• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automat VS Manuel

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Frun har hittat en HB som hon kan tänkas köpa.
Det enda som jag ser som nackdel är att det är en Automatlåda på den.

Dyrare skatt?
Drar med diesel?
Dyrare service och rep ifall nått händer?

Finns det fördelar som väger upp nackdelarna?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

När det gäller skatten, är det många parametrar som spelar in.

Är bilen tagen i bruk senast 31/12 2010, beskattas den efter vikt. Då spelar det inte någon roll vad för slags växellåda den har.

Är bilen tagen i bruk från 1/1 2011 och framåt, beskattas den dfter CO2-utsläpp. Då finns det tre alternativ:

1) Det står i registreringshandlingarna att den har manuell växellåda. Då betalar man "normal" skatt.

2) Det står i registreringshandlingarna att den har automatisk växellåda. Då betalar man "straffskatt" för (i dagsläget) 7 g CO2 mer per kilometer.

3) Uppgift om växellåda saknar (ej krav numera). Då betalar man "normal" skatt.

(Bifogar en "lathund" för beräkningar.)

När det gäller bränsleförbrukning, så har ett "naket" Fiat-chassi av dagens generation en obetydligt lägre förbrukning med robotväxlad låda än med mänskligt växlad låda.
 

Bilagor

  • Skatteberäkning.xlsx
    10,6 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Nu har jag förvisso mest haft manuellt växlade bilar, men har inbillat mig att det är mindre bekymmer med automatlådor. I vilket fall har jag lyckats skada kopplingen på ettpar manuellt växlade i samband med uppdragning sv tunga båtsläp. Däremot har jag inte haft några problem med de manuellt växlade som varit utrustade med tillsatsväxellåda (lågväxlar) och inte heller med min nuvarande med automatlåda.

aake
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

När man diskuterar automatlådor är det mycket viktigt att hålla isär de två typer som förekommer på husbilar.

A/ Den vanligaste typen i husbilar är en robotväxlad manuell växellåda med samma typ av torrkoppling som en manuell.

B/ Den andra typen, "riktig automatlåda" har hydraulisk momentomvandlare och bakom den en hydrauliskt manövrerad planetväxellåda. Denna typ sitter på 99,x % av alla personbilar och pickuper med automat.

Typ A har sämre tillförlitlighetsstatistik än typ B.
Typ A har en koppling som kan bränna/slitas ut/dubbelmassesvänghjul och all annat som kan gå sönder lika som en manuell bil.
Till detta kommer en del problemhistorik med robotväxlingen.

När det gäller att köra sakta med stor belastning är det extrem skillnad mellan typ A och B.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Hur vet man om det är en robot eller gammal hederlig automat?
Bilen är en Sunlight t68 2014
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Blev övertalad av en bekant, bussföretagare och ägare till ett stor antal turistbussar, som känner till våra körvanor och långresor ute i Europa att övergå till husbil med robotlåda vid nästa bilbyte.
Lydde hans råd då vi bytte bil i juni 2015 och är nu körmässigt helt övertygad om att det var det bästa praktiska råd jag någonsin tagit till mig.
Har tyvärr dock ännu idag inget bra konkret svar på Dina tre frågor, Lasseboy Däremot ligger vårt nöjdhetsindex, så långt, väldigt högt.
//Kjell
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Hur vet man om det är en robot eller gammal hederlig automat?
Bilen är en Sunlight t68 2014

Du skrev tidigare att det var en Ducato-baserad bil.

Alla moderna Ducato har antingen manuell låda eller en robotiserad variant av samma låda.

(Fiat Ducato har, mig veterligen, aldrig haft momentomvandlarlåda.)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

2005 2.8 hade en så kallad riktig automat tyvärr dålig hållbarhet och hög bränsleförbrukning. Min kompis hade en och den blev dyr att ha.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

Jag har också en robotväxlad låda, vilken jag är mycket nöjd med.
Men jag blundar inte för nackdelarna eller riskerna.

Om jag hade möjlighet, skulle jag valt manuell eller hydraulautomat.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

Har en robbotväxellådan på vår husbil (totalvikt 5300kg) att köra med den efter landsväg underbart och kökörning är häller inga problem. Efter Fiat har uppgraderat programvaran för vår växellåda sköter den sig ännu bättre. Men att backa i backe och krypköra då kommer problemen. Första vintern i Spanien brände vi kopplingen under ett flertal sådana manövrar efter 650 mils körning totalt, då hade det varit skönt med en kopplingspedal.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Jag har hört att för oss med tunga bilar bränns mycket färre kopplingar med robotlådan. Burstner säljer vad jag förstår inte argos 747 utan automat bl a av det skälet.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Automat VS Manuel

Jag har bara kört med manuell låda och har inget att tillföra om skillnaden.

Om ni siktar in er på en bil på max 3500 kg.
Ta reda på vikten på manuell kontra automat (båda varianterna), välj den lättaste. Att kunna hålla sig under maxvikten är nog viktigare än att inte behöva växla själv.

/Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automat VS Manuel

Iveco Daily 2016 har fått en helt ny automatlåda med momentomformer og interlock. Lådan er i itgangspunkt samme som på BMW 7 serien med litt endret utveksling for å passe bedre i en tung bil.

Interlock fjerner mesteparten av effekttapet fra automatlådan.
 
Toppen