• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vagnskadegaranti Importerad husbil

Buster55

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2024
Hej. Jag undra om det är någon här på klubben som har erfarenhet av import husbil. Jag har snart en Büstner Aviano års modell 15 jag undrar om jag måste ha helförsäkring på den, har jag inte vagnskadegarantin på en som är importerad? Jag läser på Fiats hemsida där står det att dom har 3:års vagnskadegaranti. Tacksam för svar från någon som vet

Mvh
Björn
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Vagnskadegaranti Importerad husbil

När vi köpte ny husbil 2014 i Sverige, ingick inte någon vagnskadegaranti, liknande de man får vid köp av personbil. Tror inte det är många husbilsmärken som erbjuder vagnskadegaranti. Det blir nog att teckna helförsäkring.
 
Senast ändrad:

Buster55

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2024
Sv: Vagnskadegaranti Importerad husbil

Hej. Jag tänker så här, att alla bilar är ju importerade egentligen, men jag trodde att det hade reglerats idag med tanke på EU och liknande men jag fattar va du säger Jag får se om det dyker upp någon som har någon annan erfarenhet. Jag har inte importerat själv utan köpt ifrån en handlare som importerar, han har ju en svensk firma, som vilket svensk handlare som helst
Tack ändå.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vagnskadegaranti Importerad husbil

Hej. Jag undra om det är någon här på klubben som har erfarenhet av import husbil. Jag har snart en Büstner Aviano års modell 15 jag undrar om jag måste ha helförsäkring på den, har jag inte vagnskadegarantin på en som är importerad? Jag läser på Fiats hemsida där står det att dom har 3:års vagnskadegaranti. Tacksam för svar från någon som vet

Mvh
Björn

Fiat har det på sina bilar. Men din bil har blivit en burstner och de står för garanti dock ej vagnskadegaranti. Denna garanti skulle fördyra husbilen och alla är vad jag vet lika dåliga på denna punkt importerad som Svensksåld.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vagnskadegaranti Importerad husbil

Jag är rätt säker på att vagnskadegaranti är ett ganska unikt svenskt påhitt. Det är ju egentligen en försäkring som importörer av de flesta personbilar köper till separat för sina bilar.
Jag tror inte att någon husbil i Sverige säljs i såna volymer att importören kan lösa en sådan.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Vagnskadegaranti Importerad husbil

Dessvärre har ni som skrivit om Bürstner alldeles fel vad gäller husbilar som sålts innan Bürstner Sverige AB gick i konkurs !

När vi fick vår fabriksnya I 890 levererad i slutet av april 2012, så ingick 3 års vagnskadegaranti i priset och det har betytt att vi endast betalat halvförsäkring för vår husbil under 3 års tid.

Hur det förhåller sig med denna garanti för fabriksnya och svensksålda Bürstner idag vet vi inte, men det kan säkert Forsbergs svara på då de numera är generalagent för Bürstner !

Bosses och Gerds husbilsresor
 
Toppen