tyskland

Tycker det är en intressant frågeställning du tar upp. Samtidigt tror jag att färre affärer går åt skogen när man handlar i Tyskland för att man förbereder sig bättre. Därmed inte sagt att alla blir bra.
Jag har själv stor erfarenhet av att både själv handla o hjälpa andra, både med personbilar o husbilar sedan -90 och när det gäller husbilar så har nog allt gått bra.
Har blivit en extra övernattning ibland pga sen ankomst av pengar.
När det gäller personbilar så har det hänt att man inte kommit åt Fzgbrief för det har legat inlåst i bankfack. Har en gång hänt att det fanns hos en handlare i norra Tyskland när bilen fanns i södra delen...
Värsta var en gång när jag köpte en bil med Xenonljus. Tyckte det lyste svagt när jag kommit en bit på väg hem. Det visade sig att säljaren (privatperson) hade bytt ut dem mot vanliga....
Nu blev han straffad genom att jag behöll hans privata skyltar, så han kunde inte ställa av bilen på ett år. :)
Ursäkta utsvävningen!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil från Tyskland

Problemet kommer i nästa vända, dvs när man vill byta till en annan bil. Då ska man först sälja själv (marknaden har ändrats) och först därefter köpa nästa bil i Tyskland.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil från Tyskland

Många gånger en bra och vinstgivande affär att importera själv om man är påläst. Själv sparad vi ca 400 000kr på import och då spelar problemen mindra roll. Fick själv en bil med otroliga vibrationer men min filosofi är att allt går att rätta till och idag har vi en bil som är perfekt. En del ger upp med återköp som krav. Fick montera ALC som löste problemen plus att nitrogen i däcken blev pricken över i.
Återigen tack till dig Rolandn för hjälpen
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Köpa husbil från Tyskland

Du efterlyste ev problem i samband med import från Tyskland. Håkan J berättade om sina problem och hur det löstes, det är väl ingen urspårning?
Tycker det är en intressant fråga så jag hoppas tråden kan leva vidare, kanske skulle det varit tydligare i rubriken vad frågan var?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Köpa husbil från Tyskland

Hahaha naturligtvis , men min tanke var inte att tråden skulle handla om hur nöjd man är /blev vilket tydligt framgår av texten i inlägget :) Men no hard feelings för det :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil från Tyskland

Tack för det:)
ALC är AlkoKobers komletta fjäderben. Speciellt framtagna för Fiatchassin med tung framvagn. Fungerar givetvis bra på alla men problemen finns oftast på bilar med tung framvagn. Niesmann bygger sina bilar med förstärkta fjädrar från början. Dom använder tror dom heter VBG, det är holländska fjädrar. Så vid mitt byte sänktes bilen ca 10mm. Min bil hade ett framaxeltryck ca2t.
Var ute nu i helgen och utan att överdriva så sitter man hela tiden och känner efter. Det som idag känns är ojämnheter i vägbanan som i mitt tycke borde filtreras bort men så icke helt. Men all stötighet är borta.
Skyller fortfarande på Nokkia som helt klart inte håller kvallitet när dom belastas.
Var på en gummiverksrad förra veckan i mitt jobb som hanterar just detta problem med stötiga däck. Ett stort problem idag tydligen. Den här verkstaden var uppsamlande för hela Skandinavien så han visste vad han pratade om.
 
Toppen