• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats Västervik!!!!

M

Majja

Guest
Hej alla husbilsvänner!
Min fru o jag hade tänkt göra en del stopp söderut på vår resa till Italien nu i april månad.
Eftersom vi ofta stannar till i Västervik, så gjorde jag en förfrågan till Västerviks kommun om vilka faciliteter man kan förvänta sig vad gäller ställplats med övernattning i närheten av centrum som gäller i år!
Fick följande svar idag från Monica Johansson på kommunens kundservice.

" Tyvärr är det så att vi inte har några p-platser/ställplats för övernattning att erbjuda.
Det finns en ställplats (sågen) som drivs i privat regi, men den öppnar 1 april.
Självklart får man parkera på våra p-platser (om alla hjulen är inom rutan) om man ska besöka centrum, men tyvärr är det inte tillåtet att övernatta på våra parkeringar Jag föreslår stadens camping Lysingsbadet om ni ska övernatta"

Man blir något fundersam på ett sådant svar, med tanke på att Västervik alltid har varit en fin turiststad för i stort sett samtliga som vill besöka staden. men här kan man konstatera att kommunen valt bort alla oss som gillar att ta sig fram med husbil! Tråkigt tråkigt!

Vill passa på att önska alla husbilsklubbens medlemmar en fin husbilssommar och kanske vi ses i nån stad med ställplats som uppskattar vårt besök.

:spinny::spinny::spinny::spinny:
 
M

Majja

Guest
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Tack för tipset! Men kan inte låta bli att fundera varför denna avighet från Västerviks kommun mot husbilar nu????
:swoon::swoon::swoon:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Kankse man skulle visa de i kommunen att de går misste om många besök.
Om vi skulle mejla dit och fråga vart man kan stå nu när det inte går att stå i hamnen längre.
30-40 Mejl gör nog skillnad, eller äger kommunen Lysingsbadens camping?
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Har funderat på att maila och bifoga en länk till ett par trådar här på forumet. De kanske inte ens är medvetna om behoven och hur resonemanget går bland husbilsägarna? Det verkar vara svårt att få förståelse för att om man tar bort möjligheterna till övernattning/ställplats så flyttar husbilsåkarna inte till campingen, man åker någon annanstans.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Var inne på Västervik kommuns hemsida och ingenstans står att övernattning i fordon är förbjuden på allmänna parkeringar.
Så länge det inte är skyltat med parkeringsförbud mellan några nattliga timmar eller mot just Pb klass 2 så finns ju inget förbud.

Hon skriver ju att parkering i allmänhet är ok om bara hjulen är inom rutan..

//Niclas
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Jag tror nog att det kan finnas förbud även om det inte är skyltat vid varje parkering. Jag hade samma disskusion med Mönsterås kommun ang. övernattning på Oknö. Där säger man att det står i de lokala trafikföreskrifterna att det inte är tillåtet att övernatta. Normalt sett sitter det en informationsskylt om detta när man passerar bron till Oknö men den var trasig för en tid sedan. Förbudet gällde dock oavsett skyltning.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Vi tänkte i mars åka och hälsa på bekanta som bor centralt i Västervik. Därför tog jag också kontakt med Monica Johansson för ett par veckor sedan.
Tyvärr blev svaret detsamma som ovan, hade vi kommit med buss eller bil med släp (husvagn?) hade det gått bra att parkera över natten ganska centralt, men med husbil går det över huvud taget inte att stå över natten på gångavstånd från centrum.
Hon föreslog campingen vid Lysingsbadet.
Skrattretande dåligt att inte kunna ordna en nattparkeringsplats för en husbil.
Det finns mer välkomnande städer och samhällen efter ostkusten, så Västervik hoppar vi över.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Det är väl så att Västervik inte behöver några husbilsturister. Dom har kanske överfullt med turister ändå?:confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Jag tror nog att det kan finnas förbud även om det inte är skyltat vid varje parkering. Jag hade samma disskusion med Mönsterås kommun ang. övernattning på Oknö. Där säger man att det står i de lokala trafikföreskrifterna att det inte är tillåtet att övernatta. Normalt sett sitter det en informationsskylt om detta när man passerar bron till Oknö men den var trasig för en tid sedan. Förbudet gällde dock oavsett skyltning.

Skulle vara intressant och se den kommun som i verkligheten kan beivra att någon övernattar i sin husbil som står parkerad på lagligt sätt. :)

Men visst, det skrämmer säkert bort en del husbilsturister från orten.
 
F

F.d. 15549

Guest
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Stanna i Gamleby småbåtshamn istället....
visserligen så är det 2,6 mil norr om Västervik, det är gratis fast utan el och tömningsmöjligheter.
Gamleby är ett mysigt ställe med nära till allt.....
GPS: N57 54 03.0 E16 24 45.0 ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Stanna i Gamleby småbåtshamn istället....
visserligen så är det 2,6 mil norr om Västervik, det är gratis fast utan el och tömningsmöjligheter.
Gamleby är ett mysigt ställe med nära till allt.....
GPS: N57 54 03.0 E16 24 45.0 ;)

Ställplatserna i hamnen i Mönsterås är gratis under icke säsong, Max 24 Tim
Men inga faciliteter då!
Välkomna till Mönsterås!

Sådana platser gillar vi! Toppen med "ingen service", det räcker med tömning och fyllning ibland, faciliteterna har vi med oss :)

/Tommy
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Hej...Förra påsken låg vi på den privata ställplatsen(Sågen)...Tror att vi betalade 150 kr för elplats...Betalning i kuvert som vi la i brevlåda...Sjötomt..:twitcy:..
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Hej...Förra påsken låg vi på den privata ställplatsen(Sågen)...Tror att vi betalade 150 kr för elplats...Betalning i kuvert som vi la i brevlåda...Sjötomt..:twitcy:..
Låg där i somras och hade också sjötomt. Betalade dock bara 100 kr för vi valde utan el.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 8
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ställplats Västervik!!!!

Hej...Förra påsken låg vi på den privata ställplatsen(Sågen)...Tror att vi betalade 150 kr för elplats...Betalning i kuvert som vi la i brevlåda...Sjötomt..:twitcy:..

Sågen öppnar 1 april, alltså efter påsken i år.
Innan dess finns ingen någorlunda central plats att stå över natten på om man inte kommer i buss eller kör bil med släp.
 
Toppen