• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Vi har gjort liknande observationer under vår vistelse i Portugal o Spanien 2015/2016...

Det är verkligen bedrövligt att så många Fransmän, Tyskar, Holländare OCH Svenskar i mogen ålder verkar leva härnere helt utan sans o sunt förnuft. Dessa husbilsåkare skulle sannolikt aldrig acceptera att ngn beter sig så i hemlandet.

Vi har sett alla varianter av tömningar helt ogenerat utmed vägarna, på P-platser och stränder samt inne i samhällen, rakt ut på backen.

Helt otroligt att medlemmar i vår klubb trots all info på våra forum beter sig som "idioter" härnere och medverkar till att vi alla drabbas!

Att dessa människor sen kan med att "sitta i skiten" på sina utemöbler är en gåta!?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Hej "montreal" ! Håller helt med Dig att det får lov att kosta något att åka in på camping för att tömma vatten & skit, sedan tycker jag att det är ett evigt debatterande om ställplatser och fricamping, man kan ju undra med tanke på bilderna i "Los Suecos" inlägg, är det trevligt att stå på dessa grus/sandytor?
När det sedan görs gällande att campingavgifterna är för dyra kan man ju undra hur det resonemanget kan försvaras vid en HB-investering på 500.000:-
- 1.500.000:- och ibland mer, jag betalar gärna en skälig avgift för campingplats med deras faciliteter men det är ju klart, valet är fritt än så länge!
Ha det bra i den stundande våren önskar
Hasse & Ingegerd
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Visst är det trist att se hur nonchalant vissa husbilsåkare uppträder. Att det dessutom finns ett antal av våra klubbmedlemmar gör ju inte saken bättre. Har t o m hört hur "man" skryter med att inte har betalt för någon service på så och så länge.
Såg för någon vecka sedan - på en lokal blogg i närheten av Benidorm - bilder på hur en kvinna gick och tömde sin toa i en Baja-Maja som var avsedd för marknadsbesökare.
Författaren, som var mycket förgrymmad över tilltaget, upplyste om att kvinnan kom från en svensk husbil./L
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Jag tror att mycket av dessa "obegripliga beteenden utan proportioner" har att göra med vår isolering. Speciellt vi i norden lever i ett slags bubbla där den enda sociala kontrollen är arbetslivet och i någon mån TV:n, om man är känslig och mottaglig för etik codex. I brist på träning börjar man beter sig utan hänsyn till andra. Har sett här hemma vid varuhusparkeringarna hur pensionärer helt sonika slänger skräpet ur bilen bara ut genom fönstret. Likaså tömmer de askkåppen på samma sätt.

Om de var yngre som gjorde så, skulle jag sätta det på dumhetskontot, men här handlar det om vuxna personer som oavsett bokstavskombinationer i de ännu icke ställda diagnoser, rimligen borde veta de grundläggande beteende och etik reglerna. Alltså är det någon typ av förmåga att bara vinstmaximera utan hänsyn till andra. Här är vinsten då lättja eller några kronor. Jag har sett en trend åt det hållet i samhället på många plan. I korthet går det ut på att man gör viss sak för att spara eller tjäna en tia, men man skiter fullständigt om det egna sparandet kostar en tredjepart en tusenlapp..
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Vi har många med dåligt omdöme i klubben och det är svårt att ändra. Att det har med fricamping eller snålhet tror jag inte på.
Tömning i bajamaja har hänt i Ystad, också tömning i toptunna (modell sopsäck). Den senare var en tysk husbil.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Vi har många med dåligt omdöme i klubben och det är svårt att ändra. Att det har med fricamping eller snålhet tror jag inte på.
Tömning i bajamaja har hänt i Ystad, också tömning i toptunna (modell sopsäck). Den senare var en tysk husbil.

Vi tror inte heller att Fricamping = Snålhet men efter att pratat med ett antal svenskar härnere, så ÄR den ekonomiska faktorn av betydelse i valet av uppställningsplats!

Tillgängliga ställplatser mot en avgift mellan 3-10 Euro per dygn ratas till fördel för otillåten fricamping.
"För dom pengarna kan vi köpa mat el. gå ut o äta" är argument som vi hört flera gånger senaste månaderna..

