• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har en dometic RMD 8555 med dålig kyla i både skåp och frys.

Har hittat denna fläkt/ventilationssats som jag hoppas kan lösa detta problem. Hos Dometic har den art.nr 9105900007.

Nu undrar jag om det är någon som har installerat denna fläkt? Om så, vad blev resultatet?

Har även försökt hitta en installationsanvisning men inte lyckats. Måste man ta bort hela kylen/frysen eller kan montaget ske utifrån via ventilationsgaller?

Hoppas på många svar och även andra lösningsalternativ!
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    1,6 MB · Visningar: 80

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Hej Kjell
Hade lite problem också när det blev väl varmt i Italien. Jag tittade här på forumet och fann massor av tips. Jag köpte till slut en mycket billigare, effektivare och garanterat tystare datorfläkt. Det kallas chassifläkt och dessa kan vara på 92, 120, 140 mm tex. Tror i stor sett alla går på 12 volt och kan enkelt kopplas in på närliggande ström plus enkel brytare för 20 spänn Tror du kommer undan med ca 250kr.

Jag fäste den mkt enkelt med buntband från utsidan av övre hålet bakom kylen. Alltså det går bra att göra den vägen. Du ska sätta den så att den blåser ut varm luft just som den gör i datorer. Datorn har inblås fram och utblås bak och uppåt.

Noctua NF-S12B Chassifläkt > Fläktar | Kjell.com

N.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Hej Nihog!

Ser ut att var ett bra alternativ o dessutom billigare.
Den drar ju så lite ström så man behöver väl ingen temperaturstyrning.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Har funderat på detta med bättre kylning av kylskåpets utsida. Funderar på att dra fram en slang från AC:n upp bakom kylskåpet för extra kylning när man är utomlands och står på el.
Tänkte isåfall endast dra upp en slang på ca 30mm till övre flänspaketet på kylskåpet. Det övre paketet är ju det som skall kylas ner.
Har väldigt enkelt att göra detta eftersom jag har AC:n inne i mellangolvet.
Någon som provat?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Har hängt datorfläktar under kylflänsarna på ett antal husvagnar /husbilar. Har satt med termostat på någon, men tycker det känns onödigt. Är det varmt ute slår jag till strömbrytaren, kallt väder så är strömbrytaren avstängd. I Kroatien/ Italien går de konstant :spinny:
 

Bilagor

  • kylskåp.JPG
    kylskåp.JPG
    23,3 KB · Visningar: 1.316

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Jag har gjort likadant som Smålänningen, inlägg 8.

Jag har kopplat mina fläktar i serie , då går de tystare men luftflödet räcker.
Sen har jag kopplat så de alltid går när jag kör bilen. Detta via generatorns strömmatning. Då har jag alltid bra kyla i kylskåp när jag kommer fram, och fläktarna kan jag inte glömma de stoppas automatisk när jag slår av motorn.
Dessutom har jag en vanlig strömbrytare om jag vill slå på dem när jag står stilla.

/Leif
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Samma fråga till dig som till "Smålänningen". Vilken temperaturskillnad får du med fläktarna?
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Ev lite off-topic...men dålig kyla vid gasoldrift beror ofta på skitig brännare och en skorsten som har så mycket sotflagor att draget påverkas....

//Janne
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Ev lite off-topic...men dålig kyla vid gasoldrift beror ofta på skitig brännare och en skorsten som har så mycket sotflagor att draget påverkas....

//Janne

Håller med dig, men när kylen är ny, som i mitt fall, så bör den ju bli kall.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

.
Samma fråga till dig som till "Smålänningen". Vilken temperaturskillnad får du med fläktarna?

Det har jag inte mätt med termometer.
Men det har inte varit några problem alls för oss med temperaturen.
När vi kör bilen sker det på dagtid, då tror jag fläktarna gör stor nytta. Står man på el och kan köra fläkten hur man vill så är det inga problem då heller.
Vi har varit nere i Europa flera resor utan problem.
Kan handla och fylla på med rumstempererade matvaror. Den blir snabbt kall tycker jag.

