• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG flaska "mätaren" trasig

F

F.d. 53072

Guest
Jag vet inte om det är mängd eller tryck som den fasta mätaren på LPG flaskan skall visa.
Som det är nu så visar den noll trots att flaskan är full.
Men direkt efter fyllning så går den upp på full men sjunker sedan nästan direkt.

Kan jag byta själv och var kan jag köpta ny mätare?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: LPG flaska "mätaren" trasig

Vilket fabrikat av LPG-flaska har du?
Är det en Alugas eller Witkamp köpt via en svensk återförsäljare kan du få hjälp där. En lista på återförsäljare hittar du på Alugas Sverige
På din beskrivning låter det som om flottören imploderat och då kan mätaren bete sig som du beskriver. Mätaren visar alltså vätskenivå i tankflaskan med hjälp av en flottör och en mekanism som på magnetisk väg överför flottörens nivå till en mätare på tankflaskans utsida.
Du kan/får inte byta denna själv, arbetet bör göras av auktoriserad reparatör och efterföljas av en provtryckning.

Med vänlig hälsning,
Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LPG flaska "mätaren" trasig

Vi hade liknande problem som löstes genom att vi fick köpa Truma's ultraljudmätare. Knackar man på gasolflaskans "mätare" så funkar det precis som du baskriver men vi har slutat "lita" på den. Truma's mätare fungerar alldeles utmärkt för oss.

image.jpeg
 
Toppen