Trist inställning som varken gagnar Spanjorerna eller oss som är "Vinterboende" här, tycker vi!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Läser att det är så många som beter sig så illa.

Är det någon här som ser det och påpekar det för vederbörande eller skrivs det bara inlägg här?

Hur ska vi komma tillrätta med dessa otrevligheter? Hur ska vi göra för att stoppa det?

Vad är orsaken till att vi inget säger till dom som beter sig?

För min egen del beror det nog på att jag fegar och är rädd att det blir otrevligt och en mycket dålig stämning så att man inte vill stanna, vi är nog oxå lite konflikträdda.

Vänligen
Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Läser att det är så många som beter sig så illa.

Är det någon här som ser det och påpekar det för vederbörande eller skrivs det bara inlägg här?

Hur ska vi komma tillrätta med dessa otrevligheter? Hur ska vi göra för att stoppa det?

Vad är orsaken till att vi inget säger till dom som beter sig?

För min egen del beror det nog på att jag fegar och är rädd att det blir otrevligt och en mycket dålig stämning så att man inte vill stanna, vi är nog oxå lite konflikträdda.

Vänligen
Pelle

Eftersom vi är svenskar så knyter vi näven i byxfickan. Många inser det hopplösa att fostra vuxna personer när någon annan redan har misslyckats med det..
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Jag tror att mycket av dessa "obegripliga beteenden utan proportioner" har att göra med vår isolering. Speciellt vi i norden lever i ett slags bubbla där den enda sociala kontrollen är arbetslivet och i någon mån TV:n, om man är känslig och mottaglig för etik codex. I brist på träning börjar man beter sig utan hänsyn till andra. Har sett här hemma vid varuhusparkeringarna hur pensionärer helt sonika slänger skräpet ur bilen bara ut genom fönstret. Likaså tömmer de askkåppen på samma sätt.

Om de var yngre som gjorde så, skulle jag sätta det på dumhetskontot, men här handlar det om vuxna personer som oavsett bokstavskombinationer i de ännu icke ställda diagnoser, rimligen borde veta de grundläggande beteende och etik reglerna. Alltså är det någon typ av förmåga att bara vinstmaximera utan hänsyn till andra. Här är vinsten då lättja eller några kronor. Jag har sett en trend åt det hållet i samhället på många plan. I korthet går det ut på att man gör viss sak för att spara eller tjäna en tia, men man skiter fullständigt om det egna sparandet kostar en tredjepart en tusenlapp..

Hej Bigspender ! Jag hoppas att Du inte drar alla "panchisar" över en kam för det Du har sett/upplevt hör nog till undantaget som bekräftar regeln. Har Du kollat större parkeringar (Jula, biltema) och då i närheten av Mac Donalds eller annan snabbmatskedja, där har åtminstone jag sett yngre förmågor utan hämning slänga både det ena och det andra, men man lär så länge man lever eller "den som lever får te" som Lipton sa
Hälsningar Hasse & Ingegerd
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

FRICAMPING PÅ "FÖRBJUDET" OMRÅDE:

I fredags hade vi vägarna förbi badorten Altea, som ligger ca 4 km norr om Benidorm, på vår väg till en bodega som ligger i byn Xalo. När vi passerade på bron över floden Rio Algar i just Altea, så erinrar vi oss Tommy och Carolas intressanta inlägg (skriver under signaturen "Los Suecos") som handlade om hur vissa husbilsresenärer beter sig avseende bl.a. sin "deponering" av spillvatten och WC-innehåll.

Vi har åkt förbi denna fricamping som ligger inne i ett naturskyddsområde åtskilliga gånger i vinter och noterat att det, trots förbudsskyltar, ständigt varit cirka 15 husbilar parkerade här direkt intill stranden.
Nu har dock myndigheterna satt stopp för dessa tilltag då man med hjälp av stora stenblock stängt av vägen som leder ut till platsen - det är m.a.o. färdigcampat i detta förbjudna område !

