• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol för värme under färd

F

F.d. 53270

Guest
Hej på er,
då vi är nya husbilsägare (bara haft den sen i somras)
så undrar jag nu, går det att köra med gasolen igång för värme i bodelen?
Det blir ju väldigt kallt i bodelen annars.
vi har en Dethleffs A6971 från 2005
Tacksam för lite hjälp så inte barnen fryser :twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Vilket år var det kravet på slangbrottsventil och kraschsensor kom? Före det är det väl inte något krav även om det kan vara bra att ha (såvida reglerna inte har ändrats igen).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

f.o.m 2007 årsmodell, eller >10år gammal så de e väl bara 2006'or som klarar sig ett år till
Kracsh-ventil räcker vad jag minns
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Gasol för värme under färd

Mitt förslag är att koppla in ett värmeelement på motorkylkretsen.

Något i den här stilen;
SeaSea Båttillbehör

Om man är händig kan den säker kopplas in i ordinarie luftkanaler.


8935.jpg
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Värmeväxlare är super - vi har det i båten och seglar vi inte utan kör vi med motor är den varm och skön när vi kommer fram. Man måste ha vattenburen värme.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Gasol för värme under färd

Värmeväxlare är super - vi har det i båten och seglar vi inte utan kör vi med motor är den varm och skön när vi kommer fram. Man måste ha vattenburen värme.

Bara för att förtydliga, mitt förslag ovan är en vatten/luft värmeväxlare, och behöver inte vattenburen värme. Däremot varmvatten från motorn.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Gasol för värme under färd

Är det någon som kopplat in värmeväxlaren på befintliga varmluftsslangar från pannan och hur funkar det ?? Vi har en sådan med fläkt under en av sänglådorna men endast med ett utblås och det värmer gott men dock inte i hela bilen , blir rätt så koncentrerat i mitten av bilen så man skulle vilja ha mer spridning på varmluften om kapaciteten från fläkten räcker till ???
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Gasolvärmen står alltid på när vi reser men jag ställer ner den på 15gr. Sedan värmer vi bodelning med motorns booster, blåser in varmluft när vi kör. Gasolen håller varmvattnet och värmen går bara in under längre raster, hälsar Björn
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Gasol för värme under färd

Sommartid när vi kör är ju värmesystemet avstängt, startar gasolpannan på kväłlen för varmvatten, stänger sedan efter morgonbestyren då varmvattnet brukar hålla sig till kvällen.
Vintertid gasol på och termostat på 21 gradeer, värmeväxlaren levererar värme från bilen så gasolen går ju endast in vid raster. I hytten kan vi vid minusgrader oftast ha värmereglaget på max o sedan reglera med fläkten.:spinny:
 
Toppen