Jag monterade fläktarna mest för att jag hade dem hemma från en gammal dator. Hade inga direkta problem innan fläktmonteringen, men det blev bättre/jämnare temperatur efter.

/Leif
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Var montera för bästa resultat

Jag tror inte det spelar så stor roll.
Kylskåpet genererar värme vilket gör att luften stiger upp och ut i det övre gallret. Ny luft fyller då på genom nedre gallret.
Det gäller att öka luftgenomströmningen med en fläkt så att mera luft passerar upp bakom kylskåpet och kyler.

Enklast tyckte jag var att montera vid nedre gallret, i alla fall på min bil.
Det funkar bra, sitter precis ovanför gallret och blåser uppåt.

Jag satte det så det inte stör gaslågan.

/Leif
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Bör vara termostat för att kondensorn inte blir avkyld.
Finns bl.a. hos KAMA Fritid

//Eric

Förstår inte hur du menar, kondensorn ska ju bli avkyld.
Termostaten på fläkten kan möjligen vara för att spara el när kondensorn inte är i behov av avkylning.
Men en fläkt som går hela tiden ger väl inget problem med kylskåpet?

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...5hcMH-JEHN8_m-OGQ&sig2=wrDximIslbnQLKnjHuvYSQ

/Leif
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

En billig datorfläkt på Tradera 120mm 4-pin kylfläkt med dubbla kontakter (12025 4-pin) på Tradera.com -
Fast pris: 45:- + frakt 15:-

Storlek: 120mm x 120mm x 25mm
Lagertyp: boll eller glidlager
Material: Plast
Spänning: 12V DC
Driftspänning: 5-13,8 (V) DC
Märkvärde för strömförsörjning: 1.2W
Buller: 11 ± 10% (dB)
Hastighet (rpm): 1800 ± 10% RPM
Maximalt luftflöde: 46CFM 10
Vikt: 123 g

Bennie
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

En billig datorfläkt på Tradera 120mm 4-pin kylfläkt med dubbla kontakter (12025 4-pin) på Tradera.com -
Fast pris: 45:- + frakt 15:-

Storlek: 120mm x 120mm x 25mm
Lagertyp: boll eller glidlager
Material: Plast
Spänning: 12V DC
Driftspänning: 5-13,8 (V) DC
Märkvärde för strömförsörjning: 1.2W
Buller: 11 ± 10% (dB)
Hastighet (rpm): 1800 ± 10% RPM
Maximalt luftflöde: 46CFM 10
Vikt: 123 g

Bennie

Hur känslig tror du den är för driftspänningen? Den är ju märkt 5-13,8 V. Med Ctek 250 S Dual som jag har kan ju spänningen bli betydligt högre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Jag vet faktiskt inte, den drivs ju på batterispänningen så den bör ju klara detta. Andra på forumet som satt in sådana här fläktar säger ju att det fungerar. För det priset är det väl bara att köpa & prova.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Min åsikt i saken är att en sk. absortions kylskåp är ingen bra ide att utveckla så som skett i husvagns och husbils området. Hade man använt spillvärme från tex avgaserna under körning så hade det varit en annan sak, men att bara ösa på med energi för att skapa kyla är slöseri om man jämför med kompressor drivna kylsystem.

Vitsen med gasolen i dessa system är att koka upp kylmedlet för att få till förångning i förångaren. Största slöseriet här är den ineffektiva värmeöverföringen från gasollågan till förångaren. Öppna och se. Kul och titta hur tekniken såg ut på 1800 talet. Det är i och för sig enkelt att förbättra detta om man bryr sig. En annan nackdel är att bli av med överskott värmen. Ofta otäta skarvar mot kupen och man får in värmen till den redan 30 gradiga kupen. Inte speciellt lyckad.

Har ni möjligheten, eller är bara less på 100 år gammal teknik, så pröva kompression kylskåp med 12V drivning. Ni blir inte besvikna, tja.. möjligen på prislappen, men då är det ju extra fint...;)
 
Toppen