• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sanningen om komposit p10

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej
Blir inte klok på denna flaska jag googlar och läser och det är varierande kommentarer om dess kvalitet vid vinterväglag.

Idag den tionde januari är det plus två grader och flaskan är helt täckt av frost. När det var minus 5 grader för några dagar sedan så klarade inte flaskan att hålla bilen varm, jag hade typ 12 grader max.



När jag pratar med lpg malmö
Gasol Malmö LPG | Gasol till billigare pris
Säger tjejen som jobbar där att det inte är något fel alls på flaskan, att problemet inte finns. Att jag måste ha tankat någon dålig gasol någon annanstans. Jag respekterade hennes åsikt naturligtvis trots att gasolen kom från henne.

Vad är sant?
 

Bilagor

  • DSC_0500.JPG
    DSC_0500.JPG
    298,1 KB · Visningar: 16

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Sanningen om komposit p10

Att kompositflaskan inte har de fysikaliska egenskaperna som krävs för att kunna fungera vid köldgrader, är ett välkänt faktum.

När flaskan var relativt ny på marknaden, var det en större svensk husvagnstillverkare som valde att standardutrusta sina vagnar med kompositflaskor. Detta blev ett dyrt "äventyr", eftersom man var tvungen att erbjuda de köpare som så önskade ett kostnadsfritt utbyte till en PA11.

Kompositflaskan är däremot utmärkt till trädgårdsgrillen och terrassvärmaren sommartid.
 
Senast ändrad:

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Sanningen om komposit p10

Vad har materialet, som flaskan är tillverkad av, för betydelse för förmågan att lämna ifrån sig "gas"? Jag trodde det berodde på typen av gas. Propan eller butan. Propan med kokpunkt -42° och Butan med kokpunkt ca -0°.
Alltså funkar inte butan vid -grader.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Sanningen om komposit p10

Vad har materialet, som flaskan är tillverkad av, för betydelse för förmågan att lämna ifrån sig "gas"? Jag trodde det berodde på typen av gas. Propan eller butan. Propan med kokpunkt -42° och Butan med kokpunkt ca -0°.
Alltså funkar inte butan vid -grader.


Skulle vara det då att de sålt en butan rik gasol blandning. Jag tror inte då jag också har en stål flaska som verkar fungera i samma kyla
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sanningen om komposit p10

Fysikens lagar styr.

Metall leder värme bättre än plast, även vid minusgrader.

Desto mer gas du vill plocka ur tuben, desto mer energi/värme måste du tillföra tuben, annars uppstår ett tryckfall och temp sjunker i gasolen, vilket i sin tur skapar ännu större tryckfall osv...
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Sanningen om komposit p10

Vad har materialet, som flaskan är tillverkad av, för betydelse för förmågan att lämna ifrån sig "gas"? Jag trodde det berodde på typen av gas. Propan eller butan. Propan med kokpunkt -42° och Butan med kokpunkt ca -0°.
Alltså funkar inte butan vid -grader.

när gasol "kokar av" (förångas) så åtgår det energi i form av värme, denna värme tas från omgivningen och ska således ledas genom gasolbehållarens skal

den gasol vi har i Sverige, utgörs till största delen av propan med en kokpunkt på -42grader Celsius, butan har en kokpunkt på 0 grader

det är denna temperatur som en gasolflaska successivt sänks till vid uttag av gas om inte värme tillförs, en gasolflaska med propan kan alltså inte avge någon gas om den är placerad där det är -42 grader, motsvarande för en gasolflaska med butan är således 0 grader

gasolflaskans omgivningstemperatur, hur mycket gas som finns i flaskan samt materialet i flaskan, är avgörande för den gasmängd som flaskan kan avge
pannan är en stor förbrukare som kräver mer gas än kylskåpet t ex och det är inte självklart att en gasolflaska alltid kan avge gas i tillräcklig mängd för pannan ens vid -5 grader
ibland råkar man ut för att gasolomkopplaren slår över till en fylld flaska på natten då pannan går och temperaturen är låg, för att under morgonen när temperaturen stiger, pannan slår ifrån och endast kylskåpet förbrukar gas slå över till den nästan tomma flaskan igen

kompositmaterialet är en dålig ledare av värme i förhållande till alternativen aluminium och stål och av detta skäl har en kompositflaska sämre förmåga att avge gas i tillräcklig mängd vid låga temperaturer

detta med kompositflaskornas dåliga förmåga att klara vinterklimat är som Pålle skriver ett välkänt faktum sedan många år

gasolflaskans placering påverkar också förmågan att fungera vid låga temperaturer, i en plåtis t ex är den ofta placerad under sängarna i ett uppvärmt utrymme, jämfört med en husvagn där den står i gasolkofferten helt utan isolering
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sanningen om komposit p10

Prova att linda in tuben med varma våta handdukar, eller som kylgubbarna brukar göra, ställ tuben i en hink med ljummet vatten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sanningen om komposit p10

Aluflaskorna är väl i det närmaste lika lätta?

Ja inte är det stor skillnad. Jag har 2 PK10 i HB'n som var med då jag köpte HB'n & dom fungerar eftersom jag inte kör vintertid.

PA11
Höjd:61,5 cm
Diameter:300 mm
Vikt tom:8,0 kg
Vikt fylld:19,0 kg

PK10
Höjd:57,0 cm
Diameter:305 mm
Vikt tom:5,4 kg
Vikt fylld:15,4 kg

Bennie
 
Toppen