• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vilken typ av solcell skall man ha?

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Vill montera solcell på husbilen till våren men är helt rudis i ärendet. Tror att 150w är en lämplig styrka. Men vad skall man ha för beståndsdelar? Vilken typ av solcell?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Det finns flera bra trådar här, som du bör söka på. Här är en lång och bra.
Mono- eller polykristallin kvittar, du märker ingen skillnad.
Montera så fysiskt stora som får plats på taket mellan luckorna (=många watt)
Regulator ska vara av typen MPPT
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Visst är det en skillnad mellan poly & mono. Prisskillnaden är ganska liten så det finns ingen anledning att köpa polykristallina för att tjäna ett par hundralappar.
[FAQs] Monokristallina vs Polykristallina Solceller
Monokristallina är trots allt något effektivare. Likaså är en MPPT-regulator mycket effektivare än en PWM-dito. Viktskillnaden på de olika alternativen är mycket liten.
Ju fler paneler ju bättre, problemet är ju att fler paneler kräver fler bodelsbatterier vilket inkräktar på lastkapaciteten. Jag har själv 2x100W monokristallina solcellspaneler & en Tracer MPPT-regulator som matar 2x95A AGM-batterier. Med denna utrustning så anser jag mig vara självförsörjande på el under den ljusa delen av året, jag har i alla fall inte behövt spara på elen trots att vi tittar en del på TV & använder mycket belysning mm.

Bennie
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Kan bara instämma med Bennsans svar ovan. Vi köpte 150 w solpanel med MPPT -regulator från Lego elektronik där vi fick väldigt bra hjälp både före köp som vid installeringen. För vår del kändes det bra att kunna ta kontakt med firman innan köp och även där få tips och kunna förklara just för användningsområde. Kostade några hundringar mer än om vi köpt från Tyskland med servicenivån var så hög och det var gott för oss. Solpanelen matar 2*95 Agm-batterier och vi tittar på tv, använder rikligt med led-lampor om behovet finns och batterierna är alltid fullmatade kommande förmiddag. Har inte stått vid stolpe sedan vi installerade solpanelerna så friheten blev absolut större.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Jag gillar den tekniska nivån på förklaringarna, "Polykristallina solceller består däremot av polykristallina solceller"

Varför kräver fler solpaneler fler batterier?
Enda begränsningen är ju när du har så mycket paneler så att det är onödigt hög laddström tillgänglig. Men med t ex 300W total maxeffekt på panelerna så får du kanske ut 15A en vacker dag.

Visst är det en skillnad mellan poly & mono. Prisskillnaden är ganska liten så det finns ingen anledning att köpa polykristallina för att tjäna ett par hundralappar.
[FAQs] Monokristallina vs Polykristallina Solceller
Monokristallina är trots allt något effektivare. Likaså är en MPPT-regulator mycket effektivare än en PWM-dito. Viktskillnaden på de olika alternativen är mycket liten.
Ju fler paneler ju bättre, problemet är ju att fler paneler kräver fler bodelsbatterier vilket inkräktar på lastkapaciteten. Jag har själv 2x100W monokristallina solcellspaneler & en Tracer MPPT-regulator som matar 2x95A AGM-batterier. Med denna utrustning så anser jag mig vara självförsörjande på el under den ljusa delen av året, jag har i alla fall inte behövt spara på elen trots att vi tittar en del på TV & använder mycket belysning mm.

Bennie
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Varför inte läsa tråden Solpanel och Regulatorer. Vi har ju expertisen inom HBK, vad är det för fel på dessa som har praktisk erfarenhet från husbilsvärlden?
Fler paneler kräver fler batterier........???? Detta begrep jag inte!
F.ö. anser jag att Prevent i Tyskland har utmärkta kunskaper i ämnet. Jag har dessutom besökt företaget, men blir man blåst på betalningen från nån svensk solpanelköpare så skulle jag också bli sur.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Varför inte läsa tråden Solpanel och Regulatorer. Vi har ju expertisen inom HBK, vad är det för fel på dessa som har praktisk erfarenhet från husbilsvärlden?
Det är absolut inget fel på expertisen i HBK och vi hade kontakt med ett par stycken väldigt vänliga och duktiga medlemmar som verkligen tog sig tid för frågorna vi hade. Kändes ändock skönt att kunna ringa och rådfråga firman som sålde till oss när vi installerade.
Förresten, personligen känner jag mig inte alls blåst av detta svenska företag. Tom HBK:s expertis som jag rådfrågade tyckte jag fått ett bra pris.
 
Senast redigerad av en moderator:

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Monterade solceller på vår föra bil,men har nu kört i ett år med den nya bilen utan solceller,har inte haft problem med att elen tar slut någon gång,vi kör vinter som sommar, solcellen laddar som bäst under den period då jag inte förbrukar någon el,vintertid ger den minimalt ,så nu kör jag vidare utan så får vi se längre fram om det behövs.

Hälsningar Berra
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Jag har gjort precis samma erfarenhet som du, när man behöver mycket el (vintertid här i norden) ger liggande solceller inget. Om det skall vara meningsfullt måsta man kunna ställa upp och vrida dom, eller ha lösa celler att rikta mot solen. Läsningen på sikt heter nog Litiumpolymerbatterier av någon sort.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Det är helt rätt. Mörka årstiden är det bättre att ha ett elverk med sig än paneler på taket. Mellantiden (höst/vår) använder jag portabel solpanel (vinklad mot solen), som komplement till takmonterade.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Vill montera solcell på husbilen till våren men är helt rudis i ärendet. Tror att 150w är en lämplig styrka. Men vad skall man ha för beståndsdelar? Vilken typ av solcell?

Den behövliga effekten på en solcell (eller flera) beror till stor del på när på året de är tänkta att användas mest.
För sommarbruk är 150W i regel fullt tillräckligt men tidig vår eller höst lär det inte vara tillräckligt. Sen har det naturligtvis stor betydelse om du helt saknar tillgång till el eller inte.
Skillnaden mellan Poly eller monokristallina celler är inte så stor när det är stor tillgång på ljus men skillnaden ökar vid sämre ljusförhållanden och på senhösten är det märkbar skillnad.
Minst lika viktigt som solcellerna är att ha en bra MPPT regulator.

Själva står vi som regel utan eltillgång och vi har totalt 260W fördelat på två paneler. Sommartid är det stort överskott men de har även varje år räckt till även i slutet av Oktober eller först i November. Det är vid den här tiden som skillnaden är märkbar mellan poly och monokristallina celler. Så här sent på året vill jag dock lägga in en reservation ifall det blir en vecka med ihållande regn eller helmulet, då kan det behövas ett elverk.
Det här gäller när man står still några dagar, kör man bilen på dagarna så lär det inte vara något problem alls.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: vilken typ av solcell skall man ha?

Hur mycket solceller man behöver beror enl mina erfarenheter hur man använder husbilen och vilken typ av förbrukare man har.

En minst lika viktig sak att se över är vad man har för laddaggregat mellan startbatteriet och bodelsbatteriet och hur grova kablarna är.
Våra 2*75A Optima batterier blir laddade med full effekt när motorn är igång (generatorn ger 60A)

Har byggt in följande i våran och jag tycker det fungerar bra.

* 25 kvadratkablar mellan startbatteri och bodelsbatteri
* ctek d250s dual + ctek smartpass
* 80w solcell

När vi är ute och åker brukar det bli att vi flyttar oss någon timme varje dag och då hinner i regel bodelsbatteriet bli relativt uppladdat via generatorn.
 
Toppen