Igår, söndag, tog vi vår hyrbil och åkte söderut för att äta ännu en mycket god lunch på Restaurang Lilla Svensken, som ligger mitt emellan de stora saltsjöarna och endast några få km från Torrevieja.
På väg tillbaka till Benidorm körde vi in till Torrevieja och följde sedan den mindre kustvägen några km norrut och bort till La Mata stranden där vi passade på att se närmare på den fricamping/ställplats som finns där direkt intill havet.

Från denna plats såg vi ett stort antal husbilar parkerade på en udde några km norrut, så vi beslutade oss för att åka dit och kika närmare på denna plats - den såg onekligen mycket fin ut belägen direkt intill havet.
När vi kom fram till den lilla återvändsgatan Calle Emperadores, så möts vi dels av en skylt som klart berättar att det är förbjudet att parkera bortom denna skylt och VAD VÄRRE ÄR finns det (på samma stolpe) en skylt som klart och tydligt berättar att endast fordon med tillstånd har rätt att åka vidare...!

Vår uppfattning i detta ämne är solklar:

* finns det en skylt som berättar att det är förbjudet att övernatta på en plats, så åker vi naturligtvis vidare,
* finns det en skylt som berättar att det är förbjudet att fortsätta sin färd därför att ett specialtillstånd krävs, så skulle vi inte ens drömma om att övernatta på en sådan plats,

Till vår stora förvåning noterade vi att 3 svenskregistrerade husbilar parkerat på platsen och samtliga 3 hade Husbilsklubbens dekal på sina bakstammar. Ingen av dom var "hemma", så vi hade inte möjlighet att ventilera ämnet med dom.
Nu såg vi inte om någon av husbilsägarna "deponerat" något i naturen, men vi tycker ändå att det är mycket dumt att parkera på ett område där det klart och tydligt står att det INTE är tillåtit att göra det - dessutom ligger platsen direkt intill ett större område med lägenheter !

Vad har du för uppfattning i detta ämne:

* är det OK att stå på en sådan plats bara man inte skräpar ner,
* eller säger sunda förnuftet att vi som gäster i främmande land ska tänka oss för och inte ens tänka tanken att köra in på området när myndigheterna klargjort med skyltar att det är förbjudet,

Bosses och Gerds husbilsresor

Det är inte bara Bosse och Gerd som noterat fricamparna utefter kusten vid bl.a. Torrevieja.

Den statliga centrala myndigheten Costas i Madrid, som är ansvariga för den spanska kusten har också noterat det ökade trycket på stränderna p.g.a. den stadigt ökande husbilsturismen.

Kustkommunerna, som oftast också är turistkommuner är alltid väldigt försiktiga att göra något som kan uppfattas negativt av besökarna, turismen.
Därför har vi tidigare sällan sett att de lokala poliserna tagit fram bötesblocket när fricamping skett på förbjudet område, det har oftast bara blivit en tillsägning. Har någon hört talas om att någon fått böter?

Men nu verkar det som om Costas kräver hårdare tag och då kan även Policia Local få order om att utföra sanktioner.

Det här har det stått om de senaste månaderna i spansk press, bl. a. här;
Costas urge al Ayuntamiento a evitar las acampadas de autocaravanas sin control - Informacion.es

Tyvärr på spanska, men det är bara en liten del av reportaget som man kan läsa när man inte är prenumerant utav tidningen.

Men idag såg jag också i två norska tidningar här nere i Spanien som tagit upp frågan:

P4016131.JPG

.....och den här;

P4016133.JPG

Ber Torrevieja reagere mot ulovlig camping - spaniaavisen.no

Tyvärr för fricamparna, så får de nog acceptera att deras frihet kommer att bli mer begränsad i framtiden. Tror egentligen inte att det beror på rötäggen som uppför sig felaktigt, de utgör trots allt en minoritet. Det är volymerna av husbilar som spelar in. När man bor här nere så noterar man att det står husbilar precis överallt.... Förstår att myndigheterna måste reagera eftersom det här skapar nya krav och problem, som man inte tidigare hade och som man varken har lösningar eller infrastruktur för idag.

