• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tros om dessa solpanelerna

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

För min del var det inte självklart med solpaneler. Jag köpte min första husbil efter semestern förra året och åkte lite långweekends och helger med frugan. På det sättet vi använde bilen saknade vi inte solpaneler en enda gång även om det var på gränsen ibland.

Till denna sommaren blir det däremot betydligt längre resor. Jag räknar också med att få med grabbarna några gånger i sommar vilket innebär ytterligare lite prylar som ska laddas och drivas. Dessutom har jag ett eget teknikintresse som kommer att dra lite ström. Därför bedömer jag att en kostnad av under 4000.- och ca 19 kg lastvikt för 200w solpaneler ändå värt det för mig. Om det är rätt bedömning får framtiden utvisa.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Visst är det ett rejält laddöverskott sommartid (260W paneler och 220A batteri) men med detta har vi klarat oss Oktober ut och även de gånger vi varit ute i November även om man så sent på året måste ha en reservation.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Bara känslan att veta ,, behövs ingen elstolpe idag heller,,
För oss blev det bättre än vi trodde
Sommaren 2014 hade vi inga celler , då upplevde vi ofta att vi fick "hushålla"
med elen,, men 2015 kändes som om vi var helt fria,,
Det var värt varenda krona
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Klart att man ska ha solpaneler. Vi har inte varit hemma sedan augusti och enbart kört på solpaneler. Inte en enda dag på ström.

Nu har jag 300 watt på taket och 190 amp under sätet. Det inte bara sparar pengar, det ger frihet också. Att slippa planera så hårt.

Själva tanken när jag köpte husbil, var just frihet, äventyr och natur. Solpanelerna är en av förutsättningarna.

2016-01-12 17.28.05.jpg

Som svar till trådskaparen så tycker jag att dessa ser bra ut.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Då har jag kommit ett litet steg närmare solpaneler och ibland ska man ha tur. Fick hem bilen i helgen och idag klättrade jag upp på taket för att mäta och planera lite. Ska jag ha färdiga fästen, kanske köpa profiler eller bygga något själv? Jag visste ju att det satt rails på taket men hur jag skulle få fast panelerna i railsen hade jag ingen aning om. Det visade sig att det redan satt två tvärprofiler som var enkelt flyttbara. Spåret i profilerna var 40 mm och sargen på solpanelen var 35 mm. Från hur många frågetecken som helst till första panelen provmonterad tog 20 min. I bland ska man ha lite tur :)
 

Bilagor

  • 2016-03-21 17.32.01.jpg
    2016-03-21 17.32.01.jpg
    1,5 MB · Visningar: 9
  • 2016-03-21 17.49.28.jpg
    2016-03-21 17.49.28.jpg
    1,5 MB · Visningar: 8

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Nu har det varit väder för att montera solpanelerna. Dessutom blev det en taktvätt först. Med tanke på hur fästena ser ut vore det nästan synd att inte beställa ytterligare en panel till det tomma facket till vänster. 300W vore mumma... ;) Plåten och den lilla genomföringen tror jag är från en gammal parabol. Genomföringen ska jag använda till externa antenner till mobildata tänkte jag.
 

Bilagor

  • 20160409-144036_Bigfoto_0352.jpg
    20160409-144036_Bigfoto_0352.jpg
    784 KB · Visningar: 14

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Instämmer till fullo!
Man får nästan en tår i ögat när man ser den där tomma platsen på taket.
Speciellt som du hade sån otrolig tur att det redan satt färdiga flyttbara profiler på taket och bara väntade dance3.gif
 
Toppen