• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol för värme under färd

F

F.d. 53270

Guest
Hej på er,
då vi är nya husbilsägare (bara haft den sen i somras)
så undrar jag nu, går det att köra med gasolen igång för värme i bodelen?
Det blir ju väldigt kallt i bodelen annars.
vi har en Dethleffs A6971 från 2005
Tacksam för lite hjälp så inte barnen fryser :twitcy:
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Gasol för värme under färd

Angående Gasvärme under färd.

Hittade nedanstående på: https://www.truma.com/se/se/gas-supply/tips-faq.php


På husbilar från och med årsmodell 01/2007
måste det finnas en säkerhetsavspärrning i gasolvärmesystemet om det ska användas vid färd så att gas inte kan komma ut om ledningen går av i samband med en olycka, se direktiv 2001/56/EG samt tillägg 2004/78/EG och 2006/119/EG.

För fordon från och med årsmodell 01/2007 finns inga begränsningar för användning av gassystem vid färd **.

** Med undantag för Frankrike:
I Frankrike får gassystemet användas vid färd i typgodkända fordon från och med årsmodell 01.01.2007. I äldre fordon får inte gassystemet användas vid färd även om en säkerhetsavspärrning används.

Även äldre fordon (före årsmodell 01/2007) täcks av statusgarantin och det är inte nödvändigt att regulatorn byts ut till följd av det nya direktivet, om den inte är äldre än 10 år. I Frankrike får värmesystemet endast användas vid färd när det har ett nytt reglersystem (MonoControl CS, DuoControl CS, Secumotion) och registrerats efter den 1 januari 2007.


/Leif

PS.
Fråga mig inte om detaljer utan läs på bifogad länk.
Svaret på frågan som uppstod i tråden har vi i alla fall fått.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gasol för värme under färd

Tror att man måste ha slangbrotts ventil om man skulle ha gasen kopplad på autobahn i Tyskland.
Åtminstone var det så förr eller alternativ gasen stängd.


Leif
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Har sett att på "alla" importer från Tyskland så sitter det slangar med brottventil,,
Konstigt är att när de kommer till Sverige så byts de ut mot våra utan ventil.
Nån som vet varför?
 
F

F.d. 53270

Guest
Sv: Gasol för värme under färd

Våran har bara truma luftburen värme men då är det kanske okej då?
Läste nånstans att man måste ha nån skorsten?
Men jag kanske missförstod
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Sverige kanske är undantaget, ifall du inte kan finna det, annars gäller byte ifall grejerna är äldre än 10år.

I frankrike får man överhuvudtaget inte ha gasol på vid färd, i bilar registrerade före 2007.

Klippt från Truma's hemsida:
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    53,1 KB · Visningar: 11
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Gasol för värme under färd

Hej står ju fortfarande inget om sverige
va jag kan hitta om sverige är det en rekomdation det enda jag kan hitta och det är även gasolfirmor med tillstånd som skriver detta blandandra gsm gasol

I frankrike får man överhuvudtaget inte ha gasol på vid färd, i bilar registrerade före 2007.jo om man installerar ny ventil som det står
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Jag tänker så här: ifall nu Truma skriver på detta viset på sin svenska sida, så gäller detta även i Sverige, men de e min tolkning.

Läs igen ang. Frankrike .........och bilen är registrerad 1/1-2007 eller senare.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Gasol för värme under färd

det är ju inte fordonets ålder det berör det är ju värmesystemet som åldersberörs
så står det ju.

min tolkning.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Har sett att på "alla" importer från Tyskland så sitter det slangar med brottventil,,
Konstigt är att när de kommer till Sverige så byts de ut mot våra utan ventil.
Nån som vet varför?
Har inte suttit på någon av de 4 vi importerat från tyskland. -05:a, -07:a och 2 st -14. Frågade faktiskt handlaren vid sista köpet varför det inte satt någon och han menade att det var onödigt.
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Har inte suttit på någon av de 4 vi importerat från tyskland. -05:a, -07:a och 2 st -14. Frågade faktiskt handlaren vid sista köpet varför det inte satt någon och han menade att det var onödigt.

Var till Tyskland och köpte husbil -15 där satt standardmonterat DUOcontroll med krocksensor och slangbrottsventiler bara att köpa 2 st. adapters till svensk flaska a 165 kr.
Den handlare som påstår att denna utrustning skulle vara onödig kan knappast betraktas som seriös.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Man monterar bara slangbrottsventiler på högtrycksslangarna.
Kör man regulatorn direkt på flaskan är det bra lågtrycksslangar som används.

Undrar hur många som dessutom byter ut sin dyra duo regulator, för den är väl inte livstids utan bäst före märkt som alla regulatorer?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Detta gäller för husbilar:

Fram till 2007 var det tillåtet att köra med gasolflaskans huvudkran öppen i de flesta länder - dock EJ i Frankrike.

Från 2007 skall det i nya husbilen finnas en dekal som talar om att det är förbjudet att köra med gasolflaskans huvudkran öppen.

Om bilen är försedd med säkerhetsavstängning ("krocksensor") behövs ingen dekal och det är tillåtet att köra med gasolflaskans huvudkran öppen.

Äldre bilar behöver ej efterutrustas med säkerhetsavstängning. Det är fortfarande tillåtet att köra med gasolflaskans huvudkran öppen i de flesta länder - dock EJ i Frankrike.

I många länder finns krav på att reduceringsventilen skall bytas minst vart 10:e år. Även gasolslangar åldras, och skall bytas ut.
 
Toppen