• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felplacerad taklucka

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
När jag nu mäter för för planlösning jag vill ha i min Sprinter så dök ett problem upp. Förra ägaren har satt en taklucka som med min planering hamnat helt fel. Funderar på olika sätt att sätta igen hålet och sedan sätta den på rätt ställe. Eftersom det är plåttak så tänker jag tillverka en plåt som täcker hålet och popnita fast den med sikaflex emellan. Undrar på om jag skall göra plåten i aluminium eller karosseriplåt. Tänker på det här med galvaniska strömmar.
OBS Inga kommentarer om att jag skall köpa en annan bil för det skall jag inte.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Felplacerad taklucka

Varför inte vanlig takplåt från plåtslagaren? Finns i många färger och rostar inte. Inte blir det några galvaniska strömmar heller om du använder rätt popnit. Glöm inte att slå ut stiften från niten och fyll hålen med tätmassa...
Blir jättebra...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Felplacerad taklucka

Man ska nog se till att få en bit vanlig plåt, med samma tjocklek. Finns ju verkstäder som lagar plåtskador på bilar.
Jag lagade hjulhuset på caddyn med karosserilim istället för svets.
Då slipper du borra hål för popnit blir starkt och tätt, finns nog att få lite från samma verkstad, man lagar en hel del med lim på bilar.
Saab i linköping limmar ihop en stor del av sina flygplan.
Lär bli ganska mycket starkare får du till det kan du glömma att det finns en skarv. Hoppas bara att du inte har en takförstärkning som krånglar till det.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Felplacerad taklucka

Det är helt slätt där plåten skalll sitta och jämna kanter. Lite av min undran är också om det är dumt överhuvudtaget att ta bort den och ändra planlösningen eller att alternativt få en vägg delvis i luckan.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Felplacerad taklucka

Jag skulle tar vanlig byggplåt ( slät )och sätta fast det som du föreslog .. Sen kan du placera ev. solpanel över det om det är möjligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Felplacerad taklucka

Lat som jag är skulle jag fundera på om det gick att vinkla överdelen av väggen så att luckan går fri. Här måste man ju tänka på att man måste komma åt att byta luckan.
Inte roligt att göra ingrepp i ett tak om man kan undvika.
Ska du ha solpanel och har ett plant tak skulle jag ta solpanelen som lock för gamla luckhålet, är ju slät plast som man limmar med sikaflex direkt på taket 5mm tjock. Något dyrare än vanlig solpanel men man slipper ju monteringssatsen och eventuella hål i taket. Min panel ska man kunna gå på och det gjorde jag för att trycka ut limmet bra då taket inte är helt rakt. Är ju gjord för båtar och ska limmas mot rufftaket.<br><br>
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Felplacerad taklucka

Har fått gjort en plåt i karosseriplåt. Har grundat den med primer men står frågande vilka popnit man skall. Rostfritt el aluminium med tanke på galvaniska strömmar? Nu börjar man komma igång :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Felplacerad taklucka

Samma material i niten som det som ska nitas ihop, aluminium håller inte länge, rostfritt och järn lär inte vara bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Felplacerad taklucka

Vanliga stålnit men jag rekommenderar som montreal lim, hör med en firma som håller på med att laga krockade bilar.
Kanske du kan få hjälp med att limma fast plåten ett 5 minutersjobb, som garanterat inte rostar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Felplacerad taklucka

Då får jag lägga lim emellan och skruva temporärt så att jag får plåten ligga dikt an taket. Sedan ta bort plåtskruven när limmet torkat?. Var hittar man annars stålnit ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Felplacerad taklucka

Anpassa plåten noga och se till att du kan tynga ned den runt kanterna med lämpliga vikter, limma med sikaflex t.ex. Efter 24 timmar får du aldrig mera bort den! :D Snålvarianten av lim Bostik PL400 fungerar lika bra men är inte lika "godkänt" ?! ;)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Felplacerad taklucka

Problemet är att när gamla hålet gjordes så är plåten lite vågig så man måste spänna ihop dom på något sätt
Köper blindnitar i stål på Conrad. Såg att dom hade såna.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Felplacerad taklucka

Skruva ur skruvarna och kleta dit lite Sika istället. Om du fått en bra limfog behövs inte popnit.

Du vet att Sika går bra att slipa o lacka hoppas jag. Måste bara härda ordentligt först.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Felplacerad taklucka

Jag trodde du passade på och byggde en manlucka:spinny:
Om du tar in bilderna i en vanlig dator med windows ska det bara vara att klicka på dom och så dyker de upp. Längst ner finns det en pil höger vänster som lägger den rätt.
Krånglar det kan du klicka på ursprunglig storlek så ska den bli som den egentligen är.
Antagligen har du en automatisk inställning på kameran som vänder på bilderna oavsett hur du håller kameran och då blir det fel för du blir lurad om du har kameran på högkant. Bara att stänga av den om du hittar den. Det är mycke grejer på ett järnspettt nu för tiden.
När jag gjorde sånt där med trä på flygplan så varvade jag vitlim med att häfta med superlim istället för dina skruv.
Fördelen med att bara ha sika är att du förmodligen kan värma sikan med värmepistol så det blir mjukt och pilla bort plåten det brukar gå med många limmer t.o.m. vanligt snickarlim på trä och epoxilim.
Det brukar alltid bli några popnit som inte tar eller trycker sönder hålet, tror det är därför folk använder aluminiumnit för att de är lätta att sätta dit på vanlig plåt inte alla som vet om galvaniska element.
Utom konstruktörerna som ofta bygger in sånt för att saker ska gå sönder efter en viss tid när alla garantiner gått ut, samma orsak som de bygger in laddbara batterier så man måste lämna in för att byta dom och då blir det bättre att köpa nytt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Felplacerad taklucka

Har du snålat med Sikaflex? Ser inte att det skulle korva ut mellan skarven. Aj, aj, det blir att göra om! Minst en halvcentimetrs sträng skall det korva ut. Den tar man sedan bort med stämjärn. Det skall ju hålla minst 40 år, eller hur? ;)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Felplacerad taklucka

Beskrev det nog lite för tidigt när bilden togs, jag ville först kontrollera att den passade och slöt riktigt tätt mot karossplåten,för som jag beskrev i ett tidigare inlägg så är kanterna runt det befintliga hålet lite bubbliga,hade nog bara klippts med en plåtsax, så skruvarna måste verkligen dra ihop plåtarna ordentligt. Visste inte om det skulle dras åt tillräckligt med plåtskruv. Därför så tätt mellan skruvarna. Gamla ägaren hade enligt mig gjort en dålig montering av luckan ty det hade läckt lite i skarven. Det gjorde det så nu är det till att lossa plåten och sen för gott lägga dit sikaflex och dra ihop för gott.
En fråga: Har nya tuber Sikaflex 221 hemma,duger det ?
Vid sedan montering av luckan på sin nya plats kommer jag att lägga träreglar som distanser mellan plåten och inre luckramen så att den går att dra ordentligt
Innan var det bara frigolit.
Kanske lite dåligt beskrivet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Felplacerad taklucka

För att komma ifrån vågbildning borde man använda en vinkelprofil eller liknande på både ovan och undersidan under tiden man skruvar ihop med lim i fogen, 4mm gängad skruv funkar troligen för att dra ihop plåtarna.När limmet har härdat ersätter man skruvarna med nit. När det gäller poppnit är Monellnit (dyr) den som är bäst ur korrosionssynpunkt. För övrigt så finns det s.k. gastät poppnit som inte har ett genomgående hål.
 
Toppen