Tommy
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Hej
Vi tillbringar ju mesta delen av vår Europavistelse i Spanien.
Vi ligger alltid på Camping eller ställplats , visst kan jag förstå tjusningen i att stå vid havet.Många säger att campingar betyder partyliv på nätterna, vi har inte upplevt nåt skränande om nätterna. Vi får ofta höra att :Men campingar är ju så dyrt vi har aldrig betalt 1 krona utom när vi åker in och tvättar. Campingar i Spanien är ju inte dyrt från 12€ och uppåt /natt inkl el. Ställplatser ännu billigare. . När man tex står i Buahamn betalar man ju gladeligen 200 kr /natten under högsäsong.Här bor vi på lyxcampingar för det priset, under lågsäsong :D. Men alla är vi olika som tur är.
Gun
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Om man betalar 12 euro per natt under ett halvår så blir det ca 22 000 kr. Det är ganska mycket pengar. Därför fricampar vi där det är lämpligt. Det går inte att jämföra med att stå några nätter i Buahamn även om priset där är högt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Det var total fricamping cirkus enligt tidningarna i Cabo de gata och byarna runt omkring. Hundratals fricampare och Local Policen blev beordrad att skriva böter men hann inte med så många. Nu har central myndighet reagerat. Det kommer nog att bli tuffare framöver för fricampare.

Men hur kul är det att stå olovligen på nåder på en strand och där får man inte plocka ut solstol , markis klossar mm. Sitta och spana efter polisen och sticka när saker och ting börjar hända....... Vi är alla olika....
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Om man betalar 12 euro per natt under ett halvår så blir det ca 22 000 kr. Det är ganska mycket pengar. Därför fricampar vi där det är lämpligt. Det går inte att jämföra med att stå några nätter i Buahamn även om priset där är högt.

Fricamping är totalt förbjudet i Spanien , dock tillåter de övernattning i bil.

De kallar camping när något är utanför bilen. Stolar , bord , klossar markis mm
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Vi är nu långsamt på väg hem (Vinaros f.n.) efter 6 månader i Portugal o Spanien. Mesta tiden har vi stått på camping o med ACSI-kort har vi betalat i snitt 14,-€ inkl. El, WiFi, Vatten, Sopor, G/S-vatten tömning.

Alla är vi olika men vi åker hit ner för att vila o njuta av klimatet, inte för att bli bortjagade pga av att vi tänjer på spanska lagar- förordningar och upplevs vara en olägenhet för Spanjorerna & myndigheterna.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Jag tycker mixen är det härliga. Ibland fritt och ibland ställplats eller camping. Jag uppskattar mycket alla de GRATIS:D ställplatser som många spanska kommuner anordnar. Så fort man kommer utanför turist kommunerna är det ju faktiskt tvärt om.

Dom vill ju att man ska bo där en liten stund och se staden. Här är några ex.

Huercal Overa


Castellar

Oftast är begränsningarna att stå på sådana platser 72 timmar till en vecka. Begränsning på tid är oftast satt så att man inte ska kunna boa in sig för mycket och skapa husbilsläger. Sådana platser har oftast fullservice med tömning och fyllning utan kostnad.

Betalställplatser i Spanien tenderar att byggas som små anstalter med stängsel och bommar vilket inte passar mig. Känner mig instängd. (Så är det inte alltid i Portugal) Då bor jag hellre fritt eller på en camping.

Men jag har full förståelse för att man reagerar när vi ytlänningar klumpar ihop oss i hundratal på deras strandparkeringar månadsvis. Det skulle vi oxå göra om hundratals spanska bilar står i Trosa, Strängnäs, Alvaret, Tjuraviken 5-6 månader i sträck. Dessutom så många att vi själva inte kan komma åt platserna på helgerna.

Så är ju vi i deras ögon när vi klumpar ihop oss. Men står man ensam eller bara ett par bilar så kan man stå nästan vart som helst i Spanien utan att förarga någon. Men när vattenkannorna kommer fram och vi bänder upp brunnslocken då höjer man på ögonbrynen och tycker "att det där måste vara fel". Någon betalar ju för det?

Jag älskar att fricampa, men inte så att man förargar folk i omgivningen. När jag köpte bilen hade jag en inre syn att stå ensam vid någon fjällsjö.


2016-01-12 13.33.26.jpg

Bor just nu på Camping La Torreta i Benidorm
 
Toppen