• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller och vindbrus?

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag funderar på en solcell till husbilen men vill absolut inte ha mer vindbrus vid körning än det som redan kommer från takluckor och/eller den takmonterade AC:n, speciellt vid sidovind.
Det säkraste borde då vara en tunn modell som limmas direkt mot taket men då finns risken att den blir varmare och ger sämre effekt än en sådan som monteras på plastfötter så att den får en ventilerande luftspalt under. Plastfötterna finns dels som hörn och dels länge varianter som blir mer som en spoiler för fartvinden.

Ni som har monterat solceller på olika varianter av monteringsfötter, vad är era erfarenheter när det gäller vindbruset?

Tack

//Mats
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller och vindbrus?

Om det blir så varmt att solcellerna ger sämre effekt, så är det också mycket soligt som kompenserar bortfallet.
Limning i sig kanske också innebär att underlaget kyler solcellerna?
Sätt en spoiler framför solpanel, så minskar bruset. Jag hör inget från solpanelerna.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Solceller och vindbrus?

Har hårdplastfötter, spoiler fram och hörn bak, limmade mot taket och paneler fastskruvade. Har inte hört nånting! Det enda som hänt är att det samlas en del löv o kottar å annat skräp inunder, men det är ganska lätt att städa bort emellanåt. panel fästen.jpg
Har såna plastfötter o spoilers till övers så det räcker till två paneler.
Priset är helt oslagbart, jag vill bli av med dom.
Dom ska inte ligga o skräpa här, dom är gjorda för att fästa solpaneler i.
profiler_.jpg
 
Toppen